Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litet lokalt slakteri i skåne???  (läst 4368 gånger)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
Litet lokalt slakteri i skåne???
« skrivet: 08 aug-10 kl 11:42 »
Hej!

Jag behöver få fatt på något litet lokalt slakteri i Skåne där man kan lämna in grisar och få tillbaka dom styckade i plastlådor....

Nästa år kommer vi nämligen få en griskull där ganska många måste gå till köttproduktion om allt går som planerat. Och jag är för mesig för att slakta själv.

Finns det ett intresse för småodlare att köpa avvanda kultingar för ett vettigt pris- tex om man vill ha en egenproducerad julagris? Vad är ett vettigt pris för en kulting vars moder är 50& linderöd 50% vildsvin och där fadern är minigris? Det kan förväntas en spännande köttkvalitet eftersom minigrisarna har köttansättning som asiatiska gammeldags svin och linderödarna har ett härligt kött- och så kommer det en touch av vildsvin också. Den slaktmogna grisen blir ju betydligt mindre än en linderödare men också väldigt mycket större än en ren minigris.

Många vill ja ha en lite mindre gris så detta alternativ kan ju slå ut väl. Utomlands är ju tex Kune-Kune grisen som jättepopulär som en köttproducent för småodlare- och den håller på ett ungefär den storleken som denna korsning kan förväntas bli.

Jag är inte jätteintresserad av att tjäna nåt, utan mer på att finna en vettig avsättning för de grisar som jag inte avlar vidare på.

PMA mig om du vet nåt lokalslakteri. Förr när vi hade stora grisar för en tio år sedan fanns ett litet lokalt slakteri utanför Ystad, men jag vet inte om det finns kvar nuförtiden.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Skytten

• Skåne
SV: Litet lokalt slakteri i skåne???
« Svar #1 skrivet: 08 aug-10 kl 12:43 »
Det finns en efterfrågan på mindre grisar för att steka hel.  Får ibland förmedla kontakt för att erhålla en gris på ca 35 kg, till vissa fester bland minoritetskulturer.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 aug-10 kl 15:22 »
vad betalar de för "grill-gris"?

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 aug-10 kl 16:44 »
ca 1000:-
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 aug-10 kl 11:49 »
Nä, det går ju inte. Om man inte svartsslaktar själv, annars lönar det sig itne med en krav-linderödare.

hajens

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 aug-10 kl 17:10 »
finns också i Skåne och tänker själv bli med gris för husbehov i framtiden. Blev därför lite nyfiken på din grissort, säljer du kultingar. Är de rymningsbenägna, och hur slaktar du idag?

Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #6 skrivet: 30 aug-10 kl 21:17 »
finns också i Skåne och tänker själv bli med gris för husbehov i framtiden. Blev därför lite nyfiken på din grissort, säljer du kultingar. Är de rymningsbenägna, och hur slaktar du idag?

Idag slaktar vi inte alls pga av att jag föder upp minigrisar, som sällskapsdjur mest. Förr när vi hade stora svin sist ( för ca 10 år sedan) så sålde vi smågrisarna när de vägde 20-25 kilo till en som födde upp slaktsvin.

Har ingen aning om dessa kultingar kommer bli mer rymningsbenägna än vilken annan gris som helst. Den blivande modersuggan håller sig snällt inom samma staket som mina andra grisar- nämligen ett glest plank kombinerat med en låg eltråd och en eltråd ca 10 cm över översta brädan.

För övrigt efter att ha haft den blivande modersuggan i snart en månad så kan det meddelas att hon är oerhört social och kärvänlig. Perfekt temperament.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Kristofer

« Svar #7 skrivet: 07 sep-10 kl 21:01 »
50 kr kilot får man betala för en 40-kilos grillgris här.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 sep-10 kl 21:21 »
50 kr kilot får man betala för en 40-kilos grillgris här.

Hmm. Grilla en gris på 40 kg? Då har man att göra många timmar

Kristofer

« Svar #9 skrivet: 07 sep-10 kl 23:29 »
Halvor grillades. Vi räknade med 6 timmar men det gick på mindre än 5.

Kristofer

« Svar #10 skrivet: 07 sep-10 kl 23:30 »
Och det hade gått lika snabbt med en hel uppfläkt, förresten.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 08 sep-10 kl 05:01 »
Och det hade gått lika snabbt med en hel uppfläkt, förresten.
Ok.

Personligen vill jag inte grilla svin, som väger över 25-28 kg. Den storleken anser jag absolut att är bäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 2 användare
Biggee, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser