Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyvlar?  (läst 6210 gånger)

Amatören

• Västergötland
Hyvlar?
« skrivet: 17 aug-10 kl 11:20 »
Hej på er.

Som nybörjare och ren amatör har jag några frågor.

Vad är skillnaden mellan en rikt- och planhyvel?

De hyvlarna man kan köpa på tex Jula är dom helt kass eller duger dom för lite enkel hemmagrejande?
Jag läste i en annan tråd om Logosol och liknande men det är ju helt andra pengar men säkert jättebra maskiner.

Tacksam för svar.

gopo

SV: Hyvlar?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 11:49 »
Rikthyveln används till att "rikta upp" ämnet med, det vanligaste är väl att först göra en sida plan och sen hålla den plana ytan mot ett anhåll så att du får en önskad vinkel, vanligast 90 grader. Om du sen vill få ämnet jämntjockt så använder du planhyveln. Det finns många hyvlar med både och!

Har inte någon erfarenhet av Julas hyvlar, men jag skulle själv dra mig för att köpa något annat än trefas. Maskiner som går på 240 volt orkar inte riktigt med om man behöver avverka lite, det är snarare för lite hyvling på ytan.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 11:59 »
Plan och rikthyvel som finns på Jula är hyfsat bra, om du går i prisklassen 5-6 tusen.
De som finns för 1500-2000  fungerar och ger bra resultat, men tyvärr blir de inte långlivade.
 Logosols Multihyvel är i en klass för sig, (kolla in den) en djävligt bra maskin, finge jag 35 lakan över, skulle jag beställa direkt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 15:53 »
Plan och rikthyvel som finns på Jula är hyfsat bra, om du går i prisklassen 5-6 tusen.

Jo, men nu har Jula för närvarande ingen hyvel i den där prisklassen ;-)

Men du menar nog sånt här:
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=43
Liknande (samma?) kinamodeller hos olika leverantörer under olika beteckningar,
jag är nöjd med den.

Amatören

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-10 kl 07:57 »
Alla tiders, då har jag lite mera koll :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 2 användare
skogaliten, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser