Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bäst, billigast och miljövänligast?  (läst 11605 gånger)

yvonn

bäst, billigast och miljövänligast?
« skrivet: 11 aug-10 kl 20:08 »
avloppsanläggning. Hur gör man bäst?
Vi ska starta från noll och hitta en lösning för oss som är ENKEL, miljövänlig och gärna billig!
har tittat endel på aquatron, men har en del funderingar på lösningen för gråvattnet.

eller är det bättre att satsa på trekammarbrunn med infiltration eller hur det heter? är det den vanligaste lösningen?

Ska vi placera någon anläggning för rening så är marken där som en fuktig äng, det känns som om det flödar ytligt vatten ned mot en bäck där, dock kan man gå torrskodd över vid normala väderleksförhållanden. bäcken är ca 30-40 m från möjlig anläggningsplats. jag läser så mycket jag kan på avloppsguiden.se men det är en djungel.
Tänker också på lösningar som hos Solvarm http://www.ecorelief.se/Default.aspx?lang=se där de använder gråvattnet som bevattning. hur stor yta behövs? (vi ska bygga ett växthus mot huset som kommer hålla plusgrader över vintern)
går det att svara på denna fråga?  ???

Tummelisa

SV: bäst, billigast och miljövänligast?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-10 kl 22:33 »
Jag letar precis som ni efter en bra lösning för gråvattnet och det är jättesvårt. Har tittat på finska sidor ett tag och har för mig att en hette Biolan gråvattenrenare om det är något för er ev.

Själv har jag tänkt mig separett villa med latrinkompost och urintank, ev urinen till gråvattnet beroende på vad miljökontoret säger. Vägrar ha vattenspolande toalett - tror också att de på sikt kommer försvinna.
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 19 aug-10 kl 10:34 »
Senaste info om hur naturvårdsverket vill ha det:
http://www.naturvardsverket.se/sv/Verksamheter-med-miljopaverkan/Avlopp/Enskilda-avlopp/Sma-avlopp--ingen-skitsak/
Letar man vidare där kommer man fram till:
http://www.jti.se/uploads/jti/Enkla-avlopp.pdf
Skall man ändå bygga nytt är det ju lika bra att göra enligt reglerna från början.
« Senast ändrad: 19 aug-10 kl 10:40 av Anders G. »

Janne Frisk

• It takes two to tango
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 19 aug-10 kl 22:41 »
Jag letar precis som ni efter en bra lösning för gråvattnet och det är jättesvårt. Har tittat på finska sidor ett tag och har för mig att en hette Biolan gråvattenrenare om det är något för er ev.

Själv har jag tänkt mig separett villa med latrinkompost och urintank, ev urinen till gråvattnet beroende på vad miljökontoret säger. Vägrar ha vattenspolande toalett - tror också att de på sikt kommer försvinna.

För disk och tvätt vatten finns något som heter fosfor fälla. Kika på http://www.fann.se/

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #4 skrivet: 22 aug-10 kl 13:00 »
Titta på en båttoalett. Vattentoalett iofs, men eftersom de handpumpas drar de väldigt lite och fungerar utmärkt med regnvatten, sjövatten etc
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 22 aug-10 kl 14:32 »
Enligt pdf-länken ovan så räcker det även fortsättningsvis med slamavskiljare + markbädd för BDT-avlopp.
Utan särskild fosforrening.
Det förutsätter alltså separat toalettlösning, t ex:
Snålspolande toalett + sluten tank
Urinsorterande torrtoalett + kombinerad hushålls- och latrinkompost

Det sistnämnda alternativet (tror jag) är vad som bäst matchar kravbilden "ENKEL, miljövänlig och gärna billig!", men det passar inte alla.

yvonn

« Svar #6 skrivet: 23 aug-10 kl 21:38 »
jo nog skulle någon form av mulltoa vara ett alternativ, men vi kan inte ha någon källare hur fungerar det då? tänk på min fina kravbild ;)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 25 aug-10 kl 15:21 »
jo nog skulle någon form av mulltoa vara ett alternativ, men vi kan inte ha någon källare hur fungerar det då? tänk på min fina kravbild ;)

Tror du menar multrum, med en stor komposttank i källaren:
http://husagare.avloppsguiden.se/multrum-och-mulltoaletter.html
Såna är svårskötta, jag tror det är knepigare att få fungerande förmultning ju mindre behållaren är.
Alternativet med separat kompostering är mera idiotsäkert:
http://husagare.avloppsguiden.se/urinsorterande-torrtoalett.html
Aquatron som du nämnde i trådstarten kräver ju också källarutrymme.
Jag tycker det är en kass lösning, det enda den gör är att separera skitkorvarna från vattnet, så att det behövs en latrinkompost för att ta hand om dessa.
Men mesta näringen finns i urinen som följer med spolvattnet, varför det lik förbålt krävs avloppsrening med fosforfälla.

yvonn

« Svar #8 skrivet: 27 aug-10 kl 21:17 »
jo nog har jag kommit så långt att jag inser att aquatron inte verkar så bra.. men sedan är det stopp...

Micki o Molly

• -
« Svar #9 skrivet: 07 sep-10 kl 14:27 »
Min norska förbränningstoalett med STOR kompostbehållare med både fläkt och värmeslingor som stod på dygnet runt , åkte ut då kisstoaletterna blev igensatta utav saltkristaller efter 10 år !

Att sortera alla prylar nere i multrum,,el glasfiber,plast mm blev en dryg historia.

Frågan som jag själva står inför,,bäst billigast miljövänligaste ???

SVAR : Ett hedligt vanligt dass, om hälsa och ålder tillåter.
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

ManPåGården

• Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 10 sep-10 kl 22:31 »
Hej!
På sikt får man nog bygga om sitt enskilda avlopp när kommunen kommer och synar.
Detta är en länk på ett system som är intressant.
http://www.phytosystem.info/

Håll till godo!
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

Micki o Molly

• -
« Svar #11 skrivet: 10 sep-10 kl 23:15 »
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ !
Ståpäls på armarna när jag ser ditt förslag,,,, :o

Här är ännu ett system som drar ström,,,

Mina ledningar och rör filmades innan det revs bort, det mesta av systemet var helt slut,,kanske den stora slutna
urintanken kunnat hänga med några år till.

Ser ett nytt skräcksenarie framför mig,,,
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

ManPåGården

• Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 12 sep-10 kl 13:13 »
Ja, det drar ström eftersom vatten inte kan rinna uppför, om man inte har den turen att tomten ligger på en höjd, för det underlättar mycket till ett självgående system. det är inget problem att rena vatten i dammar och syretrappor och så vidare om vattnet själv får rinna vidare. Därav att de flesta system presenteras med en någon typ av el. På sikt tror jag inte det är något problem att få ihop elen till en sådan anläggning med solceller/batterier. Elen kommer vi inte att klara oss utan när vi bor på de platser vi gör.
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

sub rosa

« Svar #13 skrivet: 12 sep-10 kl 18:48 »
Har ingen erfarenhet men har läst om Phytos-system http://www.alnarpcleanwater.se/ Verkar funka bra!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Rödskägg

• Småland
« Svar #14 skrivet: 24 sep-10 kl 06:06 »
Nu har jag inte läst på om just detta system men alla system med rening med hjälp av växter har ett stort problem, växtsäsongen är kort.

"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 26 sep-10 kl 20:25 »
En enkel, billig och miljövänlig lösning på en del av ditt problem är att ha en inomhustoa enligt humanure-systemet. Det skulle innebära en "Lovable Loo" inomhus med tillhörande latrinkompost utomhus.

Loveable Loo Eco-Friendly Compost Toilet

Jag kan inte tillräckligt om avlopp för att tipsa om resten av systemet, men avloppet borde bli enklare att hantera när det bara är fråga om dusch-, handfat- och köksvatten. Snålspolande munstycken i handfat, diskbänk och dusch borde också underlätta. Ett Tiger Turbosaver duschmunstycke ger sköna strålar redan från två liter per minut, exempelvis. 
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

jenses

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 sep-10 kl 15:44 »
En enkel, billig och miljövänlig lösning på en del av ditt problem är att ha en inomhustoa enligt humanure-systemet. Det skulle innebära en "Lovable Loo" inomhus med tillhörande latrinkompost utomhus.

Ja, precis! Jag har något liknande på torpet, cirka 50-60 år gammalt,
det kallas för torrdass och är byggt enligt bonnaskithus-systemet.
Nja, det låter kanske inte så nördigtmodernt som "älskvärda toalettstolen", men är i princip samma sak.  :-[

sub rosa

« Svar #17 skrivet: 29 sep-10 kl 21:05 »
Ja, precis! Jag har något liknande på torpet, cirka 50-60 år gammalt,
det kallas för torrdass och är byggt enligt bonnaskithus-systemet.
Nja, det låter kanske inte så nördigtmodernt som "älskvärda toalettstolen", men är i princip samma sak.  :-[

;D -Jag gillar detta!
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Micki o Molly

• -
« Svar #18 skrivet: 30 sep-10 kl 08:10 »

Helt perfa  ;D ,,,,,gillar den lilla trälådan,,,

Och med tanke på ev lukt,,,,,,,, så går den doften säkert inte att jämföra med den farliga stank som uppstår i hela huset vid strömavbrott med vissa andra dyra toalösningar,,, HUVVA,,,, :o

jenses

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 sep-10 kl 08:18 »
Angående den där bajshinken med kringbyggd trälåda - sågspån som strö är ett ganska dåligt val - det tar några år innan sågspån ruttnar i komposten.
Det är mycket bättre att använda torvströ (finns bl.a. som storsäck på granngårdens hästavdelning för ca 100 spänn) - det går bra att kompostera, dessutom hindrar det effektivt lukten från att sprida sig på dasset...

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser