Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring lösdrift  (läst 18409 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Funderingar kring lösdrift
« Svar #20 skrivet: 02 aug-10 kl 21:50 »
Alla hästar använder inte ligghallen som toa det ser du ju sen hur just dina gör .
En 60liters balja til två hästar räcker nog du fyller ju på när det tar slut vartefter .
Jag älskar mina baljor .
Såå skönt att slippa isen .

Har du el i ligghallen så vill jag varmt tippsa om att ha en nattlampa på svagt .
Mina gillade det kan jag säja .
Speciellt den mörka årstiden .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #21 skrivet: 03 aug-10 kl 09:24 »
Vad roligt att så många vill dela med sig av sina erfarenheter!
Många bra tips och idéer, det ska jag ta till mig!

Just nu lutar det nog åt halm som strö i alla fall. Att det är lite näring hästgödseln är egentligen ingen fara, mer bara att man kan köra ut det och bli av med gödselhögen utan att behöva låta den bränna i flera år.

Klippt eller oklippt är jag fortfarande velig om, får se när tiden kommer. Har ju ingen häst ännu utan är i lösdriftsbygge och hästletande-faserna just nu ;)

Ang ligghall som toalett så kommer vi lösa det så att vi fodrar på ett annat ställe, däremot funderar jag på att ha vattnet (funderar på en thermobar) inne i lösdriften, smidigast eftersom vi ha el där.
Ang vatten, ni som provat thermobar, vad tycker ni? Finns det nåt annat liknande billigare alternativ? Hur stor borde man ha om man ska hålla två hästar med vatten vintertid?

Personligen tycker jag inte man bör utfodra i ligghall öht. Vi fodrar alltid på olika ställen i hagarna.

Ang. thermobar.
Har positiva och mindre positiva erfarenheter.

När jag haft andra raser har thermobar funkat, men man måste tänka på att rengöra den så det inte blir algbildning och att inte har på värmen i onödan. Basjkirer är nyfikna och undersökande hästar som gärna badar sina fötter och provar om isolering, sladdar etc verkligen sitter fast. Så thermobar eller andra isolerade konstruktioner funkar inte så bra för min flock. Uppvärmd vattenkopp tycker jag fungerar allra bäst.

Eller en hög tunna. En hög tunna håller vattnet utan att frysa ned till riktigt låga temperaturer, det är oftast ett lager is att ta bort upptill. Vattnet reglerar sin egna temperatur och det tyngsta vattnet är +4°. Värmer man däremot vattnet innan det hamnar i tunnan så fryser det rätt fort.

Långt norrut är det ett meck med tunna då det kan vara längre perioder av stäng kyla. Har man otur hinner hela tunnan frysa och då går det inte ens att släppa tunnan från hög höjd med traktor för att få isen att spricka och rinna ut.

Min erfarenhet är att uppvärmd vattenkopp är det bästa alternativet (så länge det funkar, men så är det ju med allt).
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Gårdsfrun

• Norrbotten
« Svar #22 skrivet: 07 aug-10 kl 12:52 »
Jag tillhör dem som har mina kallblod på lösdrift året om. Jag har aldrig och kommer aldrig att klippa en häst, hästar är otroliga värmeväxlare som transpoterar bort eller behåller värme i sin hårrem genom att vinkla, vrida, ställa och sänka sina hårstrån så det fungerar optimalt för ändamålet. En frisk och sund häst, som fått chans att sätta en ordentlig vinterpäls behöver inte täcke enligt mig. Men då förutsätts att hästen har fri tillgång på grovfoder, regn/vindskydd och vatten såklart. Jag rider och kör mina hästar året om och självklart blir dom svettiga ibland. Jag skrittar alltid av stills hästen varvat ner, andas helt normalt igen. Sedan släpper jag tillbaka dom i hagen och där visar dom hur dom helst vill göra:rulla sig ordentligt, dricka och sedan äter dom. Oavsett årstid och temperatur är dom torra och fina på nolltid. Jag har gjort på detta vis i 20 år och har aldrig haft en förkyld eller snorig häst. En häst är skapad för att klara av att sköta sin kroppstemp ovsett väder och vind, vi glömmer fort det ;) Jag har själv just nu en väldigt bestämd valack som visar vad han tycker om täcken, han lägger öronen och går undan om man kommer med det fastän han annars är världens snällaste och possitivaste häst ;D Jag har haft regntäcka på mina under kalla höstliga spöregn då dom på den tiden var inhyrda i en hage där dom inte ville nyttja vindskyddet... Men nu använder dom sitt vindskydd flitigt. På sommaren ;)
27-årig gårdsfru som älskar sitt liv på landet med make,2-årig stalledräng, frö i magen, getter, höns, hästar och hund. Älskar allt lantligt, friluftsliv, naturen och skogen och tycker att drömmar är till för att förverkligas.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #23 skrivet: 08 aug-10 kl 13:32 »
Jag skulle verkligen vilja slå ett slag för för uppvärmd flottörvattenkopp. Jag såg en i Nordposts januariblad för en kostnad av 2.500 kr inkl rör och den gav 9 l/ minut (7 l är absolut minimum men man bör ha högre hastighet).
Gräv ner vattenledning på frostfritt djup med frostvakt och så har du vattenförsörjningen ordnad utan att behöva meckla med hinkar och slang på vintern! Ingen stor balja som kan förorenas heller (inte roligt att skopa ut 60 l på vintern om en av hästarna skitit i baljan).....

Jag skulle sätta vattnet så nära befintlig vattenledning som möjligt för kortare grävning och sedan hårdgöra marken runtom, samma som på foderplatserna.

Falin

• -
« Svar #24 skrivet: 09 aug-10 kl 23:32 »
Jag har halm i mina ligghallar, men funderar på att prova med torv i en av dem i vinter. En rejäl torvbädd är ju väldigt bekväm för hästarna, och ger bättre stallklimat än halm, tycker jag.

Oftast så klipper jag inte dem, men någon har jag spårklippt och det funkar bra tycker jag. Mina använder ligghallarna ganska mycket, både som toalett och att vistas i. Det är ju enklare att mocka ligghallen än hagen, försöker jag tänka.  ;)

zeina66

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 09 aug-10 kl 23:44 »
Hej,av erfarenhet kan jag säga att torven fryser på vintern och blir stenhård att ligga på, då behöver dom nog halm i alla fall. En del hästar får problem med hovarna pga att torven packar sig rejält och är konstant fuktig i hoven,den släpper inte så lätt då. Vet flera som haft hovtrubbel pga torv,främst på  skodda ardennrar. Lycka till vad du än väljer.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Falin

• -
« Svar #26 skrivet: 09 aug-10 kl 23:48 »
Nja, då är det nog väldigt fuktig torv du har haft? I vintras hade vi torv till kalvarna i vår kalla lösdrift, och den frös inte, trots -20 under flera veckor.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #27 skrivet: 10 aug-10 kl 22:46 »
Jag har också mindre bra erfarenheter av torv.
Hård och jäklig rent ut sagt. Det var i ett vanligt stall där de
experimenterade med olika torrbäddar över vintern.

Jävulens påfund blev torven kallad, men jag är ändå nyfiken på
hur den funkar i vindskydd.. beror nog på vad man har att
skotta ut med.
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Nina W

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 10 aug-10 kl 23:38 »
Torvbalar ær jobbiga att slå sønder om dom blivit genomfrusna på vintern. Har inte så stor erfarenhet av løsdrigt men tyckte det funkade bra med torv underst och halm ovanpå. Hæstar væljer i regel en kant till toalett men nøkreatur tænker inte så långt så jag tror det kanske funkar sæmre med torv før dom.
« Senast ändrad: 10 aug-10 kl 23:45 av Nina W »

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #29 skrivet: 05 nov-10 kl 22:54 »
Fuktig torv dammar inte, torr torv fryser inte...
//Lina

KakanR

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 14 nov-10 kl 20:58 »
Intressanta funderingar - tack.
Jag ska oxå bygga en lösdrift till nästa höst till mina nordisar. Och alla funderingar kring vattenkoppar och strö har ni redan diskuterat  ;D
Det jag tänkte ta med mig från era synpunkter är elvattenkopp med flottör samt fixa till underlaget under den och utfordringspatserna. Sen tänkte jag testa torv. Det borde funka om man har torra balar.
En fråga har jag dock kvar - kan det funka med ett 0-32 bergskross underlag, hårt paddat i lösdriften? Tänkte inte gjuta golvet.
livet på landet med får, höns, katter, hästar o sambo

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #31 skrivet: 16 nov-10 kl 02:30 »
Jag har ingen erfarenhet av torv, vi använder halm direkt på jorden och fyller på eftersom. Paddat grus blir säkert bra men än viktigare tror jag att det är att ligghallen är placerad så att du har naturlig avrinning.

esten

• -
« Svar #32 skrivet: 16 nov-10 kl 10:26 »
Hästar krabbar för att hitta godbitar även om det inte finns .
Nu säger ni att MIN häst gör nte så , säkra har ni studerat hästen ute på betet ?

De krabbar när de ska lägga sig .

Grus även om det är hårt paddad kommer inte klara det , ni kommer att slita ihjäl er när ni ska byta bädd .

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #33 skrivet: 16 nov-10 kl 16:48 »
Nu måste jag säga emot lite. Vi har haft stenkross med mycket stenmjöl i flera år på två olika lösdrifter helt utan problem. Haft både spån eller halm .
Har inte packat nåt särskilt, slängt ut det o ströat. Det går hur fint som helst!

OBS! natursand går aldrig, det lägger sig inte.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #34 skrivet: 17 nov-10 kl 22:54 »
Hästar krabbar för att hitta godbitar även om det inte finns .
Nu säger ni att MIN häst gör nte så , säkra har ni studerat hästen ute på betet ?

De krabbar när de ska lägga sig .

Grus även om det är hårt paddad kommer inte klara det , ni kommer att slita ihjäl er när ni ska byta bädd .

Jag vet inte riktigt vad du menar med "krabbar", det måste vara dialektalt. Vi har dock inte haft några som helst problem i våra lösdrifter med jordgolv och ett ordentligt halmlager, de har aldrig varit nere på "jordnivå".

mysfaktor

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 18 nov-10 kl 17:55 »
så länge hästarna har det som krävs får väl alla hästar går på lösdrift
det som krävs är vatten,mat,vindskydd.
ju mer utevistelse desto bättre
avskyt täckade hästar som får komma ut 2timmar/dag!!!

min arab och min nordsvensk gick ute från 06.00-21.00 varje dag.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #36 skrivet: 18 nov-10 kl 18:53 »
Nja en del raser får faktiskt inte gå på lösdrift på vintern... "Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det"
//Lina

mysfaktor

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 18 nov-10 kl 18:57 »
Nja en del raser får faktiskt inte gå på lösdrift på vintern... "Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det"
alla hästar är lämpade för utevistelse,du vet de har isolerande päls...
på vilket sätt menar de att hästen ska vara lämpad för det?
vildhästar är ute jämt..
nej det där resonemanget håller inte långt...

Gångtrött

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 18 nov-10 kl 19:01 »
En häst som stått installad kanske man inte ska slänga ut i kylan helt abrupt bara.. De "pälsar" ju på sig om det behövs, annars inte..

mysfaktor

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 18 nov-10 kl 19:10 »
En häst som stått installad kanske man inte ska slänga ut i kylan helt abrupt bara.. De "pälsar" ju på sig om det behövs, annars inte..
nej men det säger väl sig självt att man ska ha långsam tilvänjning i ett sådant fall.
men säg att du köper ett föl på sommaren,det ka du ha på lösdrift direkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser