Hej!
Jag behöver få fatt på något litet lokalt slakteri i Skåne där man kan lämna in grisar och få tillbaka dom styckade i plastlådor....
Nästa år kommer vi nämligen få en griskull där ganska många måste gå till köttproduktion om allt går som planerat. Och jag är för mesig för att slakta själv.
Finns det ett intresse för småodlare att köpa avvanda kultingar för ett vettigt pris- tex om man vill ha en egenproducerad julagris? Vad är ett vettigt pris för en kulting vars moder är 50& linderöd 50% vildsvin och där fadern är minigris? Det kan förväntas en spännande köttkvalitet eftersom minigrisarna har köttansättning som asiatiska gammeldags svin och linderödarna har ett härligt kött- och så kommer det en touch av vildsvin också. Den slaktmogna grisen blir ju betydligt mindre än en linderödare men också väldigt mycket större än en ren minigris.
Många vill ja ha en lite mindre gris så detta alternativ kan ju slå ut väl. Utomlands är ju tex Kune-Kune grisen som jättepopulär som en köttproducent för småodlare- och den håller på ett ungefär den storleken som denna korsning kan förväntas bli.
Jag är inte jätteintresserad av att tjäna nåt, utan mer på att finna en vettig avsättning för de grisar som jag inte avlar vidare på.
PMA mig om du vet nåt lokalslakteri. Förr när vi hade stora grisar för en tio år sedan fanns ett litet lokalt slakteri utanför Ystad, men jag vet inte om det finns kvar nuförtiden.