Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stärka virkad hatt?  (läst 6524 gånger)

koko

• Gäst
stärka virkad hatt?
« skrivet: 26 aug-10 kl 12:24 »
Håller på med en liten hatt som virkas i fasta maskor. Den borde stärkas på nåt lämpligt sätt för extra styrsel, men hur? Har sett att det finns spray-stärk på burk, tror ni det kommer funka?
Hatten är av viskosegarn...
På sprayburken står det att man stärker på "naturligt sätt", vad menar de? Innehåller det potatisstärkelse då eller??
Kanske kan man göra nåt själv...? Kokar ju redan egent mjöllim, så kanske man kan fixa nåt liknande???
Alla tips och erfarenheter välkomna!

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: stärka virkad hatt?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-10 kl 20:13 »
Sockerlösning är det enda jag vet...förutom den du nämnde. Trälim upplöst i vatten så den blir tunn sägs gå med men det har jag inte provat. Sockerlösning kan ju vara en idé eftersom den är lättare att tvätta ur om man får en fläck på och därefter stärka på nytt och dessutom kan man lätt göra om, om formen blir på annat sätt än man velat.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

whyxz

• Närke
SV: stärka virkad hatt?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-10 kl 14:46 »
Jag stärkte en frackskjorta med vanligt potatismjöl i varmt vatten, en gång. Den blev väldigt hård, men man kan ju ta mindre mängd potatismjöl. Du får experimentera lite.

Dela detta:

* Inloggade just nu

685 gäster, 1 användare
thalia

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser