Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sebrightkycklin med sår över ögat.  (läst 1193 gånger)

Juppepinne

• Östergötland
Sebrightkycklin med sår över ögat.
« skrivet: 10 aug-10 kl 22:43 »
Satt och kollade på mina små kycklingar jag fick hem i söndags (8/8) och lade märke till att en av mina två sebright hade ett litet sår på huvudet strax över ögat. Såg inte ett riktigt sår, snarare var det lite blött och vad jag tycker ser ut som lite blod. Hon/han kliar sig där ganska ofta. Undrar över om det är självförvållat och i sådana fall vad jag kan göra för att få den att sluta.
Har även en annan fråga gällande samma kyckling. Fick syn på att fötterna (tårna) ser lite lustiga ut. Hon/han har en tå på vardera fot som pekar i 90 graders vinkel inåt, alltså mot varandra. Eftersom det är likadant på båda fötterna hoppas jag på att det kommer rätta till sig. Den går ordentligt om än lite vaggande men har aldrig haft sebright förut så vet inte riktigt om det är en normal "gångstil", eller om den lider av tårnas felaktiga vinkling.
Ska se om jag kan få till ett kort på det i morgon så att ni kan se ordentligt vad det är jag menar.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Sebrightkycklin med sår över ögat.
« Svar #1 skrivet: 11 aug-10 kl 00:09 »
Har du någon bild på såret? Hur gammal är kycklingen? Om den har hunnit bli ett antal veckor så tror jag tyvärr inte att tårna kommer att räta till sig.  :-\ Kan antingen ha orsakats av fel inställningar under ruvningen eller också genetiskt. Upplever inte att mina  Sebbar vaggar.  ??? Dock så vet jag ju inte eller vad du tycker är att vagga. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-10 kl 10:51 »
Nu på morgonen när jag kom ut till de små så hade såret försvunnit. Kankse bara var inbillning eller också hade den väl låtit bli att kli under natten så att det hade slutat vara irriterat.
Har tagit kort på fötterna men har inte lyckats lägga upp korten i detta inlägg. Vet inte hur man gör. Trycker jag på infoga bild kommer det bara upp en text här i rutan men jag kan inte välja vilken bild.. Jaja. Har lagt upp korten i mitt album så det borde (förhoppningsvis) gå att se dem där.
Vet inte hur gammal den är men den har skapligt med fjädrar redan. Jobbigt att vara nybörjare när jag inte har en aning om hur gamla de är när de börjar få fjädrar.
Den vaggande gångstilen ser nästan ut som när en anka går. Hoppas du förstår vad jag menar med det.

27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 11 aug-10 kl 11:14 »
Under den vita textrutan är en grön text där det står "fler alternativ". Tryck där så kan du sedan bläddra efter de bilder du vill lägga in! =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 11 aug-10 kl 11:28 »
Tack för hjälpen. Nu får vi se om jag lyckas. :)

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 11 aug-10 kl 11:34 »
ett till

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: sneda tår på köpt kyckling...
« Svar #6 skrivet: 14 aug-10 kl 10:44 »
Det där rättar inte till sig. Lämna tillbaka den till säljaren och få en ny med riktiga fötter!
Inte ska du köpa en defekt kyckling.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 14 aug-10 kl 10:52 »
Förstår bara inte varför man säljer såna kycklingar.
Lämna tillbaka som Grimla skriver och få pengar tillbaka eller en ny frisk.
Hedemorahöns

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 14 aug-10 kl 11:00 »
Jag har insett att den får leva med vanskapta fötter men som sagt var verkar den inte lida så jag kommer behålla den. :)
Självklart var det dumt av säljaren att sälja den till mig och egentligen borde jag lämna tillbaka den. Men eftersom jag inte har några som helst planer på att avla något seriöst på mina höns så kan jag lika gärna behålla sådana höns som har lite olika karaktärer. :)
Men som sagt var.. Om den lider av sina fötter när den blir lite äldre så får jag ta ställning till hur jag ska göra då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser