Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skilja dem åt?  (läst 6633 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: Skilja dem åt?
« Svar #20 skrivet: 26 aug-10 kl 15:37 »
Det är vikten som gäller, inte åldern, som avgör om de klarar sig själva eller inte. Jag har hört olika uppgifter, där då 12 kg är den absolut lägsta vikt. En del säger 14-15 kg. Jag tycker att de ska vara (minst) runt 20-25 kg innan man skiljer dom, men jag är väl blödig... :o (Sen beror det lite på ras, jag har själv Gotlandsfår)
Denna vikt är dessutom gällande för när de överlever utan att dia... Jag tycker att det är väldigt onödigt att utsätta lammen för detta om det inte är nödvändigt!

Om jag vore dig så skulle jag inte låtsas om att de väger 12 kg än, och vänta. Säga att jag inte har vägt dom, t ex ::)
« Senast ändrad: 26 aug-10 kl 15:40 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: Skilja dem åt?
« Svar #21 skrivet: 26 aug-10 kl 21:47 »
Okej, nej för de känns väldigt mycket "bebis" ännu och de andra som jag ska ha kvar har jag inte en tanke på att skilja från tackorna än. Det är korsning finull-gute och om jag jämför med egna lamm så är de här väldigt klen helt enkelt. Första regnskuren höll två av lammen på att stryka med.Kanske jag gjort ett dåligt köp men tackorna är riktigt fina, får se vad det blir nästa år med någon av mina baggar.

Jo just ja såg nog fel på vågen, de vägde bara åtta då jag vägde dem o:) Så heter det om han ringer iaf..
Han borde nog bara bli glad om jag har dem kvar ett tag till, de borde ju växa bättre om de får gå med tackan ett tag till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
Niklas_Elin, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser