Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åkerböna till linderödare  (läst 1358 gånger)

Engatorpet

• Skåne
Åkerböna till linderödare
« skrivet: 15 aug-10 kl 17:16 »
Jag har fått köpa åkerböna av en granne. Nu är frågan hur vi ska servera dom på bästa sätt till våra grisar?
Nu lägger jag dom i blöt över natten för att sen "stampa " dom innan utfodring.
Men grisarna växer o det börjar bli en del att krossa.
Kan grisarna tillgodogöra sig näringen om jag struntar i att krossa dom o bara lägger i blöt över natten?
Är det någon som har provat  o vet?
Bor på klassisk skånegård med gotlandsfår, linderödsgris ,åsbohöns, Svensk gul anka, skånegäss o en massa bi.
Odlar en massa grönsaker o grejar i största allmänhet. "Gör det du tror på o tro på det du gör"  Livet går inte i repris.

Ronny

• Skåne
SV: Åkerböna till linderödare
« Svar #1 skrivet: 18 aug-10 kl 02:10 »
Kan egentligen inte svara för jag har aldrig provat. Men det tror jag nog att du kan göra. Ge lite för sig själv och kolla om dom tuggar bönorna. I så fall är det ju frid och fröjd.

Jag vet att grisar har svårt att smälta hel säd. Kanske är det samma sak med med ärtor och bönor.

Nån som vet?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-10 kl 20:33 »
Jag kastar in lite foder majs ibland och dom tuggar sönder majsen så det knaprar ljudligt ;D

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #3 skrivet: 18 aug-10 kl 20:49 »
Å andra sidan är det mycket av det som kommer ut igen. Precis som när dom får hel vete.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 28 aug-10 kl 09:27 »
Du kan ju grodda bönorna. Det är mindre arbete än att krossa dem, men smältbarheten bör bli bättre, och det blir även mer vitaminer, vilket är bra främst vintertid.

Jag har inte groddat just åkerböna, så jag vet inte hur lång tid den behöver, men de flesta bönor/linser brukar behöva 3-5 dagar. Du får prova helt enkelt.

Du skaffar lämpligen stapelbara plastbackar som var och en rymmer det som går åt på en dag. En back för varje dag som åkerbönan behöver på sig att bli klar. I alla utom den som ska stå underst borrar du hål. Om backarna kräver lock för att kunna staplas måste hålen i lock och botten passa så att vattnet kan rinna av. Gör lämpligen en mall och borra med träborr.

Dag 1 på kvällen lägger du torra bönor i den hela backen, och häller på vatten till dubbla bönornas höjd, dvs om bönorna fyller till 10 cm höjd fyller du vatten till 20 cm.

Dag två på morgonen häller du av vattnet, häller över bönorna i en låda med hål i botten och sköljer noga med kallt vatten. Lådan placeras ovanpå den hela lådan, så att överskottsvatten hamnar i den.

Dag 2 på kvällen lägger du torra bönor i den hela backen, och häller på vatten, men lite mindre eftersom det kommer lite från backen över. Så sköljer du bönorna i den andra backen, skaka runt så att alla blir väl sköljda, och ställ den på plats.

.... Morgon och kväll sköljs bönorna, och på kvällen läggs nya i blöt, de äldsta är i den översta backen, och sedan gradvis yngre längre ner. Eftersom vattnet rinner ner i den hela backen så blir det inte spill runt om. De förvaras i rumstemperatur. När groddarna blivit lagom, troligen när roten är ca 2-4 cm så ger man dem till grisarna (eller tillagar/äter själv om man groddat till sig själv). Det sista dygnet får groddarna gärna placeras ljust, antingen att man ställer dem i en genomskinlig back i fönstret eller någon annan lösning, så bildas klorofyll och vitamininnehållet stiger.

Vill man inte ge groddar varje dag, så kan man bara göra en sats nu och då. Har man plats i kylskåp så kan man göra en större sats och förvara i kyl 3-5 dagar efter att de är klara. De ska då sköljas morgon och kväll även under kylförvaringen.

Om du provar, berätta gärna hur det gick, och vad grisarna tyckte om groddarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 2 användare
von tratt, JasmineR

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser