Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakultur, gynnsamma platser  (läst 4949 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #20 skrivet: 29 aug-10 kl 15:24 »
Jag håller med dig Kavat. Men enligt mig har vi långt kvar tills vi kan sprida rötslammet på åkrarna. Det innehåller alldeles för mycket dumheter som det är nu. Men det forskas mycket på det. Kanske kan man hitta bra metoder. Tror på idéer om att förlänga kretsloppet. Har något vagt minne att man kan komma till bukt med kadmium genom att gödsla energiskog (Salix) med rötslammet och att man på något vis kan "rena" eller avskilja kadmium med den metoden. Sen pratas det om att använder svampar som kan ackumulera tungmetaller för att rena.
Det händer nog mycket på den fronten.
För de som bor på gårdar är det nog bäst att ta hand om allt avloppsavfall på egen hand. Där har man större kontroll över det.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #21 skrivet: 29 aug-10 kl 17:34 »
Jag har funderingar på att göra om den del av min ganska stora tomt till en skogsträdgård med ätbara växter. Mest för att se om/hur det fungerar. Men, som någon påpekade ovan, ljuset är ett problem.

Litteratur och webbsajter om skogsträdgårdar handlar som bäst om brittiska förhållanden och även om man kan tycka att det är nära, så är både ljusförhållanden och odlingsklimat bättre. Så även om jag också tycker att Whitefields böcker är inspirerande så kan man nog inte plocka hans idéer rakt av.

Jag tror att man hos oss ska tänka "savannträdgård" snarare än skogsträdgård, alltså glest placerade träd med buskar och annan växtlighet runtom så att ljuset verkligen kommer åt. Mellan träd-buskgrupperna kunde man ha odlingsbäddar eller marktäckande växter av olika slag. Men hur man löser rotkonkurrensen mellan grönsaksodlingar och träd/buskar vete 17. Ordentliga partier med marktäckare mellan bäddarna och träden? Odla i pallkragar e.d. med markväv under? *tänker högt*.

Men jag funderar bara än så länge - först ska jag göra iordning marken som nu består av sly och en del björk och bara det är ett hästjobb!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 29 aug-10 kl 19:34 »
Även jag är inne på dessa idéer som ChristinaR skriver om. Det är inspirerande att se hur de gör i andra länder men vi får anpassa efter de förhållande som vi har.

Jag är inte ute efter att all växtlighet måste ha maximal avkastning. Inte är jag heller ute efter att träd och buskar ska planteras kloss in på varandra. Jag är lite allergisk mot att plantera allt i raka rader med exakta mellanrum. Det blir ju så tråkigt tycker jag. Därför skulle det vara trevligt att kunna få till lite spänning genom att plantera i ”oordning” och ha små slingrande gångar/stigar.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

tench

• -
    • Solrot
« Svar #23 skrivet: 30 aug-10 kl 11:57 »
Håller med om att lite mer slingerikrok är tilltalande. Vill minnas att just skönhet och själsig trivsel även är något som bör räknas in i permakultur-ekvationen. Just raka rader och rätt plantavstånd är dock viktigt i en odling som är för stor för att handarbete ska bli lönsamt.
En kompromiss är alltid fint. Jag har sått och planterat lite i kringelikrok, men kommer nog köra mer på raka rader i framtiden. Det blir mer lätthanterligt. Trots att jag inte odlar på stora ytor. Särskilt ogräsrensningen nära uppkomst blir enklare. Dessvärre har jag för mycket snigelproblem för att våga täckodla, annat än med kompostjord. Kanske ska jag plantera ned genom tidningar och täcka med kompost i år på några bäddar och se hur resultatet blir.
Men detta gäller förstås främst anuella grönsaker som sås.
Har ni några förslag på upplägg som inte innefattar raka rader eller liknande, så vissa gärna lite inspirationsbilder!
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

MajaAlvbris

• Västmanland
« Svar #24 skrivet: 30 aug-10 kl 12:06 »
Hej, jag går just nu på en certificeringskurs i Permakultur och har därmed blivit medlem i Permakulturföreningen vilket är helt otroligt roligt. Har varit och kollat in skogsträdgården på holma och den är riktigt fin tycker jag, värt ett besök för inspiration och lärdom. Ser av debatterna här att det framstår som naivt att tro att man ska kunna bli självförsörjande på enbart att anamma permakultur principer som skogsträdgård och intensivodlingar, men jag tycker helt klart att det är värt ett försök, har planer på att faktiskt prova det jag också och designa ett hus med många olika former för lösningar på tex värme vatten el samt även ta hand om alla restprodukter som blir av det, många långafinurliga sätt som går att andvända sig av ju. Jag ska anlägga en skogsträdgård, pallkrageodling intensivodlingar samt i vart fall 2 olika växt hus. Det behöver inte bli så otroligt dyrt tror jag i alla fall inte om man jämför med att köpa en större lägenhet eller ett hus i en attraktiv stad. Är också skit less på staden och all stress och tror deffernitiv på att jag kommer att få tillbaka mycket av min energi av att leva på detta sätt. Himla kul, jag tycker att du ska läsa så mkt du kommer över av böcker, jag kan ge en lista på lite olika, sen lägga ner mycket tid på en permakulturdesign och sedan sätta spaden i jorden. Det kan ju bli hur spännande som helst! Permakultur erbjuder så mycket och det roligast för mig har varit all information om hur samband i naturen ser ut, tyvärr så är det otroligt lite viktig information om just detta som barnen får lära sig i skolan och jag är en av dom som tror att permakultur skulle kunna vara lösningen på väldigt många problem ute i världen, även socialt sett. Lite bra böcker om permakultur, perennaväxter osv.
Christoffer Alexander; Pattern Language.,The earth care manual. Villrosen.  Olika av Bill mollison
Lycka till med dina drömmar! peace Maja

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #25 skrivet: 30 aug-10 kl 12:31 »
Det sies at skogsträdgårder kan gi like store avlinger som tradisjonell rad-dyrking. Men som det ble sagt over, er mest utforsking gjort i varmere klima, der de kan dyrke forskjellige nøtte-trær og andre arter som gir god og varierte avlinger. I Norden er det mer begrenset utvalg av nytte-trær, og antagelig også mindre utprøvet.

MajaAlvbris

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 29 sep-10 kl 19:47 »
Det som kan vara bra med skogträdgård förutom att äta av den är att om du har den nära dig så får du frisk luft mycket olika hem för smådjur och insekter, och för övrigt bevarar arter och mångfalld på olika sätt samt att det tar vara på vatten och så vidare

Vitis

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 29 sep-10 kl 22:02 »
Det första man kan säga är nog att det är lätt att underskatta hur mycket arbete det är att anlägga en stor trädgård + bygga diverse med enbart egen handkraft.  ::) *Vitis har ont i ryggen....*

Att kombinera ideerna med skogsträdgård, småskalig ekoodling och djurhållning i liten skala tror jag dock kan vara en bra ide. Skogsträdgården, bestående av frukt- och nötbärande träd, träd och buskar man kan hamla till djurfoder, bygg- och hantverksmaterial, kanske rent av lite ved, bärbuskar och marktäckare, kan fungera som tillflykt för småfåglar, igelkottar och annat smått som är bra att ha nära sin trädgård. Detta får då bilda en bred häck runt marken plus eventuella "öar" som får växa sig höga.

Vi behöver vindskydd där vi bor så det skulle tjäna flera syften med biologisk mångfald och skydd mot det vidsträckta blåsiga jordbrukslandskapt vi bor i.

Innanför denna "barriär" kan man leka hur man vill, med grönsaksbäddar, växthus, djur i lite mindre skala, frukt- och bärodling, dammar som gynnar grodor och reptiler i ett annars utdikat landskap. Fulla med vtten på våren för grodornas lek, på sensommaren kan man snylta lite vatten till att vattna grönsaksodlingarna.

Vadför inte vindruvor och minikiwi på pergola/spaljéer som skugga åt komposter eller för att skapa rum i trädgården.

Just nu har vi nästan mogna druvor som täcker i princip hela söderfasad på vårt hus, att bygga spaljésystem som håller ut klängväxter lite från panelväggen är inte dyrt eller komplicerat och ger ett bra klimat för både växterna och huset.

Alla lediga, någorlunda soliga, ytor kan användas till att odla vall som tjänar både som marktäckning i grönsaksodlingarna, djurfoder och blir det nåt över fungerar det såklart utmärkt att trimma upp komposten med eller börja anlägga "lasagnebäddar" inför nästa odlingsomgång.

Vi har 11.000m2 "trädgård", mycket bördig odlingsmark i södra Skåne. Naturligtvis ett gynnsamt utgångsläge men också ett oskrivt blad (plan mark utan nånting på!).

Vi har jobbat hårt i tre år och har kanske kommit 5% av dit vi vill.

Läs på och dröm, jobba hårt och var bredd på fler mot- än medgångar. Men det är bara det roliga man lägger på minnet som tur är!

Vill man försörja sig (alltså ekonomiskt, inte bara egen mat) på sin trädgård måste man tänka några rundor till, men det är absolut möjligt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #28 skrivet: 01 okt-10 kl 15:25 »
Många kreativa idéer här :) !
Jag försöker få till så mycket kretslopp som möjligt, det är det jag tycker att permakultur handlar mycket om, att se saker som användbara resurser istället för skräp.
Exempel: Jag odlar med viss framgång kålväxterlarver. Hönsen får äta upp larverna och ogräset som växer bland grödorna, getterna kalasar på blasten och vi människor äter kålrötterna och broccolin. Gödseln från djuren återförs till odlingarna. Allt kommer till nytta!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 2 användare
ärt, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser