Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  markyta / kanin i sommargård  (läst 3379 gånger)

Björkskog

• Västmanland
    • Min egna sida.
markyta / kanin i sommargård
« skrivet: 22 aug-10 kl 19:29 »
Hej alla!
Vi har Gotlandskaniner och tycker inte att vi gör något annat än bygger betesburar och flyttar runt kaninerna. Vi funderar över om vi inte ska och bygga rejäla sommargårdar åt dom istället.

Jag har tittat runt lite bland kanininläggen och tycker att det verkar som om det finns fler som har löst det på detta sätt. Det jag inte hittar är dock om någon vet hur stor markyta man ska beräkna per kanin för att gräset ska räcka under en sommar. Idag har vi två avelshonor och en avelshane, vi kommer inte att utöka utan hålla oss till detta antal. Vi kommer alltså att behöva gårdar till tre vuxna, samt till deras avkommor. Jag förstår att det blir ett mäktigt projekt men vi investerar hellre ordentligt.

Sedan undrar jag om avelskaninerna på något vis mår dåligt ifall de bor i boxar (2*2m/kanin) i ladugården på vintern istället för i uteburar? Våra tackor bor i ladugården några månader under vinterhalvåret och då är det så smidigt att ha dom flesta djuren på samma ställe, vi upplever att djuren trivs, men det kanske vi bara inbillar oss för att vi själva tycker att det är bekvämt?

Tack på förhand   
Försöker tillsammans med min man att sträva efter att bli självhushållande. Det går ganska bra.

LasseDalom

• -
SV: markyta / kanin i sommargård
« Svar #1 skrivet: 22 aug-10 kl 19:31 »
Citat från: Björkskog
Sedan undrar jag om avelskaninerna på något vis mår dåligt ifall de bor i boxar (2*2m/kanin) i ladugården på vintern istället för i uteburar? Våra tackor bor i ladugården några månader under vinterhalvåret och då är det så smidigt att ha dom flesta djuren på samma ställe, vi upplever att djuren trivs, men det kanske vi bara inbillar oss för att vi själva tycker att det är bekvämt?

Det går säkert jättebra. Kaniner vill ju gärna ha lite sällskap omkring sig så min gissning är att de kommer att stortrivas!   ;D

Qiz

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 22 aug-10 kl 20:09 »
Jag har en del av mina kaniner i golvboxar/hästboxar i lagårn och de trivs utmärkt!  :) Tänk bara på att inte ha täta väggar ända ner (för ammoniakens skull)

Zandra

sisel

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 aug-10 kl 22:48 »
Jag har mina 3 belgiska harar i ett uthus på ca 35 kvm, de har också en utedel som är ungefär lika stor. Det betet (kirskål, maskrosor, blandat gräs) räckte ungefär 2-3 veckor och var m.a.o för litet... ;)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 23 aug-10 kl 00:54 »
Hej Bea!

Utehägn fungerar bra, förutsatt att

det finns skydd mot rovfaglar och räv, katt, lo osv.

det är nedgrävd reellt om ni ska ha honor därinne.

ni delar hägnet sa att kaninerna inte trampar ned allting/gärva upp direkt och betet kan aterhämtar sig.

ni kollar om ni har coccidios i bestandet. Hägn är nästintill omöjligt att sanera enligt SVA.

Nackdelar med hägn:
Det kan blir jättesvart att fa tag i ungarna när det blir dags och de är mera rädda än bur-ungar.
Ni kanke behöver ett ar för att plantera nya betesplantor när bara nässlor och smörblomma är kvar ;-)

Det kan rekommendras att ha beteshägn vilande ett ar ibland.

Storleken beror jo pa besättningsstorlek och hur bra marken är. Växer mindre bra när det finns djur inne hela sommaren. Förmodligen trampas jorden hard, ingen bra lufttillförsel: växterna ha det svarare. Och sedan allt grävande som stör rötterna ;-)

Hälsar

Januschka
« Senast ändrad: 23 aug-10 kl 00:57 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Björkskog

• Västmanland
    • Min egna sida.
« Svar #5 skrivet: 25 aug-10 kl 08:45 »
Då får avelskaninerna vara i ladugården vintertid, vi har inga fasta boxar utan bygger om vartannat så då kan jag sätta upp nät så kan dom både kolla ut och jag undviker dålig miljö.

Kan man gå till veterinären och göra provtagning eller måste man skicka till obduktion för att få reda på hälsostatus?

Det låter som om vi ska göra fler hägn så att man kan ha någon vilande varje år. Vi har funderat på att lämna en offert till en smed/svets firma för att få prisförslag. Kanske blir smidigast att bara ha dom kaniner som "bara" blir mat i hägnen och låta dom som ska säljas till avel eller sällskap i dom mindre betesburarna tills dom är stora nog att flytta..

Tack för tipsen, vi ska klura vidare!
Försöker tillsammans med min man att sträva efter att bli självhushållande. Det går ganska bra.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 25 aug-10 kl 10:38 »
Hej igen!

Kolla för coccidios när ni slaktar första ungarna.. risgrynsgröt i levern .. det är coccidios. Kan saneras bort eller hallas i schack i burarna men i hägn behöver marken vila (eller tas bort) eftersom coccidios överlever en hel del :-(

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

hajens

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 apr-13 kl 22:23 »
går också i liknande tankar. Har en yta på ca 300 kvm, och en på ca 80-100 kvm. Lutar åt att låta dem gå på den mindre ytan och stödutfodra (anar att betet inte räcker så länge) och så får de eventuellt bo i ladan över vintern.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Beisla

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-13 kl 18:30 »
Måste ju tipsa om ett slags tillfälligt hägn jag såg nånstans på internet, som jag själv tänkte använda mig av i sommar till ungarna som flyttat hemifrån. Det passar om man har stora gräsmattor eller andra släta ytor.

Man har ett sk svetsat fyrkantsnät, tar en rak spade och spettar upp en smal ränna, tryck ner nätet i rännan, forma det som du vill bara rännan är lika lång som nätet. Det är väldigt svajigt, staga upp det med armeringsjärn som du klippt till lagom långa och naja fast nätet med ståltråd i järnen.
Grinden vet jag inte exakt hur de gjort, iaf ska jag böja till lite kortare järn som man säkrar grinden med ner i backen, som tältpinnar, eller smala "v" till formen ungefär, så ingen kan krypa under. För just där grinden är kan man inte ha en ränna med nät nedtryckt.

Nätet var nog en spade djupt nedtryckt tror jag. Armeringsjärn är rätt billigt att köpa på järnhandeln, dock långa och otympliga.

Sedan får man ta nåt nät över, själv tar jag nog bara mot rovfågel (alltså lite klenare nät uppe på) och hoppas på att inga rovdjur hittar hit utan skräms bort av hunden. I mitten av hägnet kan man sätta en hög pinne så nätet uppe på inte sackar ihop, så kan bolådor och annat klättrigt vara där i mitten också.

När första omgången är slaktad så byter man plats på hägnet, för så jobbigt kan det ju inte vara att spetta rännan i gräsmattan... :P
Bor tillsammans med en amstaff, katter, getter, barn, kaniner, man, bin.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 24 apr-13 kl 20:52 »
Bifogar en bild på en av mina hönstraktorer, som lätt skulle kunna konverteras för kaniner. Går lätt att flytta för en hyfsat stark person, är relativt rovdjurssäkert - särskilt om man stänger in djuren i bodelen på natten, och gör att djuren ständigt kan få tillgång till fräscht bete.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tinaw

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 apr-13 kl 20:47 »
Man räknar med 100 m2/kanin och år om kaninen ska kunna beta hela den gröna delen av året.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Lagge76

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser