Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  herpetologi tråden  (läst 1518 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
herpetologi tråden
« skrivet: 05 aug-10 kl 12:29 »
naturintresserad som man är och dessutom gammal herpetolog så vore det kul med en tråd om de svenska reptilerna,amfibierna..eller?  där jag bor(Härryda kommun)finns det gott om huggorm,vattensnok,skogsödla, kopparödla,flertalet grod och paddarter..          det finns sparsamt med hasselsnok och ytterst få salamandrar.. om det är större eller mindre salamander vet jag inte för det var många år sedan jag såg en sån.. hur ser det ut där ni bor?sandödlor?klockgrodor?
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: herpetologi tråden
« Svar #1 skrivet: 05 aug-10 kl 17:30 »
Salamandrar har jag sett, både större och mindre, vilket är jättekul, trodde inte att de skulle finnas här, det är ju kallt, jämfört med Lund där jag bodde förut (och där fanns det ju gott om salamandrar). Skogs-, sand-, kopparödla finns det gott om. Huggorm har jag inte sett, men den finns säkert. Jag är för dålig på grodor och paddor, så jag kan inte säga vilka som finns, men här är gott om dem, mycket våtmarker och bäckar i närheten. Har lyft ut minst tre olika paddarter ur källaren, tror jag, de såg väldigt olika ut. Blanda annat en med en läcker färg, som jag skulle vilja beskriva som tegelröd. Har aldrig sett den färgen förut.

På försommaren är det så gott om grodor och paddor på gräset vid trädgårdslandet att man inte kan gå där, om man inte vill ha flera liv på sitt samvete. Konstigt att jag ändå har så mycket mördarsniglar.

Och i förra veckan såg jag min första igelkott sedan jag flyttade hit, ingen amfibie, men de äter ju sådana. Borde finnas gott om mat, även om jag hoppas att den väljer sniglar istället. Har inte sett den igen, men hoppas att den kommer tillbaka.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 05 aug-10 kl 18:54 »
såna tegelröda paddor brukar jag hitta när jag gräver i trädgården.. de ligger ofta nergrävda... och smågrodor får man köra slalom mellan i trädgården när man klipper gräset...
Fjäderfän och kaniner

Körven

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 aug-10 kl 10:38 »
Vad är det för sorts padda som är tegelröd? Det finns väll bara tre sorters paddor i Sverige.Padda Stinkpadda och Grönfläckig padda.

Där jag bor har  groddjur och ormar minskat i antal,förr så låg det platta ormarpå vägen.Jag kan inte påminna mig att jag sett en enda i år.Nere i bäcken var det alltid grodrom och man hörde grodorna kvacka,i år så har jag varken sett grodrom eller hört att dom lekt.
Det finns kopparödlor och snok och en och annan padda,men huggorm har jag inte sett en enda i år.
För några år sedan så var jag med om en ovanlig händelse.Jag skulle byta bensinslang på min gammla BELOS.Då kom jag på att jag bytt slangar på gassvetsen dom kunde jag andvända, jag gick till skrothögen eller bra att ha högen.
Jag ser en bit av den ljusblå oxigenslangen som sticker fram under en plåt,när jag lyfter plåten så ser jag att det är en huggorm.Det märkligaste var ormens beteende,den kröp mot mig med öppet gap och väste.Jag sticker in efter videokamran,men när jag är tillbaks så är ormen borta.Det fanns massor av håligheter som den kunde gömma sig i så det var ett lönlöst företag att försöka finna den.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 14 aug-10 kl 11:03 »
Efter att ha läst på lite kan jag konstatera att de tegelröda paddorna är ungdjur av vanlig padda. När de blir äldre bleknar de i färgen och blir mer brunaktig till gråbrun. Detta förklarar även varför den vackert tegelröda paddan jag sett var så liten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser