Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Permakultur, gynnsamma platser  (läst 4566 gånger)

Matts_87

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
Permakultur, gynnsamma platser
« skrivet: 19 aug-10 kl 15:35 »
Hej! Jag har efter långtids grubblande kommit fram till min uppgift på jorden!
Jag vill bli permakulturbonde :)
Istället för ångesten och depressionen i staden, vill jag vara med och vårda jorden istället!
Jag fick mycket av min inspiration från det här videoklippet:
Greening the Desert

Någon som är insatt i permakultur?
Är helt nybörjare, men väldigt villig att lära mig ALLT!
Det är ett stort projekt, kommer troligen ta mig hela livet!
Jag vet att för att få allt att bli så självgående som möjligt är det klokt att hitta en bra plats att utgå ifrån.
Jag är både intresserad av projekt som det som visades i klippet och platser i norden.
Framförallt behöver jag odla kontaker med människor som är väl insatta! Vet ni något?
Jag vet inte riktigt i vilken ände jag skall börja! Tack på förhand!

Ember

  • Gäst
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #1 skrivet: 19 aug-10 kl 16:28 »
Hejhej!
Det låter som en väldigt trevlig dröm! Jag är också intresserad, men har inte kommit igång... har andra livsprojekt att klara av först. Jag föreslår att du tar kontakt med permakulturföreningen i sverige, de kanske kan hjälpa dig att hitta projekt nära där du bor, eller kontakter med likasinnade. http://www.permakultur.se/

På Holma i Skåne har de en skogsträdgård där man kan ställa upp på sin fritid och vara med och hjälpa till. De har även permakulturkurser ibland, som kostar en del, men också en kurs i småskalig ekologisk odling som man kanske kan få studiemedel för. Känner en del som gått den, den ska vara bra. Det är inte renodlad permakultur men close enough.  http://www.holmafolkhogskola.se/

I England finns jättemycket permakultur, det är större där än här så om du verkligen rinner för detta så kanske det kan vara en ide att kolla där också om der finns kurser, jobb, etc.  http://www.permaculture.org.uk/

På Irland finns en tvåårig permakulturutbilding som man enligt vad jag har hört att kan få studiemedel för... känner ingen som har gått den så jag vet inte om den är bra. http://www.kinsalefurthered.ie/permaculture_course_level2.htm

Jag önskar dig allt gott och hoppas att du satsar på det som du brinner för! Allt är möjligt!

Matts_87

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #2 skrivet: 19 aug-10 kl 22:50 »
Hej! Vad glad jag blir för ditt snabba svar=)
Du verkar ha kommit igång mer än vad gjort hitils i alla fall! Jättebra länkar!
Imorgon skall jag till biblioteket och låna böcker också.
Roligt att det har växt sig stort i England. Borde bara vara en tidsfråga innan folk i Sverige får upp ögonen också. Många är det som har klimatångest, vad skall det vara bra för liksom? :) Börja på steg ett, där promblen uppstått! Odla hopp, finns det någon bättre medecin?!  :D
Tack för ditt stöd!

Ember

  • Gäst
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #3 skrivet: 20 aug-10 kl 09:09 »
Odla hopp! Ett sånt härligt uttryck!  :D


Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #4 skrivet: 20 aug-10 kl 18:41 »
På rikkenstorp håller Joel och Emily en introduktionskurs i permakultur nu snart. Kommer inte ihåg exakt datum men kolla in rikkenstorp.se
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Matts_87

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #5 skrivet: 23 aug-10 kl 14:36 »
Åh tack! Kursen hade också ett överkommligt pris också :) Jag har väldigt lite pengar att röra mig med just nu, men då vet jag var jag kan vända mig, i bättre tider!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #6 skrivet: 23 aug-10 kl 16:45 »
Permakultur är snarare ett designverktyg. En metodik för att planera ett boende eller någon form av produktion. Många tror att odla i upphöjda bäddar och skapa en fruktträdgård är detsamma som permakultur. Visserligen är maten väldigt viktig och grunden i många permakultur-diskussioner. Men jag tycker skillnaden är viktig. Permakultur är inte småskalig ekologisk odling.
Om det är någon form av skiktplanteringar du är ute efter (de som oftast refereras till som "forest gardens") så får du räkna med stora investeringssummor och en lång tids väntan innan du kan skörda något för avsalu. En del träd tar många år på sig innan de uppnår full produktion. Att använda fruktträd på en svagväxande stam som endast producerar tillfredsställande i 10-20 år kan väl heller inte betraktas som en vettig investering i något som kallas permanent agriculture.
Mitt tips är att besöka platser med mogna projekt. För det får du nog söka dig utomlands. Jag tror inte att Holma har hållt på så länge?
Det är nog också viktgt att läsa på ordentligt. Förarbetet är allt i permakulturen.
Sedan tycker jag du ska fundera över dina motiv. Ifall ett beslut att bli 100% bonde härstammar från ett depression- och ångesttillstånd över stadens meningslöshet. Är det verkligen detta du vill, eller bara vill du bara fly staden?
Ett annat spontant tips är att besöka Enköpings parker. Här har de på ett skickligt sätt arbetet med perenna växter planterade i skikt. Där kan man få sig en idé om hur man skulle kunna arbeta på ett liknande sätt, fast med nyttoväxter.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #7 skrivet: 23 aug-10 kl 17:04 »
Jag tycker att det låter som att du ska åka till Flen i oktober.

http://ekoenhet.ning.com/page/ekoenheten-den-ekologiskt

läs även på Folke Gunters hemsida http://www.holon.se/folke/

Ann

Matts_87

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #8 skrivet: 23 aug-10 kl 19:01 »
Tench: Jag förstår att jag inte kan bli permakulturbonde på en dag :) Tack för dina tips och synpunkter!
Mina motiv är många, men i grunden är dom drivna av att jag vill bidra med ett sunt jordbruk, med större artrikedom och större avkastning på mindre yta. Jag har tillräckligt med pengar på ett låst sparkonto för att köpa en tomt. Teori och erfarenheter är vad jag behöver.
Drömmen är att kunna klara mig på avkastingen från en levande trädgård. Troligen får jag göra en del kompromisser, med kanske inte 100% permakultur, men så långt det är möjligt.
Jag vill alltså skapa en design med så mycket ätbart och nyttigt som möjligt, med hänsyn till naturens kapacitet. Vad som är realistiskt lär jag få veta med tidens gång! Kanske permakultur trädgård och ett avskillt växthus?

Matts_87

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #9 skrivet: 23 aug-10 kl 19:13 »
Kavat: Tack! Underbart med tips:) Verkar vara en bra och bred utbildnig! Skall se om det är möjligt att fixa pengarna på något vis! Vill hoppa på alla tåg, men jag har en annan tillvaro att vårda också. Tur att jag är ung och inte är så bunden ännu!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #10 skrivet: 24 aug-10 kl 18:48 »
Tench: Jag förstår att jag inte kan bli permakulturbonde på en dag :) Tack för dina tips och synpunkter!
Mina motiv är många, men i grunden är dom drivna av att jag vill bidra med ett sunt jordbruk, med större artrikedom och större avkastning på mindre yta. Jag har tillräckligt med pengar på ett låst sparkonto för att köpa en tomt. Teori och erfarenheter är vad jag behöver.
Drömmen är att kunna klara mig på avkastingen från en levande trädgård. Troligen får jag göra en del kompromisser, med kanske inte 100% permakultur, men så långt det är möjligt.
Jag vill alltså skapa en design med så mycket ätbart och nyttigt som möjligt, med hänsyn till naturens kapacitet. Vad som är realistiskt lär jag få veta med tidens gång! Kanske permakultur trädgård och ett avskillt växthus?
En "woodland garden" på en trädgårdstomt är nog ett roligt projekt. Vilka ytor talar du om nu?
Funderar också på hur du tänk med kosten. Om du nu vill vara självförsörjande på den. Är det helt och hållet du tänker då, eller bara ett visst antal som t.ex. hasselnötter, frukt, bär och salladsblad?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Matts_87

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #11 skrivet: 24 aug-10 kl 20:21 »
Ja, det känns lite som att jag måste bestämma mig bums på sättet du frågar mig, kanske hjälper det mig snabbare att komma in på en rikting? En permakulturträdgård kanske måste ha ett visst tema för att kunna samverka? Bilderna jag såg på internet om woodland gardens var vackra! Går det att ha en vacker permakulturträdgård, samtidigt som man har mycket ätligt? Det vackra försvinner kanske delvis när man plockat frukterna, ryckt loss de ätabara växterna? För mig är fortfarande oberoendet av civilisationen av största prioritet, inte av skönheten. Kanske det helt enkelt får vara två separata projekt?
Frukter, bär och nötter skulle jag gärna ha. Går det inte att odla grönsaker? Jag tänkte att man skulle kunna ha höns, så att man får ägg, är det möjligt?. Kanske annordna en fiskdamm?
Det härligaste hade kanske varit om flera hade slagit ihop sig och utformat en park! Utrymme är kanske vad som skall till för att få upp matvolym nog att leva avskillt från konsumtions samhället??
(ja helt oberoende blir man ju knappast endå, kläder, redskap och sånt krävs ju)

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #12 skrivet: 24 aug-10 kl 20:51 »
I en skogsträdgård odlar man i olika nivåer; stora träd, mindre träd, höga buskar, lägre buskar och marktäckare. Därför ger varje kvadratmeter en större skörd än traditionell odling med tex grönsaker. Så ytan blir mindre i förhållande till vanlig odling och du får större volymer.

Om jag förstått det rätt är alla växter ätliga i en skogstädgård. Men det är ju upp till var och en. Det är nog ingen panik att bestämma sig för hur det ska vara. En skogstädgård tar massor av år att bygga upp. Bara ett hitta ett bra ställe kan ta flera år… Ett sätt att göra detta fortare är att köpa ett ställe där det finns frukträd redan och sedan plantera massor av bärbuskar, marktäckare och fler fruktträd mm.

Vad som är vacker eller inte är en smaksak. Själv kan jag glädja mig åt fruktträd och bärbuskar även efter att de har gett sin skörd. Ett nytt år kommer och allt startas på nytt. Livets gång helt enkelt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #13 skrivet: 25 aug-10 kl 18:55 »
Prinsen:
Vanligtvis är inte alla växter ätliga. Man har även "stödarter". T.ex. träd som hamlas för täckning, kvävefixerande arter som slås, arter som lockar till sig nyttodjur osv.
Det att man skulle få så större volymer med skörd undrar jag över. Jag vet att Patrick Whitefield hävdar det också. Men jag ställer mig ändå tveksam och har aldrig ett några tillförlitliga bevis.
Många frukt, bär och nötväxter kräver goda ljusförhållanden för att ge bra skördar. En svartvinbär kan ge en viss skörd som undervegitation till ett trädskikt. Men inte jämförbart med ifall den odlas som solitär. En marktäckande art som jag tror producerar mycket rikligt även i djupare skugga är ramslök. Den kan nog vara intressant att kika på dessa sammanhang.

Matt:
Förlåt om jag lät vresig. Fick intrycket av att du redan hade lite koll. Det verkar sannerligen märkligt att totalt konvertera sin sysselsättning till någonting man knappt har läst om.
Visst kan man ha grönsaker också. I många planeringar jag har sett odlar man anuella grönsaker tätt intill huset. Dvs. den första zonen där de mest skötselintensiva arterna växer.
I ett mogen skog är det i princip enbart fleråriga arter. I Sverige har vi inte så mycket växtmaterial att välja på. Därför blir det främst bär, frukt och lite ovanligare bladgrönsker (som t.ex. lungrot) man får förlita sig på. Min poäng är alltså att man inte kan uppnå en förnuftig kost genom att anlägga en skogsträdgård i Sverige. Grönsaker är dessutom generellt väldigt ljuskrävande. Just ljuset blir en bristvara. Särskilt här.
Ätbara växter är ju vackra. Det visste du väl? :). Men visst kan du odla växter som även har utpräglade prydnadsvärden. Chaenomeles japonica blommar riktigt fint på våren, likaså Amelanchier-släktet. Amelanchier klarar sig även i viss halvskugga och ger fortfarande lite skörd. Förstnämda ger frukt som man kan använda till marmelader och liknande. I amelanchier-släktet är det främst arten Amelanchier alnifolia som är intressant. Den sägs ge godast bär. Jag har dock inte jämfört själv. Den vanliga prakthäggmispeln (A. spicata) ger också ätbara bär.
Prunusarna har ju en hel del arter med vacker vårblomning också.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #14 skrivet: 25 aug-10 kl 22:14 »
Prinsen:
Vanligtvis är inte alla växter ätliga. Man har även "stödarter". T.ex. träd som hamlas för täckning, kvävefixerande arter som slås, arter som lockar till sig nyttodjur osv.
Det att man skulle få så större volymer med skörd undrar jag över. Jag vet att Patrick Whitefield hävdar det också. Men jag ställer mig ändå tveksam och har aldrig ett några tillförlitliga bevis.
Många frukt, bär och nötväxter kräver goda ljusförhållanden för att ge bra skördar. En svartvinbär kan ge en viss skörd som undervegitation till ett trädskikt. Men inte jämförbart med ifall den odlas som solitär. En marktäckande art som jag tror producerar mycket rikligt även i djupare skugga är ramslök. Den kan nog vara intressant att kika på dessa sammanhang.
[...]

Jag har bara läst lite om detta och informationen är från just Whitefield. Har bara snabbt ögat igenom boken ”Permaculture in a Nutshell”. Men jag tycker att det verkar logiskt då fruktträd och bärbuskar producerar så stora mängder på liten yta. Den lilla erfarenhet jag har är av trädgården utanför min lägenhetsdörr. Men visst är det så att solitärer i full solsken ger mer skörd, men jag tror att även om de skulle planteras närmare varandra och inte ger full skörd så blir det ändå rätt mycket att ta till vara. Men som sagt jag är inte alls kunnig i detta.   :)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #15 skrivet: 26 aug-10 kl 18:26 »
Hej!
Jag håller med Tench att skörden blir ganska låg i en skogsträdgård. Miljön kan bli mycket intressant och trivsam men räkna inte med en stor skörd. Vi har tidigare i Sverige testat att odla bär och grönsaker under fruktträd men redan för 100 år sedan ändrade man alla rekommendationer när man insåg att de flesta ätliga växter behövde mycket sol.
Jag känner inte till några bärbuskar som trivs riktigt bra i skugga men jag vet en del som dör. Jag kan tänka mig att vissa slingerväxter fungerar bra i träd ex schisandra och minikiwi men troligen trivs trädet sämre. Ska man bygga en skogsträdgård så börja i liten skala och se om det fungerar så som man tänkt. Odla resten av ytan konventionellt så man får en vettig skörd. Fjäderfä i trädgården är kul men de förstör mycket om de går lösa. Räkna inte med att äggen blir billigare än köpta, hönsfoder i säckar är dyrt.

Ge inte upp bara för att jag är lite negativ. Odla är underbart roligt så kan du skaffa odlingsmark så ska du göra det. Räkna bara inte med att det ger några intäkter att tala om.

Ska du odla grönsaker till avsalu så har jordbruksverket gett ut en utmärkt skrift: Ekonomi-Kalkyler för odling av grönsaker på friland. Det är några ekologiska odlare som skrivit den. Ett exempel är att man behöver få ut 49 kronor kilot för broccoli för att det ska löna sig. Detta gäller vid småskalig odling.
MVH
Jan

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #16 skrivet: 27 aug-10 kl 09:31 »
Kolla upp den existerande skogsträdgården i Holma, Höör. Där finns det folk som faktiskt har praktisk erfarenhet av det du efterfrågar. Rekommenderar dig att prata med Esbjörn Wandt :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #17 skrivet: 27 aug-10 kl 17:56 »
Hej!
Gör som Snickarn skriver. Besök Holma i Höör. Esbjörn är mycket trevlig. Titta noga, tänk lite kritiskt och se om det verkligen ger särskilt mycket skörd per ytenhet. Jag har varit där ett par gånger så jag är helt övertygad om att jag inte ska ha en skogsträdgård för att få någon skörd men däremot så har jag ett sk woodland för prydnadsväxter.
MVH
Jan

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #18 skrivet: 27 aug-10 kl 20:30 »
Ibland möter jag människor som tycks tro att permakultur är lösningen på all världens problem, men själva knappt satt en potatis i backen.
Planeringsarbete och kritiskt tänkande tror jag är förnuftigt. Men visst ska man testa sig fram. Annars blir det väl ingen förändring!

The earth care manual av Patrick Whitefield är också läsvärd.

Två andra tips som kan ge vidare idéer:
http://stud.epsilon.slu.se/765/
http://stud.epsilon.slu.se/212/
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: Permakultur, gynnsamma platser
« Svar #19 skrivet: 28 aug-10 kl 21:07 »
Tack för de länkarna inkl dina egna bloggar!
Kanske inte permakultur är lösningen på allt. Jag har förhoppning om att det kan vara ett verktyg i en vettigare samhällsplanering. Som det ser ut nu har kommunerna fastnat i MKB-er och miljömål men kopplar inte ihop enskilda projekt. Ett bygge kan öka trafiken med kanske 1000 fordon per dygn och betraktas då som så lite att det inte renderar ngn åtgärd, man tittar inte på alla projekt tillsammans..bl a.
Kanske kan permakultur vara ett sätt att få in systemsyn på samhällsplanering. Dock befarar jag att det är så okänt och "svårt" begrepp att det möter för mycket motstånd för att vi ska hinna med liksom.
Om man hade haft permkultur som grundidé hade man inte i kommunerna kunnat vurma för att återföra avloppsslam till åkermark t ex. Man hade då insett att kretslopp även måste vara rena för att vara ekologiskt hållbara. Kanske....
Ibland möter jag människor som tycks tro att permakultur är lösningen på all världens problem, men själva knappt satt en potatis i backen.
Planeringsarbete och kritiskt tänkande tror jag är förnuftigt. Men visst ska man testa sig fram. Annars blir det väl ingen förändring!

The earth care manual av Patrick Whitefield är också läsvärd.

Två andra tips som kan ge vidare idéer:
http://stud.epsilon.slu.se/765/
http://stud.epsilon.slu.se/212/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 4 användare (1 dolda)
Linjerat, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser