Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Honungen blev lite hårdare än jag ville  (läst 2460 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Honungen blev lite hårdare än jag ville
« skrivet: 08 aug-10 kl 19:32 »
Tog fram en burk honung som jag ympat och burkat för några veckor sedan från källaren idag. God smörig men lite hård, även efter den stått framme och fått rumstemperatur. I går ympade jag och burkade med likadan ymp och ställde i källaren. Finns det något som jag kan göra för att den ska bli mindre hård? Det är ca 15 grader i källaren. Vad händer om jag låter den stå i rumstemperatur och mogna istället?

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Honungen blev lite hårdare än jag ville
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 19:58 »
Det går bra att använda "vanlig" SBR honung som ymp och ställer man sin ympade honung riktigt svalt blir den hård.
Som jag skrev tidigare "så gör jag metoden" är olika från inlägg till inlägg, från person till person.
Alla dessa tolkningar av EKOBI metoden. Men ändå så läggs 90% energi på själva ympen som är den enklaste delen.

Men VAD HÄNDER NÄR DEN HAMNAT PÅ BURK! Stenhård honung är alltså en baggis att göra!!

De som talar om hur det skall gå till:
"Kom med kreativa förslag här i stället för att bara tala om för alla att burken skall in i svalen. Ett sådant svar är inget svar, det kan alla!!"

Honungen blir bättre (i alla fall min) om den inte ställs i svalen direkt. Den sitter dessutom bättre i burken och man slipper risk med rimfrost etc.
När honungen satt sig i burken kan man stoppa in den i svalen. Man kan hälla rörd ympad honung direkt på burk, processen lever vidare i alla fall men inte för kallt direkt.

« Senast ändrad: 22 sep-10 kl 03:19 av Sten-Åke Lindell »

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Honungen blev lite hårdare än jag ville
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 23:00 »
Jag ställde ner honungen idag, jag ska nog ta upp den i morgon så får den stå i rumstemperatur.
Tack och lov så blev honungen inte stenhård, bara lite för hård för att vara lätt att breda ut på smörgås.

gröngölingen

  • Inlägg: 129
    • Skåne
SV: Honungen blev lite hårdare än jag ville
« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 23:14 »
Ställ burken med honung i ljummet vatten, 37 grader ungefär, låt vattnet gå så långt upp att det går upp till honungskanten, känn sedan efter när honungen är lagom mjuk, efter en sådan behandling brukar inte honungen hårdna särskilt mycket, låt bara inte vattnet bli för hett så att näringsämnena i honungen förstörs.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Honungen blev lite hårdare än jag ville
« Svar #4 skrivet: 10 aug-10 kl 00:14 »
Min erfarenhet är att den mjuknar efterhand. När den är klar i kylan, ta upp den i rumstemperatur och vänta någon månad innan du dömer ut den.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Honungen blev lite hårdare än jag ville
« Svar #5 skrivet: 10 aug-10 kl 10:57 »
Min erfarenhet är att den mjuknar efterhand. När den är klar i kylan, ta upp den i rumstemperatur och vänta någon månad innan du dömer ut den.

Jag håller med, det är min erfarenhet också. Jag tappar inte den ympade honungen på burk direkt utan väntar några dagar och ibland rör jag under tiden. Då tycker jag att den blir mjukare.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser