Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektrisk drift av traktor  (läst 5348 gånger)

Skytten

• Skåne
Elektrisk drift av traktor
« skrivet: 20 aug-10 kl 20:58 »
Det lär finnas elektriska traktorer. Jag har funderat på om man skulle köpa en havererad traktor, slänga ut motorn och sätta dit en elmotor och köra den på truckbatteri.
Skulle nog kunna gå att få den att gå nästan en dag på en laddning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
SV: Elektrisk drift av traktor
« Svar #1 skrivet: 20 aug-10 kl 21:00 »
Det värsta är att elmotorerna är så ruskigt dyra bara, annars hade jag gärna gjort det själv

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 aug-10 kl 21:02 »
Jo de är dyra, men så är även diesel.

Jag håller på att kolla upp motorer.

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 aug-10 kl 21:11 »
Jag skulle gärna bygga om min ferguson, men det är väll kanske bättre att utgå från en lite modernare, liten och lättdriven traktor

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 aug-10 kl 21:41 »

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 20 aug-10 kl 22:31 »
I så fall är väl det enklaste att komma över ett vrak av en eltruck och plocka motor och motorstyrning därifrån.
Jag har en del sådana prylar liggande från en engelsk 70-talstruck, Lansing Bagnall eller vad den nu hette, och gör mig mer än gärna av med dem eftersom de ligger i ett förråd som ganska snart ska rivas pga ett vägbygge. Motorstyrningen är en tidig s k tyristorhackare.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 aug-10 kl 05:12 »
Renault Clio borde väl finnas på någon skrot, den har ju hängt med ett tag.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 21 aug-10 kl 09:22 »
Renault Clio borde väl finnas på någon skrot, den har ju hängt med ett tag.
Det finns några problem att tänka på om man ska göra ett hembygge med delar från Renault Clio eller Express.
Motorn är ganska högvarvig (max 7000 varv/min) och har lågt vridmoment, så man måste säkerligen bygga på ett extra steg nedväxling om den ska ersätta en förbränningsmotor i en gammal traktor.
Förutom driftbatteriet på 108 eller 114 V så krävs dessutom 12 V som hjälpkraft till motorstyrningen och för motorns kylfläkt.
Varningar från motorstyrningen för övertemp och sånt får man inte ut som signaler som direkt kan styra kontrollampor, utan det kommer som seriedata som det är meningen att elbilens centraldator (UCL) ska ta hand om och tända lämpliga lampor om det behövs.
Det är lätt gjort att köra sönder motorstyrningen genom att t ex växla mellan fram och back medan fordonet rullar (och samtidigt ha lite otur). I bästa fall går det att reparera men det förekommer också att det bränns sönder så mycket i motorstyrningen att det bara är att kassera den. Fungerande motorstyrningar och laddare är hårdvaluta bland Renaultelbilsfolk idag.
Beträffande tillgången på Renaultelbilar så såldes det totalt ca 300 st Clio och Express i Sverige, från 1995 till 1998.

Jonas R

• Bossgården
« Svar #8 skrivet: 09 dec-12 kl 17:55 »
Är nyfiken på hur det gått med det här eltraktorsprojektet. Funderar själv på att bygga eltraktor för radrensning av grönsaker. Är inspirerad av ombyggena av Allis-Chalmers G som gjorts i USA, men den traktorn är ju helt omöjlig att få tag på här verkar det som. Tänkte utgå från en Volvo T25:a istället och kanske förlänga ramen för att kunna använda den som redskapsbärare.
Är därför nyfiken på alla försök som gjorts med elmotor till traktor.
/Jonas.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 09 dec-12 kl 18:22 »
Batterifrågan är det stora..

Att bara köra omkring på gården är nog inget som helst problem, men skall du  plöja, harva eller utföra något annat energiintensivt arbete kommer inte batteriet räcka många meter, nästan oavsett hur stort man har.  Dessutom bygger det på vikten.

Jag har haft funderingar på eltraktor, men då får man nog acceptera att man får driva den via trefaskabel, vilket inte behöver vara så omöjligt som det låter faktiskt. Jag kört en trefasdriven snöslunga i flera och och det är en av de smidigaste och bästa maskiner jag haft.

Tyvärr tog chassit slut till slut, men det kommer garanterat bli en ny elslunga så småningom.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 dec-12 kl 18:40 »
Batterifrågan är det stora..

Att bara köra omkring på gården är nog inget som helst problem, men skall du  plöja, harva eller utföra något annat energiintensivt arbete kommer inte batteriet räcka många meter, nästan oavsett hur stort man har.  Dessutom bygger det på vikten.

Jag har haft funderingar på eltraktor, men då får man nog acceptera att man får driva den via trefaskabel, vilket inte behöver vara så omöjligt som det låter faktiskt. Jag kört en trefasdriven snöslunga i flera och och det är en av de smidigaste och bästa maskiner jag haft.

Tyvärr tog chassit slut till slut, men det kommer garanterat bli en ny elslunga så småningom.

/M
De eldrivna lastmaskinerna de använder i gruvorna är faktiskt inte så dumma. Man måste bygga något som stramar upp kabeln bara, så man inte kör sönder den

Humle

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 09 dec-12 kl 21:44 »
Hur stark behöver egentligen en traktor vara för att klara sysslorna på en mindre gård om man snarare jämför effekten mot en häst än en traktor för flera hundra tusen? Jag tänker som så att förr klarade man sig med 1-2 hästkrafter (hästar) men det tog längre tid. Tänker jag fel? Ungefär som att ha en eldriven mekanisk häst :D.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser