Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skaffa ankor, tips?  (läst 15687 gånger)

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
skaffa ankor, tips?
« skrivet: 13 aug-10 kl 18:24 »
hej! :)
jag funderarlite på att skaffa några ankor (kanske sv blå anka) men har lite frågor..
rymmer dom om man  inte har staket? har en stor hage med typ fårnät runt men de kanske de bara går igenom..eller ska jag göra en mindre hage åt dom?
har en liten damm redan så det är väl att bygga ett litet ankhus men behöver de va isolerat? brukar ankor bli tagna av rovfåglar? vilka då isf?
tacksam för svar och tips om all skötsel! har ju läst lite men ändå :P

mvh elvira
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Center

  • Inlägg: 303
    • Småland
    • Har ingen hemsida än tyvärr
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #1 skrivet: 13 aug-10 kl 18:40 »
Hej

Jag skaffade blå ankor ifjor och de gå ute med ett elnät och det
har fungerat jättebra.
Jag trodde att det skulle bli problem uppeifrån men nej det har fungerat bra.

Jag tror att du kunde ha fårnät utan problem, de är så jättemysiga!!!!!

M vh Nettan  Har faktiskt lite blå ankor över,ej genbank!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-10 kl 18:41 »
Ankor rymmer gärna, om de har tråkigt eller om maten är godare på andra sidan. Bra staket är viktigt. Och om man tar ällingar så är de små, så gärna hönsnät eller liknande nederst. Det har inte jag ännu, och mina ällingar vandrar iväg ibland. Inte så långt, kanske 100 m, men i alla fall. Jag får leta upp dem och valla tillbaka dem. Nu börjar de bli större, så de flesta kommer inte igenom, men till nästa år ska jag ha ordnat bättre staket. Det är bara det att jag har många djur och stora ytor, så jag behöver typ 300 m hönsnät. Om någon vill donera, hör av er...

De måste inte ha damm, är dammen liten blir den snabbt smutsig. Jag har en liten damm, med bara jord som kanter, och måste hitta bra sätt att rengöra den. Bättre med mindre kar, som man kan tömma och rengöra.

De behöver inte ha isolerade hus. I galleriet finns bilder på mina gås- och ankhus. Ganska billiga, ganska enkla att bygga, platseffektiva, och djuren tycks gilla dem. Däremot ska husen vara rovdjurssäkra, dvs mink, räv, rovfågel ska inte kunna ta sig in. Och det är bra att ha någon form av fålla framför, så att man kan valla in dem, i början är de ofta inte frivilliga till att gå in. Jag missade det med mina första ankor, och räven tog dem en natt. De SKA vara inne på natten, risken är mycket stor att de blir uppätna annars.

Ett tips är att ge dem deras mat inne i huset på kvällen då går de lättare in. Vatten serveras ute, annars får man mocka ut varje dag.

Har du en ras som flyger bra så rekommenderas vingklippning, inte så allvarligt som det låter. Man klipper av fjunen på ena sidan av vingpennan, ingen skada på fågeln, men den kan inte flyga. Beskrivning med bilder finns här på forumet, prova sökfunktionen.

Jag tycker att de ska ha stor plats. Mina har/kommer att ha ca 1000 kvadratmeter per avelsgrupp, som i framtiden ska bestå av 4 honor och en hane. Ytan delas med lika många gäss. Plus ungar under säsong, men det ger enligt min uppfattning tillräckligt med mat till dem alla, om man säljer en del ägg och gässlingar/ällingar.

Ställ gärna fler frågor om du undrar något. Ankor är mycket trevliga, tror inte att du kommer att ångra dig om du skaffar sådana. Själv har jag blivit lite beroende, har ganska många raser nu...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #3 skrivet: 13 aug-10 kl 20:37 »
tack för svaren! :) hagen är typ 50x100..elr25x75 ,nåt sånt kmr inte ihåg hehe. så det finns nog mkt för de att äta där de är. och maskorna är ganska små där nere och de flesta ankor är ju inte så små o smala;)
Center; var bor du? :P vet inte om det är lätt att få tag på blå ankor.
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #4 skrivet: 13 aug-10 kl 21:35 »
Då har jag en följdfråga.
Tänkte skaffa ankor. Men vill helst ha dem lösgående helt och hållet. Håller de sig till gården eller vill de gärna gå iväg på långa promenader? Håller de sig ikring sitt vatten på gården (naturbäck)? Det finns gott om mat om de går fritt så de borde väl inte rymma av den anledningen?

Jennydalby

  • Inlägg: 277
    • Jämtland
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #5 skrivet: 13 aug-10 kl 21:41 »
ja.. jag skaffa mina gulingar i början på maj, och då hade jag intget staket runt tomten som är jättestor, och ja de hitta jag i skogen 2 gånger innan jag stängsla in hela gården. dom går lätt iväg på egna promenader,
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #6 skrivet: 13 aug-10 kl 21:54 »
Ok, kanske bäst att stängsla in dem ett tag i början så de får "bo in sig" innan man provar att ha dem lösa

fräsen

  • Gäst
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #7 skrivet: 13 aug-10 kl 22:41 »
mina myskankor går helt lösa. De håller sig kring lagården, ibland kommer de upp till trädgården.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #8 skrivet: 13 aug-10 kl 23:26 »
och maskorna är ganska små där nere och de flesta ankor är ju inte så små o smala;)
Jag trodde inte mina ögon när en av mina större ankor tog sig igenom nätet som har 7*7 cm rutor, men det gjorde den. Och har man ankor kläcker man oftast ällingar, antingen i maskin eller naturruvade. De är små, kommer igenom rutor som är typ 3*3 cm skulle jag tro.

Ankor är smidigare än man tror. Fårnät eller viltstängsel har för stora rutor. Jag är helt säker, eftersom jag har sådant nät själv på sina ställen. Mina pekingankor (definitivt en av de största raserna) som är nästan fullfjädrade, tar sig igenom utan problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hönz

  • Inlägg: 266
    • Skåne
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #9 skrivet: 14 aug-10 kl 10:22 »
Detta med att smita. Mina ankor går i en inhängnad som är runt stallet, de går även på ridbanan. Öppnar jag grinden ut i hagen så går de absolut inte ut, de tycker att det är väldigt obehagligt. En gång lyckades jag valla ut dem, men så fort jag slutade sprang de genast in i tryggheten igen. Ankorna är födda i början på juni och går i grupp med två jämngamla gäss.  ::)
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #10 skrivet: 14 aug-10 kl 11:10 »
Önskar att mina ankor var sådana. Mina maskinkläckta ankor har efterhand som de släppts ut adopterats av främst min pilgrimsgåshane, och samtliga har snabbt lärt sig att det är kul att utforska ny mark. Är det stängt så att de stora gässen inte kan följa med så går de själva, har jag glömt grinden så följer gässen med och vaktar dem.

Fick förresten ett samtal från grannen nyss, om mina fåglar. Blev lite nervös först, innan grannen snabbt förklarar att det inte gäller något problem, utan att mina fåglar gärna fick göra utflykter på hans mark, bara jag var försiktig så att de inte blev överkörda av den lilla trafik som kör på vägen (hur gör man det undrar jag, om de vandrar fritt...). De var väldigt nöjda med att det var så mycket mindre sniglar i år, och tyckte att ankorna och gässen gärna kunde göra en insats på fler ytor... Bra med snälla grannar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #11 skrivet: 14 aug-10 kl 13:46 »
oj ja man kanske ska ha hönsnät runt men kankanske bli dyrt med så mkt, ja vet inte. Alla fåglar är ju smidigare än va man tror när jag tänker efter lite :P nån som vet hur stor hage man kan behöva om man nu inte vill ha en lerig hage? :)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #12 skrivet: 14 aug-10 kl 13:51 »
Beror ju på marken, om den är våt eller torr, vad som växer på den osv. Ju större desto bättre, men minst 5-10 kvadratmeter per anka skulle jag tro, de skitar ner och slabbar rätt mycket, så har man dem trångt blir det bara jord och bajs på hela ytan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #13 skrivet: 14 aug-10 kl 14:00 »
det är mittimellan torrt o vått, men det kanske är smartast att sätta nät runt hela alltet isåfall ;)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #14 skrivet: 14 aug-10 kl 20:17 »
Du behöver ingen jättehage. Vi flyttar runt dem (kompostgaller o hönsnät) och har ett bärbart hus åt dem. Jag fixar en vinterhage åt dem vid det timrade hönshuset (7x4 m), men på sommaren så får de även i framtiden provisoriska flyttbara hagar + hus eller sommarkollo på vårt nya fäbodställe!   ;D

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #15 skrivet: 15 aug-10 kl 18:34 »
ja det var smart att ha flyttbara små hagar av kompostgaller, fast det är lite ojämt o så i hagen och dessutom bor där två ganska jobbiga getter som nog tycker de e väldans roligt att rasera kompostgaller :P kan dom bo tillsammans med höns på vintern om man tycker det blir "lite läskigt" att ha dom ute då?
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #16 skrivet: 15 aug-10 kl 18:44 »
Det är inte tillåtet att ha dem tillsammans med höns, ur smittrisksynpunkt, men många har det ändå. Däremot skitar ankor ner jättemycket, så jag rekommenderar inte att ha dem i hönshuset, då får man städa ofta.

Ankor klarar kyla bra, det är bättre att ha dem i eget litet hus, och att låta dem vara ute på dagarna även på vintern. Mina ankor går aldrig in i sitt hus på dagarna, oavsett väder. Först när jag kommer med maten och vallar in dem går de in.

Mina ankor rör rätt mycket på sig, jag skulle tycka synd om dem om de bara fick en liten hage av kompostgaller. Mina är bara i mindre betesbur när de är små. Så fort de är stora nog för att vara någorlunda säkra för kråkfåglar och glador får de vara i mina stora inhägnader på dagarna, och instängda i rovdjurssäkert hus på nätterna.

Ett enkelt hus av plywood bygger du snabbt, det kostar inte mycket, och jag tror att det är det bästa sättet att hålla ett fåtal ankor. Med hönsen vill inte jag ha dem, utom när alla är frigående. Vattenslabb är inte kul att städa upp, och höns tål inte att bli så blöta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #17 skrivet: 15 aug-10 kl 18:53 »
okej inte så smart o ha dom med hönsen då;) man får ju risken att de KAN bli räv/fågelmat. bättre att ha dem i en stor inte helt rovdjursäker hage och ha roligt än att va i en liten tråkig supersäker inhägnad tycker jag.
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #18 skrivet: 15 aug-10 kl 19:00 »
Beroende på hur man bor är risken för rovdjursangrepp faktiskt litet på dagtid. Det finns nästan inga rovfåglar som är stora nog att ta ankor, och har man lite buskar och träd i inhägnaden minskar risken ytterliggare.

Jag vet att en del har haft rävangrepp mitt på dagen, men det är ändå ovanligt. Rävar ska vara rädda för att vara inne bland husen på dagen. Det är sjuka rävar eller honor med ungar i så fall.

Och har man problem med räv så rekommenderar jag att man även skaffar gäss. De larmar vid fara, och de försvarar sig och även eventuella ankor och höns, som de ser som en del av flocken mot räv. Därmed inte sagt att räven inte kan ta även gäss, men det tar en stund för den att lyckas få in ett anfall, och under tiden låter gässen jättemycket, så man hinner komma till undsättning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: skaffa ankor, tips?
« Svar #19 skrivet: 15 aug-10 kl 20:20 »
Vi håller på och bygger en bepansrad inhägnad med tak. Är ----igt less på att bli av med ankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare
alternaiv, Nörd Otaku, morfarshammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser