Salamandrar har jag sett, både större och mindre, vilket är jättekul, trodde inte att de skulle finnas här, det är ju kallt, jämfört med Lund där jag bodde förut (och där fanns det ju gott om salamandrar). Skogs-, sand-, kopparödla finns det gott om. Huggorm har jag inte sett, men den finns säkert. Jag är för dålig på grodor och paddor, så jag kan inte säga vilka som finns, men här är gott om dem, mycket våtmarker och bäckar i närheten. Har lyft ut minst tre olika paddarter ur källaren, tror jag, de såg väldigt olika ut. Blanda annat en med en läcker färg, som jag skulle vilja beskriva som tegelröd. Har aldrig sett den färgen förut.
På försommaren är det så gott om grodor och paddor på gräset vid trädgårdslandet att man inte kan gå där, om man inte vill ha flera liv på sitt samvete. Konstigt att jag ändå har så mycket mördarsniglar.
Och i förra veckan såg jag min första igelkott sedan jag flyttade hit, ingen amfibie, men de äter ju sådana. Borde finnas gott om mat, även om jag hoppas att den väljer sniglar istället. Har inte sett den igen, men hoppas att den kommer tillbaka.