Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor kring Ramadan  (läst 17029 gånger)

Birgit

SV: Frågor kring Ramadan
« Svar #60 skrivet: 13 aug-10 kl 14:41 »

Birgit

« Svar #61 skrivet: 13 aug-10 kl 14:56 »
http://www.ekolantbruk.net/tidningen/artiklar/pdf/2004/404fettsyror.pdf
http://www7.hemsida.net/mysten/img/ny_broschyr.pdf

Skulle snarare vilja vända på det: Vad har du för fakta bakom att det inte spelar roll? Det var ju du Tjalve som tog upp det >:D

Eller ska vi leta fler länkar åt dig?

samaka

• Dalarna
« Svar #62 skrivet: 13 aug-10 kl 15:44 »
Som jag läser siffrorna från KLS/Ugglarp (dit vi skickar våra nöt) så gäller detta bara om man tar med P klassen. E och U kommer man ju aldrig upp till och att hamna i P när man skickar ett ungdjur som är tänkt att gå till slakt måste ses som ett stort misslyckande. För R och O skiljer det inte så mycket och det är här den övervägande majoriteten av djur hamnar.

Okej, om vi i vår diskussion ska utesluta 2 klasser så visst. Men faktum kvarstår, vi får mindre inom samma viktklass. Nötdjören får man ca 3 kr mindre för O- jämfört med E+ medan lammproducenter hamnar runt 13 kr mindre i samma jämförelse.

Har man gamla svenska allmogeraser är det inte självklart att man klarar sig mycket bättre än O-. Jag menar att man inte för den delen har sämre kött. Det måste finnas fler aspekter på köttkvalitet än bara svällande slaktkroppar.

Birgit

« Svar #63 skrivet: 14 aug-10 kl 00:01 »
Citera
Det måste finnas fler aspekter på köttkvalitet än bara svällande slaktkroppar.
Precis det jag åsyftar ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #64 skrivet: 14 aug-10 kl 03:35 »
Det står ingenstans i koranen om förbud mot bedövning. Men hjärtat ska slå p.g.a annat dödsbegrepp, vilket det ju också gör efter bedövning med bultpistol. Förklarar man det i telefon, så är det ofta ok. Jag har fått 50-60:-/kg. Och då har jag skjutit och avblodat själv. Så kommer svarta sopsäcken fram och kunden gör resten hemma själva. De kulturella skillnader jag har hört är att man vill behålla fler eller andra delar och att vissa kulturer tillagar hellre kött direkt från kroken än att det möras, styckas och förvaras innan.

För att det ska vara halal, ska någon från församlingen ha läst över djuret. Det är egentligen det enda och därmed så är inte Willy's kött halal. Många vill inte ens ha halal, utan bara hemslaktat. Precis som vi. Bara på ett lite annorlunda sätt.

Tycker det låter som svenskar som inte kan prata med invandrare jag. Snarare än religion. Jag vet kristna Irakier som blir nekade köttlådor för att "såna där inte ska ha halal", trots att dom inte ens frågat efter det. Och trots att lådorna gått omvägen över ett slakteri. "Dom" ska inte ha..." Vadå "dom"? Fy fan! Jag skäms ju....

Det är väl bara att fråga och sen berätta hur man vill ha det? Kommunicera lite! Jag har i alla fall fått precis det jag vill. Bra pris, inga slakterier, inga transporter, inga främmande djur eller miljöer, inga okända personer som skriker, sparkar och slår, ingen väntan på "sin tur" bland blodlukten. Lite havre runt knuten hemma, kli bakom örat, pang, borta, avblodning. Så tar man betalt och gråter sen en skvätt när bilen försvunnit ur sikte. Jag har bara positiva erfarenheter av kunder med utlänsk härkomst. Önskar, jag kunde säga detsamma om mina landsmän.

Existens?

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 14 aug-10 kl 07:41 »
Jag har också positiva erfarenheter av invandrare, dock inte speciellt mycket i samband med köttförsäljning. Oftast blir det ingen affär eftersom det ska prutas och grejas, det är mycket möjligt att de har gjort så förut, men jag har mitt pris som jag måste ha för att det ska gå runt, och ser ingen anledning till att skänka bort kött bara för att det är en invandrare som ska köpa.  De ringer och frågar om priset, när man då säger 60 kr/ kg istället för de förväntade 25..så hör jag sällan nåt mer.
Detta förekommer bland infödda svenskar också, men inte alls lika frekvent.

Det är min erfarenhet. Om andra har andra erfarenheter så är det bara att gratulera.

samaka

• Dalarna
« Svar #66 skrivet: 14 aug-10 kl 07:45 »
Med risk för att verka fördomsfull... jag har inte samma upplevelse som dig, Gruff. Har sålt till personer från andra kulturer och det har varit ett evigt tjatandes och gnatandes om först priset (trots att vi kommit överens om pris) och senare antal kg... aldrig någonsin har någon svensk ens försökt pruta med mig.

För mig är detta lite av ett kulturellt fenomen, risken för att stå och dribbla om pris är mycket större om man säljer till personer från andra kulturer, om ni frågar mig.

Men du har så rätt med slakten... tänk vad bra det vore om man kunde slakta hemma och sedan lagligt sälja köttet. Tänk så mycket bättre för djuren!! Det är obehagligt att skicka iväg lammen i slaktbilen och vara helt ovetandes om vad de går till mötes, mycket hellre är jag med när någon man litar på och känner sätter bulten mot huvudet på lammet och resten av skocken ligger lyckligt ovetandes och idisslar i hagen.

pålle

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 14 aug-10 kl 07:47 »
Jag har också positiva erfarenheter av invandrare, dock inte speciellt mycket i samband med köttförsäljning. Oftast blir det ingen affär eftersom det ska prutas och grejas, det är mycket möjligt att de har gjort så förut, men jag har mitt pris som jag måste ha för att det ska gå runt, och ser ingen anledning till att skänka bort kött bara för att det är en invandrare som ska köpa.  De ringer och frågar om priset, när man då säger 60 kr/ kg istället för de förväntade 25..så hör jag sällan nåt mer.
Detta förekommer bland infödda svenskar också, men inte alls lika frekvent.

Det är min erfarenhet. Om andra har andra erfarenheter så är det bara att gratulera.
Skratt pruta är ju kultur  så mitt råd är att höja priset och låta dom pruta till det pris di vill ha lycka till

Skytten

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 14 aug-10 kl 07:50 »
På många ställen i världen är priset i alla sammanhang utsatt för förhandling.
Svenskar prutar sällan, men gör de det är det i våra invandrares butiker, för där ska det minsann vara billigt! ::)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 14 aug-10 kl 09:21 »
För att det ska vara halal, ska någon från församlingen ha läst över djuret. Det är egentligen det enda och därmed så är inte Willy's kött halal.

Många tror att det är så, ja, antagligen för att muslimer i gemen har lika bra koll på koranen som kristna på bibeln.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 14 aug-10 kl 16:41 »
Många tror att det är så, ja, antagligen för att muslimer i gemen har lika bra koll på koranen som kristna på bibeln.
Det är inte alls komplicerat med halalslakt. Muslimerna har vissa krav och följer man dem, så är det ok. Och det är inga problem med svensk djurskyddslag heller

Existens?

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 14 aug-10 kl 17:35 »

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 14 aug-10 kl 17:41 »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #73 skrivet: 14 aug-10 kl 17:41 »
Från blocket, länk i förra inlägget.
Citera
Halalslaktat Viltkött
Pris: 100:-    Plats: Uddevalla

Heja på er.

Jag kunna erbjude er många fina typer kött från vilda jur i skoget det är 100% halal-slaktade på dokumenterad slakthus

Jag ha fölande kötter

ELG 100 kronakilo
rojur 120 kronakilo
Hare 180 kronakilo

Jag kunna okso erbjuda dessasom rökta kötter med en extra för 20 kronakilo

Ni kaske undra var dessa kötter koma från Det koma från russland där juren fångas på näten och efteråt slaktas halal på det bästa sättet i goda slakthus

Välkomet
Ska man skratta eller gråta. Hur fångar man älg i nät och fraktar till slakteriet... Och om man lyckades skulle adrenalinpåslaget vara jättestort, jag skulle inte vilja äta den stackars älgen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 15 aug-10 kl 04:46 »
Från blocket, länk i förra inlägget.Ska man skratta eller gråta. Hur fångar man älg i nät och fraktar till slakteriet... Och om man lyckades skulle adrenalinpåslaget vara jättestort, jag skulle inte vilja äta den stackars älgen.
Ja, att fånga rådjur och älg i nät, det tror jag inte det minsta på

pålle

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 15 aug-10 kl 08:08 »
Ja, att fånga rådjur och älg i nät, det tror jag inte det minsta på
  Hat du inte prova så vet du inte men ja är benägen att hålla med fst jägarna finge ju motskon i alla fall så nån nytta bleve det :D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #76 skrivet: 15 aug-10 kl 09:54 »
Sök på Eniro på tel.nr i annonsen!

tinna.m

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 15 aug-10 kl 10:31 »
Hjortar som ska flyttas fångas i nät. De blir stilla när de står trångt. Står därför trångt vid transport. Kolla med folk som "odlar" hjort i hägn får ni höra.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #78 skrivet: 15 aug-10 kl 12:31 »
Jo, men hjortar i hägn är dels vana vid folk, om än inte tama, dels hör de ju samman i sin hjord. Därför lugnar de varandra när de är tillsammans. Älgar är mer solitära, utom vid parning och när de har kalv, så de borde bli mer stressade om man försöker klämma in flera stycken i en fålla och sedan en transport. Dessutom är de ju tyngre och starkare, jag tror inte att ens ryssar är beredda att riskera livet för att jaga in älgar i transporter så att de kan halalslaktas på slakteri...

Dessutom, som tidigare skrivet i tråden, formellt sett är allt kött där djuret dött genom avblodning halalslaktat, vilket borde gälla för det mesta viltet. Man ska ju inte skjuta om man inte får en ren träff, och då går man såklart fram och avblodar djuret, genom att skära av halspulsådern. Så har jag uppfattat det i alla fall, men jag är inte jägare.

De muslimer jag träffat på, och det är rätt många, äter vilt i alla fall. Hur fundamentalistiska de är vet jag inte, men de anser att normalt svensk kött är halal, om det är från rätt djur naturligtvis.

Själv skulle jag inte ha några problem med att sälja djur till invandrare, även om jag helst, trots de regler som gäller, skulle avliva själv, så att jag vet att det blir rätt gjort. Vilka delar de sedan äter eller inte äter är upp till dem. Nu har jag bara små djur, men om jag skaffar större i framtiden skulle samma gälla då. Och vill de tvunget avliva själva, så skulle jag ställa frågor, så att jag kände mig nöjd med att de hade tillräckliga kunskaper, och sedan låta dem göra det på plats, så att jag kunde övervaka det.

Så länge djuren bedövas och slaktas på lagligt svenskt sätt, åtminstone ur djurrättssynpunkt, om än inte ur livsmedelsregelssynpunkt, så får de gärna läsa vilka böner de vill, och ha olika ceremonier om de vill, enligt mitt samvete. Livsmedelsreglerna är onödigt rigida, och ibland är det helt rimligt att bryta mot dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 15 aug-10 kl 18:14 »
  Hat du inte prova så vet du inte men ja är benägen att hålla med fst jägarna finge ju motskon i alla fall så nån nytta bleve det :D

Jag har varit med om rådjur och älgar som fastnat i andra typer av nät och dom får fullständig panik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser