Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvälla mangold innan infrysning?  (läst 18108 gånger)

Eva-Marie

• Skåne
Förvälla mangold innan infrysning?
« skrivet: 17 aug-10 kl 11:16 »
Om jag ska frysa in mangold för att kunna plocka fram och stuva den (som spenat) under vintern, hur gör jag då? Förväller jag den? Hackar jag den och i så fall innan eller efter jag har förvällt den? Tacksam för tips.
« Senast ändrad: 23 aug-10 kl 21:37 av hildegard »
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Sano

• Bohuslän
SV: Förvälla magnold innan infrysning?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 11:20 »
Jag hackar den grovt, förväller hastigt och fryser in på plåt. Stoppar sedan i påse, så kan man lätt plocka den mängd man behöver ur påsen.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Eva-Marie

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 12:35 »
Ok, då provar jag det. Tack för snabbt svar!
Hönsgalen 3-barnsmor på skånsk gård med hund, katter, grisar,får,  marsvin, kaniner, myskankor och höns (Brahma, dvärgbrahma, dvärgkochin, RIR, Lohman, Hedemora, faverolle, appenzeller spetshättad och maran)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 12:52 »
Tack för tråden och svaret :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #4 skrivet: 21 aug-10 kl 17:49 »
Jag å andra sidan brukar förvälla som vanligt, dvs koka upp saltat vatten, förvälla i omgångar 2-3 min och sen frysa in i portioner om 200-300 g. Det passar väldigt bra för mina syften (jag har det framförallt i lasagne), men nästa år kanske jag ska testa att göra som Sano också.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser