Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur viktigt är det med kravmärkning av varor ?  (läst 1487 gånger)

mitzy123

• Skåne
Hur viktigt är det med kravmärkning av varor ?
« skrivet: 16 aug-10 kl 13:04 »
 o:)Hur viktigt är det med kravmärkning av varor ? Grönsaker odlade längs motorvägarna kan vara kravmärkta ? Är märket inte endast ett fördyrande av varan ? Det kostar mycket att få varor märkta ? Vem har råd med detta ? Inte småodlaren inte ?
Samma sak med ekologiska tvålar . Ekologiska tvålar är dubbelt så dyra om de är ecocertifierade . Vad är det som säger att tvålet inte är lika bra som är billigare ? Det är bara att läsa innehållsförteckningen och jämföra . SOL-hälsning Anita
« Senast ändrad: 16 aug-10 kl 13:10 av mitzy123 »

Strajder

• Aspegården
SV: Hur viktigt är det med kravmärkning av varor ?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-10 kl 13:17 »
För varor som transporterats så långt att jag som kund inte själv kan kontrollera produktionen så är det nog bra att vi har en ställföreträdande kontrollant i form av KRAV.

Det är ju sällan vi kan köpa verkligt närproducerade varor - alltså där producenten och konsumenten möts ansikte mot ansikte.

Jag säljer ägg från gården till konsumenten direkt. Då är behovet av certifiering litet. Om jag haft större produktion och sålt via flera led så hade KRAV (eller annan certifiering) varit enda möjligheten att tala om för kunden att jag bryr mig om hur jag producerar.

Vurre

SV: Hur viktigt är det med kravmärkning av varor ?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-10 kl 16:11 »
 KRAV-märkt eller någon annan typ av ekologisk certifiering är oundgänglig om man alls ska kunna vara hyggligt säker på att varan är ekologiskt producerad. Och ja, det gäller även småodlare, om man vill sälja ekologiska produkter. Ingen certifiering=ej ekologiskt.

Det är inte märket som kostar pengar, det är den större arbetsinsatsen och den mindre avkastningen.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser