Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kall luft till pannan  (läst 3147 gånger)

Digger

kall luft till pannan
« skrivet: 14 aug-10 kl 15:53 »
tänkte prova att koppla in nått rör o leda in uteluft till spjäll på pannan.  Hur stort bör det vara? Den har fläkt och är på max 40 kw, en kalmar v33
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Arne P

• Gäst
SV: kall luft till pannan
« Svar #1 skrivet: 14 aug-10 kl 16:23 »
varför vill du leda in luft direkt till pannan? om du har pannan i ett "slutet" pannrum så ska väl den inte dra värmen ur något annat rum? Rätta mig om jag har förstått det fel.
« Senast ändrad: 14 aug-10 kl 16:31 av Arne P »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 14 aug-10 kl 22:44 »
varför vill du leda in luft direkt till pannan? om du har pannan i ett "slutet" pannrum så ska väl den inte dra värmen ur något annat rum? Rätta mig om jag har förstått det fel.

Det kan ju tänkas att pannrummet inte har direkt tilluft utifrån, eller att man vill utnyttja spillvärmen från pannrummet utan att få den "utspädd" med kalluft. En ytterligare möjlighet är ju om pannrummets tilluftventil är olämpligt placerad så att man får kraftigt undertryck i pannrummet och därmed inrykning vid vissa vindriktningar.

Hur grovt röret måste vara för ett givet luftflöde beror ju på hur långt det är och hur många tvära krökar som finns på det (samt, om man ska vara petig, hur stort tryckfall man kan tillåta). Men en grov uppskattning är att det inte behöver vara grövre än skorstenspipan, men man kanske inte ska gå ner under halva dess area.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 19 aug-10 kl 22:36 »
Hej!
Vill minnas att det SKA finnas friskluftstillförsel till ett pannrum- låter dessutom logiskt......
Rent principiellt ska ventilen in inte vara mindre än skorstenspipan ut!!
Det kyler angränsande lokaler om pannan måste "ta" sin luft via de angränsande lokalerna men de får ju extra ventilation......
Risken för kol(di)oxidförgiftning finns ju alltid men är mindre om det finns en ventil i pannrummet, ju närmare golvet dessto bättre.
mvh

Digger

« Svar #4 skrivet: 20 aug-10 kl 19:17 »
tar in via andra rum just nu, har en ventil även i yttervägg i pannrummet. Sen kommer sekundären ändå ta luft innefrån så jag gissar att det räcker för att ventilera källaren.

Ska se vad jag lyckas åstakomma och om det blir mer värme kvar i huset
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser