Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 viktiga frågor XD  (läst 1625 gånger)

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
2 viktiga frågor XD
« skrivet: 17 aug-10 kl 16:31 »
Har lite frågor :
1. hur mycket mat ger ni era vaktlar om dagen (räkna per vaktel), jag ställer denna fråga eftersom jag själv är osäker om jag ger för mycket elr för lite.

2. Angående klippning av näbbar. Jag har nyligen skaffat mig en bra klosax för att klippa vaktlarnas näbb, men jag undrar om man ska klippa ända till pulpan elr kortare. och hur håller ni dem så att dem inte viftar på huvudet medans ni klipper.??//Adem ;D ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: 2 viktiga frågor XD
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 16:46 »
Oj, hur mycket jag ger dessa feta små matvrak, hehe. ;D Har jag inte tänkt på. Brukar fylla på en hög på morgonen i deras "matgrop" eller skål så att de har att greja med till de är mätta. Sedan en hög på kvällen med som de smockar i sig. För lite verkar de inte få iaf. så tjocka som de är! ;D

När jag klipper näbbarna så *nu blev det svårt att förklara* ... Jag går ut och tar ett foto istället. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 17:15 »
Nu kommer bilder. xD

Jag börjar med att ta ett grepp om pippin så min tumme ligger placerad över rygg och pek, lång, ring och lillfingret under magen/bröstet. Sedan så för jag tummen framåt och lägger den på huvudknoppen på pippin och pekfingret mot huvudet på undersidan. Så att jag "klämmer fast" huvudet mellan tumme och pekfinger. Sedan är det bara att klippa! =) Jag håller fågeln nära min kropp som på bild 3 när jag klipper. Och jag brukar toppa av såpass att översidan av näbben blir lika lång som undersidan av näbben (röda markeringen).

Olika vinklar på greppet här under!
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Quailo!

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 18:17 »
Tack så mycket för ditt svar!!!
ska gå ut nu och klippa deras små näbbar XD!
När det gäller maten så gör jag detsamma ,men jag har inge mått så jag gör det på känn.

//Adem ;D

Viopet

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-10 kl 18:34 »
Oj, hade ingen aning att man måste klippa näbbarna på vaktlar.
Hur ofta gör ni det? Jag har inga vaktlar nu men jag har funderat på att skaffa nu under hösten så det är ju tur att alternativ finns....man lär sej väldigt mycket av er som gärna delar med sej av era råd!
Tack så mycket för det säger jag med fast det inte är min tråd  ;D

Quailo!

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 18 aug-10 kl 18:53 »
Det här var första gången jag klippte deras näbbar och dem är födda i typ april.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #6 skrivet: 18 aug-10 kl 19:51 »
Jag har aldrig någonsin behövt klippa näbbarna på mina vaktlar...........................era måste ju vara från dåliga stammar om ni måste göra det stup i kvarten?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 18 aug-10 kl 20:58 »
Jag har aldrig någonsin behövt klippa näbbarna på mina vaktlar...........................era måste ju vara från dåliga stammar om ni måste göra det stup i kvarten?

Vart har jag skrivit att jag gör det stup i kvarten`?

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #8 skrivet: 18 aug-10 kl 21:29 »
Vart har jag skrivit att jag gör det stup i kvarten`?

Jag hade för mig att jag läst att någon klippte vartannan vecka .....i denna tråden......................fast nu när jag kollar igenom så står det inte så det vart väll i en annan tråd >.<.  ;)   
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
Nilla Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser