Hej!
byggar man ett växthus, vil man har in så mycket lys som mögligt. Så klart. Nu har jag en tomt med flertal bra placeringsmögligheter för min växthus, så att jag kan fundera litte.
Men förvirrningen kommer så snart man fundera hur man gör.
I Tyskland rekommendera proffsodlare att vrida en växthus så att gaveln sta mot söder.
Motiveringen:
1) Clockan 12.00 sta solen högst. Mest lysinsläpp sker da genom tak och inte genom sidoväger. Men clockan 6.00 och 18.00 sta solen lag - da sker en stort del av lysinsläpp genom sidoväger. Dom säger att man kan få uppt till 20% mera lysinsläpp om man vrider gaveln mot söder.
2) Fördelar för plantorna som stå närmast sidoväg. Plantornar har mera avstand till taket än till sidoväger. När solinstraling är som starkast (12.00) kan det bli lätt stekhet för dom plantor som stå bakom glasskivan medan och vantrivas. Med värme genom taket ska man få en mycke mera jämna temperaturfördelning i växthuset.
Men: Alla svenska proffsodlare, konsulter osv. jag har talad med rekommendera att man ska ställa langsidan mot söder. Tyvärr kan dom inte riktig motivera detta - men alla är säkert att man gör så.
Har non av Ert non idee eller fundering? Känner ni till nora forskingsreslutat?
Eftersom jag vil bygga en stort växthus (100m2) tycker jag att fragan är viktig...
Ved vänliga hälsningar från Småland
Jens
PS: Jag vil använda växthuset mellan 15.3. - 15.11. I var vil jag värma upp växthuset till kontinuerligt + 5 grader och har mangold, spenat och småplantor i där. I sommer vil jag odlar tomater, paprika och gurker...