Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av denna typ av vattenautomat?  (läst 4430 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Erfarenhet av denna/liknande vattenautomat?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-10 kl 13:14 »
Jag har en nästan lika dan, från lantmännen. Tycker att den är bra, men den läcker lätt lite när man fyller på, så det är bäst om den kan vara ute, vilket min är.

På min är fatet ca 15-20 cm upp, och både ankor, gäss och höns dricker gärna ur den.

Jag vet inte hur bottenventilen är på modellen i länken, men min läcker lite även om den är i precis rätt läge. Det brukar läcka ungefär ett fat under påfyllningen, så är man noga så rinner det inte över.

Om jag ska ha min inne kommer jag att ställa den i något, typ en burbotten, som fångar upp spill.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

rackarns

• Närke
« Svar #2 skrivet: 10 aug-10 kl 13:26 »
Jag hade tänkt att ha dem inne. Mensålänge den inte står och småläcker hela tiden så går det ju att lösa.
Skönt att slippa fylla på vatten varje dag för de rymmer ju en del! Ska till och köpa ett par sådana, frågan är bara vilken modell.
Din är i galvat va? har isllafaö sett galvade på granngården.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 10 aug-10 kl 13:33 »
Nej, den är faktiskt i plast. Och inte var den billig heller, men jag behövde den akut och hade inte tid att jämföra priser och beställa från nätet.

Och den läcker inte när den väl är fylld och man skapat undertryck. Dvs när den fyllts ska fatet vara tomt när man öppnar bottenventilen, då fylls fatet och sedan läcker det inte, utan fylls lugnt på efterhand som de dricker.

Tänk på att de är riktigt tunga att bära när de är fulla, och benen, i alla fall på min, men de ser likadana ut som på bilden, håller inte för att man sätter ner den ojämnt, man måste hålla den i balans och sätta ner benen jämnt, annars böjs de.

Jag bär inte min full, har provat två gånger och undviker det. Väljer att fylla den där den ska stå istället.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

• Skåne
SV: Erfarenhet av denna typ av vattenautomat?
« Svar #4 skrivet: 11 aug-10 kl 11:04 »
Vi har en till kycklingar. Funkar jättebra. När man fyller på så drar man ner gummiringen över hålet som fyller på skålen, fyller med vatten sen är trixet att dra upp gummiringen lite lite så att vatten sakta inner ner i koppen. När vattennivån är i höjd med hålet och ringen kan man dra upp ringen helt. Det enda kruxet är hur man ska hålla rent inne i behållaren.  ??? Köpte vår på haraldnyborg.
« Senast ändrad: 11 aug-10 kl 20:33 av Nina K »

rackarns

• Närke
« Svar #5 skrivet: 11 aug-10 kl 19:47 »
Hmm.. ja lite knökigt att rengöra. Men bäst går det nog med en större sån där piprensare som man kan böja skaftet på.

Klistrar in länken till vart du köpte din så jag har alla samlade tills jag skall beställa!

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=5447&Grp=12&n=10100

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 aug-10 kl 00:00 »
Har en sådan i plåt men vi använder den inte. Med tiden blir den slemmig och får dålig lukt eftersom det inte går att komma åt att göra den ordentligt ren.

Att den rymmer mycket vatten är inte till stor glädje eftersom vattnet snabbt blir illaluktande och slemmigt. Speciellt när det är varmt ute.

I början gillade vi den och rengjorde så gott det gick med böjd flaskborste men flaskborstarna är för korta och för klena för att det ska gå att få riktigt rent.

Att arbeta är kul - det har jag sett själv

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 14 aug-10 kl 00:08 »
Det finns större "flaskborstar" på tex lantmännen. Tror att de är till för att rengöra mjölkmaskiner eller liknande. Definitivt tillräckligt stora att nå ordentligt i en vattenautomat.

Och man ska självklart inte ha en automat som rymmer mer än djuren dricker på en eller max två dagar. Då blir det dåligt. Man anpassar ju alltid storleken efter antalet djur.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #8 skrivet: 14 aug-10 kl 01:29 »
Vi hade två galvade varianter till nyss. De fungerade inget vidare, utan rostade invändigt och var bökiga att fylla på. Locket upptill passade dåligt och det var svårt att få tätt, med följd att vattnet rann ut. Vi använde bara automaterna ute, innan vi tröttnade på dem helt... nu är de på tippen. Tror våra köptes på Granngården.

Kan hända att de helt i plast fungerar bättre.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 14 aug-10 kl 09:24 »
Om man inte vill fylla på vatten varje dag kan jag tipsa om dessa vattenkoppar.

Antingen kopplar men dem till ett lågtrycksystem så att det sköter sig helt själv eller så monterar man en tunna/dunk eller dyligt ca 1-1½ meter över koppen som man fyller på med vattenslangen vid behov.

Jag hade sådana i hönshuset på förra stället och det funkade kanon. Mina var kopplade till ett lågtycksystem så jag behövde aldrig fylla på.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 14 aug-10 kl 09:30 »
Var kommer de ifrån? Fylls de automatiskt upp till översidan på påfyllningshålet? Ingen nippel eller annat som ska manipuleras (och som kan kalka igen eller gå sönder)?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 14 aug-10 kl 09:40 »
Var kommer de ifrån? Fylls de automatiskt upp till översidan på påfyllningshålet? Ingen nippel eller annat som ska manipuleras (och som kan kalka igen eller gå sönder)?
Jag köpte mina i tyskland men Högberga har dem. KOppen med en gummipackning vippar upp mot en nippel och gör att det sluter tätt (därför lågtrycksystem). Med hjälp av motvikter (metallbrickor) ställer man in koppen så att den ger en lagom nivå. Det är alltså inget undertryckssystem utan lågtryck från öppen tank om man så önskar. Jag hade dessa i mitt hönshus  i tre år och fick väl stopp i någon kopp vid två eller tre tillfällen (Jag hade 8 koppar) Jag hade genomskinliga slangar mellan kopparna så det blev lite alger i slangarna som ibland släppte och förorsakade dåligt flöde/stopp. Man får ta som rutin att kolla kopparna varje morgon så att man kan sätta in en alternativ vatten kopp om det skulle bli stopp. Det var dock inte så svårt att fixa. Jag har funderat på samma system i mitt nya hönshus men då blir det med svart slang ;)

Kan tillägg att jag inte tror på dessa koppar till ankor eller gäss.... Dom kommer förmodligen att pilla sönder dem ::) Gäss framförallt måste ju pilla på allt ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 14 aug-10 kl 09:47 »
Kan tillägg att jag inte tror på dessa koppar till ankor eller gäss.... Dom kommer förmodligen att pilla sönder dem ::) Gäss framförallt måste ju pilla på allt ;)
Jag funderar på att göra en lösning med vinklade ingångar till hönshusen, såg det hos en som har höns. I det fallet var det för att inte skatorna skulle kunna gå in och stjäla ägg, i mitt fall hoppas jag att ankor och gäss inte lär sig hur man går in i hönshuset. I gässens fall kan man ju göra gången så liten att de inte får plats, det är värre med ankor och ungdjur. Jag får väl hoppas på att de är lite korkade helt enkelt.

Jag vill ju ha ett bra vattensystem inne i hönshuset, som är till för hönsen, och ett annat ute, som är till för alla. Jag hoppas att det går att lösa.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #13 skrivet: 14 aug-10 kl 13:56 »
Jag tycker det är bättre med inte så stora vattenautomater.
Det är bättre att ge de färskt vatten varje dag anser jag.
Det blir så fort sunket och luktar illa annars.
Alla djur vill ju också ha färskt vatten.
Man måste ju ändå titta till dom och se att allt är ok varje dag.
Ialla fall gör jag det.
BÅde hästar, katter, höns och hundar får färskt vatten varje dag hos oss.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 14 aug-10 kl 14:17 »
Ingen ha väl menat att de inte skulle få vatten varje dag? Om det kommer från vattenledningen så är det ju fräscht nytt vatten hela tiden, och har man en behållare så anpassar man ju storleken efter antalet djur, så att man byter varje eller varannan dag, beroende på årstid.

Och det står i lagen att alla djur ska ses till dagligen, så det är ju självklart att man gör åtminstone det. Dessutom ska de ju släppas ut och in, så alla mina djur ses till minst två gånger varje dag.

Men har man många djur så går det åt mycket vatten, då är automater bra. Det gör också att de inte så lätt kan smutsa ner sitt vatten.

AK Corall

• Småland
« Svar #15 skrivet: 14 aug-10 kl 14:26 »
Jag föredrar helt klart de billigare vattenautomaterna typ "upp och ner vända spannar på fat". Det hamnar lätt lite skräp i dem men vattnet ska ju ändå bytas ofta så det gör inte så mycket, dessutom mycket lätta att rengöra. Kostar ca 100 kr tror jag.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 14 aug-10 kl 14:29 »
Har flera sådana, tycker att de är urkass. Det läcker en massa ur dem, och djuren kan välta dem när de inte är fulla. Utomhus är det väl ok, men inomhus vill jag inte behöva städa pga vattenspill.

Har man många är det dessutom väldigt orationellt, varje automat ska bäras till utkastare/vask, rengöras, fyllas, bäras tillbaka och vändas, allt utan att spilla överallt.

rackarns

• Närke
« Svar #17 skrivet: 14 aug-10 kl 15:08 »
Jo, jag har sådana med fat nu. Jag rengör och kånkar in 6 stycken sådana varje dag till de höns jag har nu. De väger ju lite och jag har fått strul med ryggen pga graviditeten.
Eftersom det skvätter ut så mycket vatten när man vänder på dem så måste jag fylla dem utomhus och sedan bära in dem.
Men de har funkat ok annars tycker jag.. fram tills nu.

Hade gärna haft en vattenautomat som man kan fylla på med slangen ovanifrån direkt på plats.
Och då jag skall sätta ihop mina höns nu till två hägn, så skulle det funka att ha 2 större automater.

Nina K

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 14 aug-10 kl 15:12 »
Om jag fick välja så föredrar jag cylinder vattenautomat. Inget litet hål att sikta i  ;). Behöver inte vända, på med loch och vrid lite för att låsa fast. Lätt att skura rent. Efter lite testande hur hög pall den bör stå på och var i hönshuset så kommer det inte mycket skräp i. Har både 7l och 10l. Köpte mina på högberga men jag såg att lantmännen (eller granngården, minns inte vad de heter nu efter att de slutat samarbeta.) här hos mig. Högberga var dock billigare.

http://www.hogbergaab.se/default.asp?lProductId=265

rackarns

• Närke
« Svar #19 skrivet: 14 aug-10 kl 15:36 »
Hmm.. ja det är ju också ett alternativ! Trodde de där också var såna man behöver vända på. Hade aldrig läst produktbeskrivningen tidigare.
Undrar hur många liter vatten det går i mina såna där vit/gröna jag har nu..

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser