Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beslut om reg av livsmedelsföretag  (läst 1656 gånger)

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
Beslut om reg av livsmedelsföretag
« skrivet: 21 aug-10 kl 08:49 »
känns lite läskigt... vad innebär detta i praktiken, ni som redan är regade? Massa kostnader? Jag kanske gör en höna av en fjäder... låt höra vad ni har för erfaranheter...

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 09:09 »
Producerar man djur för slakt el grönsaker etc ej enbart för eget bruk ska man skicka in anmälan till lst och de bedömer då om man ska betäcknas som livsmedelsproducent eller inte... dessvärre (??) blev jag betäcknad som sådan...




Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #2 skrivet: 21 aug-10 kl 09:13 »
Producerar man djur för slakt el grönsaker etc ej enbart för eget bruk ska man skicka in anmälan till lst och de bedömer då om man ska betäcknas som livsmedelsproducent eller inte... dessvärre (??) blev jag betäcknad som sådan...
Ja, det blev vi också...Jag har inte satt mig in det hela riktigt, men är det inte ungefär som "registret" för foderföretagare? Ett sätt att kunna spåra var livsmedel kommer ifrån? Jag tyckte inte jag läste något om kostnad.
                                     Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 09:27 »
Men vart hittar man info om det ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #4 skrivet: 21 aug-10 kl 09:29 »
? Vad är detta...?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #5 skrivet: 21 aug-10 kl 09:31 »
Men vart hittar man info om det ???


Jag fick helt enkelt en uppmaning från min lst på posten att skicka in anmälan...

http://www.w.lst.se/template/FormList.aspx?id=9365

Kolla din länsstyrelse, ovan är dalarnas hemsida.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #6 skrivet: 21 aug-10 kl 09:39 »
Jag fick helt enkelt en uppmaning från min lst på posten att skicka in anmälan...

http://www.w.lst.se/template/FormList.aspx?id=9365

Kolla din länsstyrelse, ovan är dalarnas hemsida.

Ja, vi fick också en sån.
           Mvh
       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

  • Gäst
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #7 skrivet: 21 aug-10 kl 09:57 »
Utöver den anmälan man ska göra till kommunen då alltså?

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #8 skrivet: 21 aug-10 kl 10:03 »
Alla jag talat med som har en jordbruksfastighet har fått en sådan. Här har länsstyrelserna tänkt till och kommit fram till att det är bäst att registrera icke registreringspliktiga verksamheter också, bara utifall att.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=88873.msg823451#msg823451

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #9 skrivet: 21 aug-10 kl 10:24 »
Kontroll varje år  - vad kostar den?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #10 skrivet: 21 aug-10 kl 10:31 »
Va  ???
Är det något nytt ?
Vi har inte fått något brev nyligen, eller är vi redan registrerade automatiskt sen tidigare ? Genom sam ansökan kanske ?  Gäller det kanske bara nya företag ?
Länsstyrelsen kontrollerade oss i våras...men de kontrollerade djurhållningen.. de borde väl ha sagt något om det är något man missat ?? Eller om något nytt var på gång ..   :-\

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #11 skrivet: 21 aug-10 kl 10:36 »
Va  ???
Är det något nytt ?
Vi har inte fått något brev nyligen, eller är vi redan registrerade automatiskt sen tidigare ? Genom sam ansökan kanske ?  Gäller det kanske bara nya företag ?

Nej, det verkar inte troligt... vi har haft djur i flera år... och lämnat sam-ansökan och vi var inte regade sedan tidigare. Om jag fattat det hela rätt så är det hårdare kontroll sedan början av 2009 och därför denna rajd.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #12 skrivet: 21 aug-10 kl 10:41 »
Hm... men då får de skicka ett brev ! Kanske uppsala län är långsamma av sig... de har varit sena med kontrollerna också.
De måste ju veta via sam att man är foderföretag . Vi som ska sälja lamm lådor nästa vecka... känns som man kan bli bestraffad för det.. :-\

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #13 skrivet: 21 aug-10 kl 10:46 »
Att t ex föda upp djur och odla grönsaker räknas som primärproduktion och ska anmälas till Länsstyrelsen. Kostar inget.

Om du ska sälja kött till t ex restaurang eller butik, eller vidareförädlar dina produkter är du livsmedelsproducent och ska registrera dig hos din kommun. Du betalar för registreringen och de räknar sedan ut vilken riskklass du är i och du betalar sedan en årlig avgift för detta.

Om du bara säljer oförädlat kött och grönsaker till privatpersoner "i ringa omfattning" behöver du inte anmäla dig hos kommunen.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #14 skrivet: 21 aug-10 kl 10:56 »
Och " ringa omfattning " kan det innebära att sälja kanske 60 lammlådor till privatpersoner per år....   känns som man ska ringa och fråga kommunen..

Existens?

  • Gäst
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #15 skrivet: 21 aug-10 kl 11:02 »
Och " ringa omfattning " kan det innebära att sälja kanske 60 lammlådor till privatpersoner per år....   känns som man ska ringa och fråga kommunen..

Nja..man ska passa sig för att väcka björnen..

Om dina lådor styckas/packas på ett godkänt företag, och du levererar direkt därifrån till dina kunder. Alltså inte mellanlagrar eller öppnar lådorna hemma i farstun, så kan du ganska lugnt fortsätta.
Men du får inte göra nånting med dom om du inte har godkänd lokal, ska du bara så lite som ställa upp dom hemma så att folk får hämta, så måste du ha ett kylrum åtminstone.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #16 skrivet: 21 aug-10 kl 11:06 »
Att t ex föda upp djur och odla grönsaker räknas som primärproduktion och ska anmälas till Länsstyrelsen. Kostar inget.

Att föda upp djur eller plocka blåbär räknas som primärproduktion, men skall inte anmälas någonstans om det sker för eget bruk.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #17 skrivet: 21 aug-10 kl 11:50 »
Nej, självklart behöver man inte anmäla någonstans om man inte tänker sälja något.

När jag kollade med Livsmedelsverket vad dom ansåg var "ringa omfattning" uppgav dom 500 kg kött/vecka(!). Men det lät lite osäkert, som om de själva inte hade riktig koll.... Bäst att kolla själv med dom om man vill veta.

Här kan man läsa vad som gäller ang vad som är livsmedelsföretag och inte:
http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/vagledningar/godkannande_registrering_vagledning.pdf
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #18 skrivet: 21 aug-10 kl 14:25 »
Det är inte alldeles självklart att verksamhet som är för eget bruk inte behöver anmälas, registreras, godkännas etc. Det finns många exempel på motsatsen, t.ex. husbygge, bilkörning, gethållning. I just fallet primärproduktion är eget bruk undantaget eftersom det finns ett sådant undantag i EG-lagstiftningen.

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: Beslut om reg av livsmedelsföretag
« Svar #19 skrivet: 21 aug-10 kl 20:21 »
Nja..man ska passa sig för att väcka björnen..

Om dina lådor styckas/packas på ett godkänt företag, och du levererar direkt därifrån till dina kunder. Alltså inte mellanlagrar eller öppnar lådorna hemma i farstun, så kan du ganska lugnt fortsätta.
Men du får inte göra nånting med dom om du inte har godkänd lokal, ska du bara så lite som ställa upp dom hemma så att folk får hämta, så måste du ha ett kylrum åtminstone.

Tack ! Då verkar det lugnt ! De åker i kylbil från slakteriet till en chaufför som levererar till kund.   :) 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 3 användare (1 dolda)
Larus Canus, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser