Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börja med foder?  (läst 1501 gånger)

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
När börja med foder?
« skrivet: 10 aug-10 kl 18:43 »
Förra året hade jag får och hästar och detta i kombination med torka gjorde att betet var slut i mitten på september. I år har jag bara får och gott om bra, blandat bete som inte är förvuxet. Hur länge tror ni att man kan räkna med att dom klarar sig utan utfodering av grovfoder? Bor i Sjuhärad, Västra Götaland.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: När börja med foder?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-10 kl 18:58 »
Framförallt märker du det genom att de börjar bli "hungriga". Då kan man börja tillskottsutfodra dem lite. Då märker man också vartefter att fodret går åt allt snabbare.

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: När börja med foder?
« Svar #2 skrivet: 10 aug-10 kl 19:06 »
Jo så har jag givetvis tänkt göra men jag ska precis boka foder för vintern och försökte räkna på åtgång... tänkte om någon i trakten har koll på hur länge betet brukar räcka. Det är ingen större risk att det blir helt avbetat... snarare att näringshalten blir dålig...

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: När börja med foder?
« Svar #3 skrivet: 10 aug-10 kl 19:32 »
räknar du på en stallperiod om ca 200 dagar så är du ganska nära sanningen i åtgång..
för tillskottsfodrar man på bete under hösten och även vid betessläppet på våren så går det ju inte åt full fodergiva, det gör att man har täckning för drygt 7 månaders utfodring..

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: När börja med foder?
« Svar #4 skrivet: 11 aug-10 kl 09:11 »
Jag bor i Sjuhärad och när jag ska räkna så blir det 180 dagar. 1 nov- 1 maj.
Min föresats är att tackorna ska få gå ute till 1 november och varje år tar jag in dom tidigare  :-[ fast det finns gräs... Jag tycker att det är så lite näring i gräset då. Men jag har vänner vars får går ute och betar fram till jul ibland. De fåren bjuds ensilage och hö, men väljer att gå ute och beta så länge det finns bete.

Gräset växer ju inte mer efter månadskiftet september/oktober här där jag bor. (Beror förstås på värme och frost, lokalt)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: När börja med foder?
« Svar #5 skrivet: 11 aug-10 kl 09:29 »
Jag bor i Sjuhärad och när jag ska räkna så blir det 180 dagar. 1 nov- 1 maj.
Min föresats är att tackorna ska få gå ute till 1 november och varje år tar jag in dom tidigare  :-[ fast det finns gräs... Jag tycker att det är så lite näring i gräset då. Men jag har vänner vars får går ute och betar fram till jul ibland. De fåren bjuds ensilage och hö, men väljer att gå ute och beta så länge det finns bete.

Gräset växer ju inte mer efter månadskiftet september/oktober här där jag bor. (Beror förstås på värme och frost, lokalt)
dessutom är det ju bra för betet att få växa på sig lite innan det invintrar, låter man djuren beta för hårt på hösten så straffar det sig igen på våren då det dröjer innan betena kommer igång igen..

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: När börja med foder?
« Svar #6 skrivet: 11 aug-10 kl 09:46 »
Jag bor också i Sjuhärad och brukar räknar med 200 stalldagar när jag planerar maten och det brukar räcka och bli över. Då räknar jag också med 2 kilo hö per dag.

Vi brukar ta in våra sista veckan i oktober, men då har de fått mat i hagen vid behov och sedan får de komma ut på bete igen i april/maj.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: När börja med foder?
« Svar #7 skrivet: 11 aug-10 kl 12:41 »
Citera
dessutom är det ju bra för betet att få växa på sig lite innan det invintrar, låter man djuren beta för hårt på hösten så straffar det sig igen på våren då det dröjer innan betena kommer igång igen
Fast en lång betesperiod gör också att de äter mindre smakliga växter och ogräs. Vid tidig installning, eller utfodring på bete rör de inte detta.

Bor på småländska höglandet och räknar runt 1/12 - 1/4 +/-ett par veckor. Det brukar alltid funka. Klimatet blir ju allt mildare och frostnätterna färre, så varför ska djuren stå på stall och äta  när de kan gå ute?

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: När börja med foder?
« Svar #8 skrivet: 11 aug-10 kl 12:49 »
dessutom är det ju bra för betet att få växa på sig lite innan det invintrar, låter man djuren beta för hårt på hösten så straffar det sig igen på våren då det dröjer innan betena kommer igång igen..

Nja, det är bra för betet att inte betas för hårt under september och ev första halvan av oktober (i södra Sverige) för invintringens skull. Därefter får det mer än gärna betas eller slås av, det minskar risken för mögelsvampar och tar bort förna som annars hindrar det nya gräset. Men man kan inte räkna med något större näringsvärde i detta gräs, så tillskottsutfodring rekommenderas om inte djuren är i överhull.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

voortrekker

  • Inlägg: 136
    • Västergötland
SV: När börja med foder?
« Svar #9 skrivet: 11 aug-10 kl 14:00 »
Intressant... Mina får går ute året om med tillgång till stor halmad ligghall. Ska bli intressant att se hur länge de föredrar betet framför fodret... Tack för alla tips. Har en känsla av att det borde räcka en bra bit in i oktober med tanke på den blandning av vegetation som jag har...

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: När börja med foder?
« Svar #10 skrivet: 11 aug-10 kl 22:45 »
Blandad vegetation med framförallt mycket ljung, blåbärsris, sly, tall mm i skogs-, hed och hagmark håller långt in på hösten och kan rentav fungera som vinternöje för fåren att sysselsätta sig med. Med mycket sån vegetation kan man hålla igång fåren rätt länge med tillskottsutfodring. Enbart sånt bete blir väl dock för näringsfattigt, om man nu inte vill återuppleva 1800-talet...
Rent gräsbete tar väl slut senast i  mitten av oktober, jag bor i Halland nära kusten.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser