Varm rök +stentrappa

Startat av Blekslättens Gård, 12 Aug-10 kl 22:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Blekslättens Gård

Den här veckan har jag börjat med att bygga en sten trappa och murat underdelen till våran varmrök ;D

nilsegårn

det var allt tur han hade proffsig hjälp! ;D

Det blir så fint!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Blekslättens Gård

Nu ska jag åka o köpa virke till röken :)

Zebulon

Spännande, håller själv på att bygga en rök så det är kul att se andras konstruktioner! :D
"Sällan ser man bautastenar vid vägen, om de inte rests av fränder över fäder."

Blekslättens Gård

Nu är röken nästan klar ;D

nilsegårn

Lite närmare...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

grimbart

nice bygge ;D bara ner till vänern å hämta laxarna nu då ;)
Fjäderfän och kaniner

nilsegårn

Båtvrak inköpes på söndag. Blir nästa projekt!

(Hoppas jag... ::) ;D)

Blekslättens Gård

Tänkte försöka få lite makrill hos svärfar på lysekil ;D

grimbart

förakta inte rökt vänernabborre heller..mums ;D
Fjäderfän och kaniner

Blekslättens Gård

Riktigt skitväder idag så det blir inget fiske,Ska börja med stommen till ett nytt grishus istället,Vi bytte tak på ett garage på jobbet och jag tog hem ett 30 tal 50 *50 reglar som annars hade eldats upp mvh.

Blekslättens Gård

Igår gjorde jag en sten list nedanför trappen och planterade smultron  :).

bo_i_dala

Hej!
Snyggt bygge!!!!

Kan du förklara för en oinsatt hur det funkar? Ja, eldas det i samma utrymme som köttet? hur varmt ska det bli osv??
MVH

Blekslättens Gård

Hej ,Ja jag eldar i samma utrymme men har en plåt med massor av små hål i på murningen så att lågorna inte kommer upp i lådan just när jag har tänt,Sedan stryper jag till luften så att det nästan bara glöder,Värmen styr jag genom att öppna trä luckan på framsidan,När jag fått bra glöd lägger jag in köttet med trä luckan öppen ca en tim så det får torka lite ,Jag brukar hålla en temp på ca 50 -70 grader ,Det går inte säga hur lång tid det tar för köttet att bli klart ,Det lär man sig se med tiden mvh.

Blekslättens Gård

Ska prova och röka en kassler och lite fläsk i helgen,Köttet ligger i salt lagen och väntar  ;D

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

792 Gäster, 1 användare (1 Dolda)