Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förbereda odling?  (läst 2521 gånger)

diza

förbereda odling?
« skrivet: 08 aug-10 kl 21:01 »
Jag har en bit mark där det tidigare varit grönsaksland (väldigt fin matjord!). Just nu växer där bara ogräs och nässlor. Nästa år tänkte jag odla där.

Så, alla ni kunniga där ute; Finns det något jag kan/borde göra redan i höst med denna plätt - för att det ska bli lättare, bättre osv tills i vår - då jag ska odla massa gott där!?

Tack!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: förbereda odling?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 23:09 »
Rensa noga i flera omgångar och täck sedan med halm, kompost eller fiberduk, så att nya skott inte orkar igenom.

Det kommer att komma ogräs i odlingarna nästa år, men mindre ju noggrannare du rensar nu. Täckodling är smart, särskilt när man har förhöjt ogrästryck. Det gäller att rensa noga hela säsongen, så att rotogräset inte får ny kraft.

Själv har jag nyligen flyttat, förra våren grävde jag flitigt flera dubbelgrävda djupbäddar. Sedan räckte inte vattnet i min brunn, och jag gav upp odlingen för säsongen. Tyvärr slutade jag även rensa ogräs, mot bättre vetande. Min nya borrade brunn började fungera för några veckor sedan, och nu är det dags för mig att ta tag i bäddarna igen. De har blivit mer eller mindre täckta av mängder med ogräs. Så gör inte så.

Jag har skrivit flera inlägg om täckodling, växelbruk, djupgrävda permanenta odlingsbäddar. Tycker att jag fört fram bra information där, använd sökfunktionen om du vill läsa dem. Så gjorde jag på min kolonilott, nu ska jag bara följa mina råd på min nya tomt...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser