Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är det dax att slå av elen  (läst 5220 gånger)

pålle

• Gäst
är det dax att slå av elen
« skrivet: 16 aug-10 kl 23:40 »
 Är det daX att slå av elen för gått  för nu som i fjol ska dom renovera kraft stationerna  bara för att kunna hålla uppe priset ?

_ingemar_

SV: är det dax att slå av elen
« Svar #1 skrivet: 17 aug-10 kl 00:45 »
det är bara å hoppas du inte bara har elvärme iallafall

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 aug-10 kl 06:41 »
det är bara å hoppas du inte bara har elvärme iallafall
Nja så illa är det inte men ja är inte är förschust i ocker  och lurendrejeri  så tröt på el bolagens  inkompetens bara så trött på att vara beroende så ja söker enkla och snabba lösningar
« Senast ändrad: 17 aug-10 kl 06:51 av pålle »

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-10 kl 16:53 »
Det har det varit dags att göra ett tag nu, sist jag kollade efter så var det tom billigare med olja än med el om man ska värma huset.

Luftvärmepump är ju tämligen värdelöst under vargavintern så alla borde sätta in vattenburna system som då kan värmas med, pellets, ved, sol eller tom el - utifrån vad som är bäst just den månaden.

Synd bara att man har svårt att vara självförsörjande på el, annars skulle jag gladeligen räcka fingret åt snikna kraftbolag.

De rödgröna har lovat att plocka 5 miljarder från Vattenfall och sätta i en fond som småföretag kan ansöka om att låna riskkapital från... bara det gör ju att man vill rösta rött  :)

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-10 kl 18:03 »
Är det daX att slå av elen för gått  för nu som i fjol ska dom renovera kraft stationerna  bara för att kunna hålla uppe priset ?
åh,sa precis detsamma till sambon idag,jaha,samma visa som förra året då det var snorkallt,allt för att kunna dra upp priserna,för att det är"dålig tillgång"
(på grund utav att de VÄLJER att utföra underhåll på hösten!!)
grrr...
nu drabbar inte detta OSS för vi har elen inbakad i avgiften,men jag tänker på mina föräldrar som har 2hus..

vargahagen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 aug-10 kl 18:05 »
åh,sa precis detsamma till sambon idag,jaha,samma visa som förra året då det var snorkallt,allt för att kunna dra upp priserna,för att det är"dålig tillgång"
grrr...
nu drabbar inte detta OSS för vi har elen inbakad i avgiften,men jag tänker på mina föräldrar som har 2hus..

tittut skruvis ;D

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 17 aug-10 kl 18:17 »

tittut skruvis ;D

Tänk, jag tänkte samma tanke!  :)
Tant inte fru, om jag får be. :D

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 aug-10 kl 18:18 »

tittut skruvis ;D

hej,hej,nu blir jag kvar här för all framtid,ni blir inte av med mig!

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 aug-10 kl 20:00 »
grrr...
När skulle dom annars utföra underhållet? Hittar dom några fel eller brister, vilket dom brukar hitta, så måste dom ha tid på sig att fixa det. Och då är det bra om det inte kommer en massa semestrar i vägen. Att börja med stora projekt på hösten är helt normalt.

Och har man inte bytt till smartare uppvärmning än el vid det här laget, så får man nästan skylla sig själv  :P

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-10 kl 20:06 »
bygg några nya kärnkraftverk så elen räcker och blir över... så slipper vi köpa smutsig kolkraft från danmark och bygga sönder våra fina älvar... jävla occerpriser på elen...  så länge det inte finns nåt fullgott alternativ så behövs kärnkraften...
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 aug-10 kl 20:08 »
När skulle dom annars utföra underhållet? Hittar dom några fel eller brister, vilket dom brukar hitta, så måste dom ha tid på sig att fixa det. Och då är det bra om det inte kommer en massa semestrar i vägen. Att börja med stora projekt på hösten är helt normalt.

Och har man inte bytt till smartare uppvärmning än el vid det här laget, så får man nästan skylla sig själv  :P
Servis  och under håll är ju bara dåligt planerad med avsikt vid lämpliga till fällen. Varför hadde vi inte dom problemen förr?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 17 aug-10 kl 20:10 »
de är la samma sak med vattenkraften... när det regnat som fan i veckor så säjer de att det är så lite vatten i magasinen så då höjer de priset...
Fjäderfän och kaniner

pålle

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 aug-10 kl 20:22 »
de är la samma sak med vattenkraften... när det regnat som fan i veckor så säjer de att det är så lite vatten i magasinen så då höjer de pris et...
Jopp sant dom är fan i  mej krimenälla

Katharina K

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 17 aug-10 kl 20:24 »
Jag har bundit elavtalet för ca 1 vecka sedan, förmodar att det inte går ner mer nu.
vi har precis köpt gården och det var direktverkande rl som uppvärming. Önskar mej vattenburet och vedeldat eftersom det finns ca 2 ha skog + en massa att ta på de 2 ha betesmark vi har också.
Hmm..är ändå lite irriterad på att jag kommer att behöva el för att driva pumpen.
I mitt torp hade jag vedspis och den värmde gott och väl hela torpet, en bonus var att det gick att laga mat på den också, den hade t.o.m en liten varmvattenberedare ;D

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 aug-10 kl 20:31 »
Jag har bundit elavtalet för ca 1 vecka sedan, förmodar att det inte går ner mer nu.
vi har precis köpt gården och det var direktverkande rl som uppvärming. Önskar mej vattenburet och vedeldat eftersom det finns ca 2 ha skog + en massa att ta på de 2 ha betesmark vi har också.
Hmm..är ändå lite irriterad på att jag kommer att behöva el för att driva pumpen.
I mitt torp hade jag vedspis och den värmde gott och väl hela torpet, en bonus var att det gick att laga mat på den också, den hade t.o.m en liten varmvattenberedare ;D
annars så är ett par mjölk krukor på spisen bra värme efter att spisen har slockna

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 aug-10 kl 20:41 »

ja inte på hösten/vinterna iallfall,vore väl bättre att göra det på våren/sommaren...

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 aug-10 kl 20:42 »
ja inte på hösten/vinterna iallfall,vore väl bättre att göra det på våren/sommaren...
Sommar är semestertider, visar det sig att något måste lagas så finns det ingen som kan göra det

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 aug-10 kl 20:49 »
Sommar är semestertider, visar det sig att något måste lagas så finns det ingen som kan göra det
men tiden mars-maj kanske? man BEHÖVER ju varken göra underhåll under kallaste vintern eller under semestern...

Midvinter

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 17 aug-10 kl 20:53 »
Citera
Servis  och under håll är ju bara dåligt planerad med avsikt vid lämpliga till fällen. Varför hadde vi inte dom problemen förr?

För att kärnkraftverken är äldre nu, och gamla saker behöver mer underhåll?

För min del låter det trevligare med höga elpriser än kärnkraftolycka.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 aug-10 kl 21:06 »
För att kärnkraftverken är äldre nu, och gamla saker behöver mer underhåll?

För min del låter det trevligare med höga elpriser än kärnkraftolycka.
ja det räcker med att vi fick in vindar över sverige efter Kernobylolyckan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 2 användare (1 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser