Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring lösdrift  (läst 18392 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Funderingar kring lösdrift
« Svar #40 skrivet: 18 nov-10 kl 19:18 »
Citera
Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det"

Det handlar ju givetvis inte om raser, utan att hästen är förbredd på det och frisk osv.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gångtrött

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 18 nov-10 kl 19:20 »

nej men det säger väl sig självt att man ska ha långsam tilvänjning i ett sådant fall.
men säg att du köper ett föl på sommaren,det ka du ha på lösdrift direkt.
Sant. Men jag är ganska säker på att det var sådana hästar som jag gav exempel på som avses i SJV:s text.. Tror inte att det har med ras att göra alls.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 18 nov-10 kl 19:21 »
Sant. Men jag är ganska säker på att det var sådana hästar som jag gav exempel på som avses i SJV:s text.. Tror inte att det har med ras att göra alls.
kan du länka till texten så ska vi se hur jag tolkar den...

Gångtrött

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 18 nov-10 kl 19:42 »

mysfaktor

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 18 nov-10 kl 19:47 »
Finns inte mkt att tolka..
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hastar/utevistelseochbetesgang.4.1cb85c4511eca55276c80002316.html
självklarheter,precis som jag skrev,hästarna har päls,det ska finnas vatten och foder och vindskydd.
för mig som hållt på med hästar hela livet är det som sagt självklarheter.

Maddie

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 18 nov-10 kl 20:00 »
Måste det finnas en uppvärmningsbar box i närheten av ligghallen för hästar också, precis som det måste finnas för lantbrukets djur som går på lösdrift  med ligghall ? Jag kan inte hitta det för hästar...  ???

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #46 skrivet: 18 nov-10 kl 20:02 »
Ja, det behövs.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gångtrött

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 18 nov-10 kl 20:12 »
Måste det finnas en uppvärmningsbar box i närheten av ligghallen för hästar också, precis som det måste finnas för lantbrukets djur som går på lösdrift  med ligghall ? Jag kan inte hitta det för hästar...  ???
Ja.. Men du kan lösa det genom att skriva ett "kontrakt" med något närbeläget stall tror jag, om de har godkända stallar.. D.v.s. att du får använda en box där om det skulle uppstå någon sjukdom som kräver ett uppvärmt utrymme.
Ärligt talat tycker jag den regeln är lite märklig.. Jag vet inte riktigt vad det skulle vara för något som kräver ett uppvärmt utrymme.. Det enda jag kan tänka mig är om den behöver dropp men då lär man ju ha skjutsat den till klinik.

mysfaktor

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 18 nov-10 kl 20:16 »
Ja.. Men du kan lösa det genom att skriva ett "kontrakt" med något närbeläget stall tror jag, om de har godkända stallar.. D.v.s. att du får använda en box där om det skulle uppstå någon sjukdom som kräver ett uppvärmt utrymme.
Ärligt talat tycker jag den regeln är lite märklig.. Jag vet inte riktigt vad det skulle vara för något som kräver ett uppvärmt utrymme.. Det enda jag kan tänka mig är om den behöver dropp men då lär man ju ha skjutsat den till klinik.
men lösdrift kan ju ske på 2sätt.
-antingen river man en vägg ifrån en box inne i stallet och rakt ut i en hage,då har de uppvärmd yta.
-eller så har du en hage med ett (helst) flyttbart vindskydd...
jag föredrar första exemplet.

Gångtrött

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 18 nov-10 kl 20:20 »
men lösdrift kan ju ske på 2sätt.
-antingen river man en vägg ifrån en box inne i stallet och rakt ut i en hage,då har de uppvärmd yta.
-eller så har du en hage med ett (helst) flyttbart vindskydd...
jag föredrar första exemplet.
Jag har lite svårt att se hur man skulle kunna värma upp ett vindskydd, eller en box med en saknad vägg också för den delen, mitt i smällkalla vintern..

mysfaktor

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 18 nov-10 kl 20:27 »
Jag har lite svårt att se hur man skulle kunna värma upp ett vindskydd, eller en box med en saknad vägg också för den delen, mitt i smällkalla vintern..
men ett vindskydd behöver inte vara uppvärmt.

KakanR

• Östergötland
« Svar #51 skrivet: 18 nov-10 kl 20:28 »
Utdrag från jordbruksverket:
"Sjuka hästar ska kunna tas om hand i ett närbeläget utrymme där djuren vid behov ska kunna hållas lösgående individuellt. Utrymmet för sjuka hästar ska ha ett klimat som hästarna är vana vid. För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses. Utrymmet för sjuka hästar ska minst ha de minimimått som gäller för box.

Om en veterinär säger att du kan hålla en sjuk häst på något annat sätt än det vi beskriver här ovanför går det också bra. Om hästarna hålls i grupp eller står uppbundna i spilta måste storleken på utrymmet för sjuka djur anpassas till antalet hästar. Utrymmet bör vara stort nog att hysa var 25:e häst. "

Så det behöver inte vara ett uppvärmt stall om de är vana att gå ute. Man kan ha täcke på dem om man skulle behövas.
livet på landet med får, höns, katter, hästar o sambo

Gångtrött

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 18 nov-10 kl 20:33 »
Tolkar du det så? Jag har läst igenom den där formuleringen såååå många ggr de senaste åren och jag har försökt att hitta en väg runt "det uppvärmda utrymmet".. :)
Det som du skrev:
För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att man behöver en sjukbox som kan värmas upp.. Eller det där med "termisk komfort" kanske ger en möjlighet till täcke i box?

I vilket fall som helst behöver ju sjukboxen uppfylla måttkraven, även på höjden, och det är väl snarast där det faller för min egen del i.a.f.

KakanR

• Östergötland
« Svar #53 skrivet: 18 nov-10 kl 20:42 »
Tolkar du det så? Jag har läst igenom den där formuleringen såååå många ggr de senaste åren och jag har försökt att hitta en väg runt "det uppvärmda utrymmet".. :)
Det som du skrev:Jag kan inte tolka det på annat sätt än att man behöver en sjukbox som kan värmas upp.. Eller det där med "termisk komfort" kanske ger en möjlighet till täcke i box?

I vilket fall som helst behöver ju sjukboxen uppfylla måttkraven, även på höjden, och det är väl snarast där det faller för min egen del i.a.f.

Men du kan du inte kolla med ett stall i närheten om det skulle behövas att du skulle kunna hyra in dig?
livet på landet med får, höns, katter, hästar o sambo

Gångtrött

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 18 nov-10 kl 20:50 »
Men du kan du inte kolla med ett stall i närheten om det skulle behövas att du skulle kunna hyra in dig?
Jo, funderar på det.. Skulle vilja få lösdriften ordentligt godkänd en gång för alla men det kan jag inte göra förens jag lös "sjukboxproblemet". Fast ett "kontrakt" med grannen skulle ju lösa det hela förstås.. Men om det nu är som du skrev om att det inte behövs ett uppvärmt utrymme så är det ju lugnt.. Utrymme för en sjukbox har jag, men inte uppvärmt. I stallet, där vi har boxar (och uppvärmt), är det lite för lågt till taket för att få det godkänt.

esten

• -
« Svar #55 skrivet: 18 nov-10 kl 21:19 »
Utrymmet måste gå att värma vid behov .
Hästen kan få en sjukdom som kräver att den hålls varmt .
Om olyckan skulle vara framme .
Utrymmet kan hållas svalt om hästen inte är allt för sjuk /skadad då den mår bäst i ett svalare utrymme .

Brokullen

• Dalsland
« Svar #56 skrivet: 18 nov-10 kl 21:22 »
Det finns väl inget som säger att du behöver ha ett uppvärmt utrymme,det står att klimatet skall vara anpassat för häster,och att ställa in en häst som går på lösdrift i en box som är varm kan ju göra mer skada än nytta.Ett kallstall är ju som sagt godkänt,och tanken är väl att det skall finnas ett utrymme där hästen kan få vara i fred om den blir sjuk
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #57 skrivet: 18 nov-10 kl 21:27 »
Jo, funderar på det.. Skulle vilja få lösdriften ordentligt godkänd en gång för alla men det kan jag inte göra förens jag lös "sjukboxproblemet". Fast ett "kontrakt" med grannen skulle ju lösa det hela förstås.. Men om det nu är som du skrev om att det inte behövs ett uppvärmt utrymme så är det ju lugnt.. Utrymme för en sjukbox har jag, men inte uppvärmt. I stallet, där vi har boxar (och uppvärmt), är det lite för lågt till taket för att få det godkänt.

Borde det inte duga som sjukbox om det är godkännt till att vara stall? Gamla stall och ladugårdar brukar(brukade?) man få dispans för, om det inte är fullkomligt tokiga mått.
Grannen hade bara 2 meter till tak i den gamla ladugården som byggts om till stall, fast nu är det flera år sedan de hade hästar. Kanske är ändrat ???

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Gångtrött

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 18 nov-10 kl 21:37 »
Borde det inte duga som sjukbox om det är godkännt till att vara stall? Gamla stall och ladugårdar brukar(brukade?) man få dispans för, om det inte är fullkomligt tokiga mått.
Grannen hade bara 2 meter till tak i den gamla ladugården som byggts om till stall, fast nu är det flera år sedan de hade hästar. Kanske är ändrat ???

Jo, kanske skulle gå.. Det är mellan 2.25 och 2.38 lite beroende på vart man mäter.. Men min tanke har varit att så länge man inte tar ut dem så kan de inte säga något.

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #59 skrivet: 18 nov-10 kl 21:50 »
Jo, kanske skulle gå.. Det är mellan 2.25 och 2.38 lite beroende på vart man mäter.. Men min tanke har varit att så länge man inte tar ut dem så kan de inte säga något.

Du kan ju ringa och fråga... och sedan berätta vad de sa här i tråden :D
Skulle gärna vilja veta svaret själv också :P
Fråga om det kalla utrymmet du har också  :P Funkar det att bara kunna ställa in 'element'(brandsäkra = självklart) för uppvärmning?
(Eller tänker du 'Ring själv slöa människa' nu?)

Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser