Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rödklöver o dräktighet  (läst 1172 gånger)

Fritjoff

Rödklöver o dräktighet
« skrivet: 23 aug-10 kl 07:22 »
Jag är medveten om effekterna utav ensilage med mycket rödklöver i på får under dräktighetstiden, men hur är det med hö med rödklöver i? Bytta runt vallar i år och har mycket rödklöver-hö, och endast en mindre mängd som är helt utan.

Är det samma effekt när det är torkat till hö? Kan man ge rödklöver-hö till dräktiga får?

samaka

• Dalarna
SV: Rödklöver o dräktighet
« Svar #1 skrivet: 23 aug-10 kl 08:45 »
Jag har varit livrädd för rödklöver tidigare, men jag har mer och mer lugnat ned mig... förra året hade vi rätt mycket rödklöver i vårt ensilage. Hade inget alternativ än att ge dem det ändå... medförde inga problem. Har tidigare haft måttligt i fodret. Om du kan särkskilja höet så kan du ju ge det klöverfria under dräktighetens sista månad, det är väl då det är som mest kritiskt (ja och under betäckning om du betäcker sent och de inte går på bete). Det har ju sina fördelar oxå, eftersom det är förhållandevis proteinrikt... dock lite tråkigt om det är sent skördat och mycket grova stjälkar. Jag inbillar mig oxå att det inte är lika "farligt" om det är torrt hö, så är det iaf för hästar...

JBF

• Småland
SV: Rödklöver o dräktighet
« Svar #2 skrivet: 23 aug-10 kl 14:07 »
Jag har för mig att jag läst att rödklöver som är torkat till hö kan räknas som ofarligt.. Hoppas någon kan bekräfta detta!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser