Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Miljö o energi  (läst 1934 gånger)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Miljö o energi
« skrivet: 21 aug-10 kl 08:21 »
Fortfarande ingen rubrik "miljö"
Då får det bli här!

Apropå oljekattastrofen mm mänsklighetens "party" är snart över, klockan är fem i tolv, festen är över! När oljan blir allt dyrare och svårare att få upp kommer drivmedelspriserna och därmed transporter,uppvärmnjng, konstgödseltillverkning mm bli allt dyrare livsmedelsproduktionen sjunka och befolkningen ökar hela tiden!
Så jag skulle inte "för allt smör i Småland" vilja vara i samhällsbornas kläder! Det kommer att bli oerhört svårt för dem med mycket umbärande. Men för dem som bor på landet och "sett om sitt hus" skaffat sej egna energikällor som sol-vind-ved och eller vattenkraft, har en bit jord att odla på, kan få det ganska drägligt.
Lite funderingar efter att sett olika program på National Geografik, History Chanel, Kunskapskanalen m fl.

Då hjälper inte all världens pengar! Det enda som är värt något då är kunskaper om hur man överlever och klarar sej på vad naturen ger. De som kör huvudet i busken och inte ser eller inte vill se vad som håller på att ske komm tråkigt nog att få ett mycket häftigt uppvaknande! "Domadagsprofeten" har talat.  ;D

Nåja jag tror ändå att mänskligheten tar sitt förnuft tillfånga och inser att vi inte kan leva som om vi hade flera jordklot när vi bara har ett!
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Tomas Skogstjärn

• Livsnjutare.
    • Hälsingland
    • www.tomas.skogstjarn.dinstudio.se
SV: Miljö o energi
« Svar #1 skrivet: 21 aug-10 kl 20:12 »
Hej!
Jag instämmer med dina åsikter beträffande kunskaper om vad vad naturens resurser betyder för vår överlevnad. Håller själv kurser i "Naturens apotek och skafferi" samt överlevnadskurser. Jag och min fru har köpt ett torp för drygt ett år sedan där vi satsar på att bli  självförsörjande långt som det är möjligt både med mat och energi. Vi har 3 hektar åkermark och tänker satsa på vindsnurra och solcell. Har eget vatten och avlopp. I kommande krislägen måste vi lära oss att samarbeta ute i byarna för vår överlevnad. Projektet "Omställning Sverige" är ett bra initiativ i den riktningen som jag tycker att flera borde intressera sig för.

Jag tror också att flera människor tar sitt förnuft till fånga och inser att vi bara har ett jordklot. Glädjande nog så har jag upptäckt att många människor bara under de sista fem-sex åren har blivit mera vakna inför situationen som vi står inför med kommande energibrist  osv. Man skulle kunna kalla detta uppvaknande för medvetandehöjning.
Men många flera skulle behöva ta del av detta speciellt då inom näringslivet och politiker. Vi saknar ett klokt ledarskap som håller i rodret här i vår värld.
Tomas Skogstjärn
För mig är naturen ett apotek, skafferi, gym och ett andligt rum där jag finner sinnes ro.

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 aug-10 kl 20:24 »
Hej!
Jag instämmer med dina åsikter beträffande kunskaper om vad vad naturens resurser betyder för vår överlevnad. Håller själv kurser i "Naturens apotek och skafferi" samt överlevnadskurser. Jag och min fru har köpt ett torp för drygt ett år sedan där vi satsar på att bli  självförsörjande långt som det är möjligt både med mat och energi. Vi har 3 hektar åkermark och tänker satsa på vindsnurra och solcell. Har eget vatten och avlopp. I kommande krislägen måste vi lära oss att samarbeta ute i byarna för vår överlevnad. Projektet "Omställning Sverige" är ett bra initiativ i den riktningen som jag tycker att flera borde intressera sig för.

Jag tror också att flera människor tar sitt förnuft till fånga och inser att vi bara har ett jordklot. Glädjande nog så har jag upptäckt att många människor bara under de sista fem-sex åren har blivit mera vakna inför situationen som vi står inför med kommande energibrist  osv. Man skulle kunna kalla detta uppvaknande för medvetandehöjning.
Men många flera skulle behöva ta del av detta speciellt då inom näringslivet och politiker. Vi saknar ett klokt ledarskap som håller i rodret här i vår värld.
Tomas Skogstjärn
  Hej hemst intresera av det ni har skrive men ja undrar hur ni har tängt när ni behöver riktig kraft?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 21 aug-10 kl 20:29 »
Ja det gäller att "väcka" så många som möjligt innan det är för sent. För jorden blir det aldrig försent, den har årmiljarder på sej att läka skadorna som människorna orsakat men för en stor del av mänskligheten kan det bli försent att undvika en oerhört smärtsam överlevnadskamp.

K.A.J

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 21 aug-10 kl 20:34 »
Vad menar pålle med "riktig kraft"??? Hur klarade sej människan i årmiljoner innan vi hade "riktig kraft"???

K.A.J

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 aug-10 kl 20:36 »
 Då hade dom flästa i min ålder vare döda

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 aug-10 kl 20:39 »
Nåja skämt åsido ja tror vi får för sköka hitta på något så även äldre orkar var med  eller ska det baseras på super friska och unga typ?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 21 aug-10 kl 20:46 »
Jag är "äldre" och jag orkar vara med! De yngre tycks vara svagare nuförtiden. Har inte växt upp under sådana förhållande som vi äldre.

K.A.J

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 aug-10 kl 20:51 »
Jag är "äldre" och jag orkar vara med! De yngre tycks vara svagare nuförtiden. Har inte växt upp under sådana förhållande som vi äldre.
nä det är väll sant på sätt och vis  men kravet är ju att man är riktigt frisk i  alla fall för att orka med

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 4 användare (2 dolda)
Numera, jonne70

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser