Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skilja dem åt?  (läst 6634 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
Skilja dem åt?
« skrivet: 02 aug-10 kl 13:59 »
När separerar ni lammen från tackorna ?   hur gamla e lammen när ni slaktar dem ?

vallhunden

• Västergötland
SV: Skilja dem åt?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-10 kl 18:13 »
Jag skilde mina tackor och lamm igår. Då var lammen 100 dagar gamla. När de slaktas har oftast mer med vikten att göra, än hur gamla de är. (Avskiljningen kan också ha med vikten att göra, man väntar kanske lite längre om lammen är små.)

Jag har Gotlandsfår och beräknar skicka lamm till slakt från mitten på augusti till mitten på oktober, i runda slängar... ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 02 aug-10 kl 19:14 »
Jag skilde mina tackor och lamm igår. Då var lammen 100 dagar gamla. När de slaktas har oftast mer med vikten att göra, än hur gamla de är. (Avskiljningen kan också ha med vikten att göra, man väntar kanske lite längre om lammen är små.)

Jag har Gotlandsfår och beräknar skicka lamm till slakt från mitten på augusti till mitten på oktober, i runda slängar... ;)

Ok mina är nu mellan 100-125 dagar, men hur gör man tro om man fått 3 bagglamm och ett tacklamm?  Hade tänkt behålla tacklammet men göra mig av med stor baggen och små baggarna. Kan man sära på bagglammen och stora baggen och bara ha mina 3 tackor + tacklammet i samma hage ???
Hur långt mellan hagarna bör de vara kanske bättre och stänga in dem ett tag i stora ute boxen....?

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 02 aug-10 kl 19:30 »
Jag hade min första avskiljning i går. Hade väntat mig högljudda protester men Rosorna är tysta t o m nu  :o 8 bagglamm och baggen i en box i den gamla ladugården, och tackor med tacklamm ute på bete, ca 100 meter bakom ladugården. Inte ett knyst varken igår, inatt eller idag. I morgon eller på onsdag släpps baggruppen ut ca 200 meter från tackorna, jag får återkomma då...

Gällande slakt så har jag nog inget att komma med, det som inte slaktas för hemmabruk i höst får gå till vårkanten på höfoderstat innan de skickas då! (Lammen är för små att skicka med slaktbilen än)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 02 aug-10 kl 21:06 »
Undrar också; mina är födda ca 1/5 och antingen måste jag slakta bagglammen inom en månad....(?) eller också dela dem.... Att ha 5 bagglamm i en hage och 7 tackor i en annan hage - hur fungerar det? Är det som att be om rymningar? Jag har läst om dem som har "bagg-grupper", varför har ni det? För att slakta i vår? För att ni behöver betesdjur?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 aug-10 kl 21:53 »
Man har bagg-grupper om man har flera baggar på gården. Det kan vara vuxna baggar eller bagglamm.

Om man behöver skilja på tacklamm och bagglamm beror på vilken ras man har. Gotlandsfår brunstar fr o m slutet av oktober, så man kan fortfarande ha tack- och bagglammen tillsammans. Det bästa är ju atttalla lammen är ifrån tackorna i 2 veckor för att mjölken ska sina. Då har tackan en chans att komma upp i kondition innan betäckningen. Sen kan man sätta tillbaka livlammen till tackorna och ha en bagglammsgrupp i en annan hage.

Avståndet mellan hagarna är viktigt när man skiljer på tackor och lamm. De ska helst inte höra varandra ropa, för då blir pinan mycket längre för dom. Om de är ordentligt separerade så släpper det på drygt ett dygn... Risk finns ju också att de rymmer tillbaka till varandra också...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 aug-10 kl 05:48 »
Vi skiljer våra bagglamm från tackorna när de är 3,5-4 månader, så det är dax nu. De år vi haft en vuxen bagge är det naturligt att låta alla baggar, stora som små, att gå ihop fram tills slakt. De slaktas vid 7-8 månaders ålder.

signe

« Svar #7 skrivet: 03 aug-10 kl 17:57 »
Vi har en del skiftande erfarenhet av att ha bagglammen för sig på bete. Några gånger har de helt sonika rymt hem eller gett sig iväg på annat håll. Dels tror jag att det beror på hur många de är (en liten grupp känner sig inte trygg) och om de känner sig hemma på det nya betet. Om man inte har så många får så kan man göra så att man låter ett par tackor gå tillsammans med baggarna så blir det lugnare. Men då får man ta att det kan bli några lamm till jul! När man skiljer dem åt så kan gärna ena gruppen få vara inne några dagar tills det "lugnat ner sig" och sedan kan det gå bra även om de är inom hörhåll från varandra.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 07 aug-10 kl 09:09 »
Fast det bästa med bagg-grupp är ju att man har minst en äldre bagge med. Då tyr sig ungbaggarna till den/dom.
Enbart ungbaggar kan bli väldigt vilsna i början.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 aug-10 kl 08:54 »
Jag har nu stängt in min äldre bagge med mina 3 yngre baggar. Tackorna och mitt enda tack lamm och get familjen går nu tillsammans, när kan man släppa ut baggarna i en närliggande hage igen?   Hur lång tid tar det för en tacka och glömma?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 aug-10 kl 10:07 »
Två veckor minst, brukar man säga.

JBF

• Småland
« Svar #11 skrivet: 09 aug-10 kl 10:22 »
Mina tackor verkade glömma sina bagglamm på en kvart  ;D. De var glada att slippa terroristerna. Baggarna fick vara inne 4 nätter (lite onödigt länge, men jag stängslade för fullt), sen släpptes de ut i en hage 100 meter från tackorna. Inte ett knyst eller rymningsförsök. Nu är mina får väldigt tystlåtna av sig, så de har väl inte upptäckt att de bara är 100 meter från varann.
« Senast ändrad: 09 aug-10 kl 16:10 av JBF »
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 09 aug-10 kl 15:08 »
Ett till två dygn brukar jag separera dem. Sedan hamnar ju bagglammen i en egen hage utan tackor.
Men det kan ju variera beroende på ras, när de brunstar osv.

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #13 skrivet: 16 aug-10 kl 19:34 »
Men hur gör ni, rent praktiskt, när ni separerar dem? Kan man verkligen locka iväg bagglammen ut ur hagen utan att få med tackorna...? Verkar som ett riktigt projekt, fast att jag har så få. Jag skulle behöva flytta iväg bagglammen ifrån de andra och in i fårhuset några dagar är min tanke. Men hur?  ???

Weasel

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 aug-10 kl 19:49 »
Jag skulle behöva flytta iväg bagglammen ifrån de andra och in i fårhuset några dagar är min tanke. Men hur?  ???

Har du många? Vi tog in alla i en fålla, fångade baggarna och tog på dem halsband och grimskaft, sen släppte vi ut tackor och tacklamm igen ;D
De fick vara kvar i fållan ett par dagar, sen fick de en egen hage. Verkade inte bry sig om de andra längre då.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 16 aug-10 kl 21:20 »
Men hur gör ni, rent praktiskt, när ni separerar dem? Kan man verkligen locka iväg bagglammen ut ur hagen utan att få med tackorna...? Verkar som ett riktigt projekt, fast att jag har så få. Jag skulle behöva flytta iväg bagglammen ifrån de andra och in i fårhuset några dagar är min tanke. Men hur?  ???

Jag lockade in min flock i fårstallet, bar ut bagglammen + baggen en och en till ladugården där de fick husera i en box. Tackor och tacklamm släppte jag ut igen på en gång. Tacklammen kan gott gå kvar hos mammorna ett tag till så de lär sig fårvett  :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 17 aug-10 kl 22:02 »
Vi släppte in alla i stallet genom att locka in dem med hinken, körde fram skåpbilen, bar ut alla bagglamm och gammelbagge i skåpet, körde ut dem i hagen 100 meter bort, då var de så vilsna att de inte fattade att de var tillbaks i gamla hagen  ;D

Tackorna går kvar inne på tomten för de rymmer (har bara eltråd o stora hagen) och vi har fårnät runt hela tomten. De bäar efter mig hela dagarna men baggarna stannar lugnt kvar i sin hage trots höravstånd.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 18 aug-10 kl 08:49 »
Jag stoppar in alla i en fålla. Slänger ut alla som inte ska bara där, och hunden tar bort dom till det nya betet. ;D ;D ;D  Minimal arbetsinsats och muskelstyrka. ;)
Det går lika lätt och fort som det går att skriva det, nästan... ;)

Maddie

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 21 aug-10 kl 10:51 »
 :) 
Jag tar in alla i lagårn, skiljer ur tackorna och springer med dem till en hage ca 300 - 400 meter från lagårn , som går längst en lång å, naturbete  ;D. Lammen står kvar i lagårn över natten, går ut i en 5 hektar stor hage på dagen och äter, tas sen in under 2-3 nätter så alla grannar får sova  ;D

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 26 aug-10 kl 11:34 »
Jag är ju rätt ny på det här med får så jag smiter in med en fråga här. köpte några nya får nu i sommar med lamm som var födda maj,juni och juli. Två bagglamm skulle tillbaka när de vägde 12 kilo. Jag har aldrig skiljts mina så tidigt förut, utan de har fått växa till sig ordentligt om inte tackan blivit för tunn.
Nu är de uppe i den vikten men jag är osäker på att ringa och tala om det.tycker nog de är rätt så unga ändå för att gå från tackan, är det lämpligt att ta dem trots att de "bara" är någonstans runt 2 månader?

Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser