Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Anväggare utan drottning  (läst 1377 gånger)

planet4

• Västergötland
    • Mölnlycke Biodlare
Anväggare utan drottning
« skrivet: 30 jul-10 kl 08:40 »
Jag var i en av mina bigårdar idag där jag har 4 avläggare stående. Tillsatte en parad drottning i alla dessa för ett tag sedan. Allt såg bra ut förutom i en avläggare. Där fanns varken ägg, yngel eller drottning men ganska mycket bin. Då jag inte har fler drottningar på lager och inte vill köpa en ny igen så tog jag en yngelram från ett annat samhälle med mycket unga larver och hoppas nu att de drar upp en ny drottning. Undrar dock två saker.

Är det för sent att göra detta nu i slutet av Juli? Skulle jag slagit ihop samhället med en annan avläggare istället?

Jag har även fodrat alla avläggare med Apifonda. Nu var det slut igen men de hade mycket foder i ramarna. Hur länge/mycket fodrar ni era avläggare?

Blev dessutom stucken i fingret genom hansken så det gör lite ont att skriva på tagentbordet nu känner jag.  :)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Anväggare utan drottning
« Svar #1 skrivet: 30 jul-10 kl 09:00 »
...Är det för sent att göra detta nu i slutet av Juli? Skulle jag slagit ihop samhället med en annan avläggare istället?...
Nej och ja. Det är nog inte för sent, men samhället kommer att sakna bin med ägg lagda under augusti och kommer därför ur vintern väldigt svagt och kommer inte att tillföra något till din biodling förrän efter midsommar 2011. Men när du nu satt till ramen, låt dem prova och hoppas på en varm september.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 30 jul-10 kl 09:21 »
Jag har gjort likadant i en avläggare, där det går en drottning men där det inte är nån ordning alls på äggläggandet. De har börjat bygga på en visecell som jag låtit vara kvar.

Det känns ju lite sent, men jag tänker att om det bara är tillräckligt med bin så kan jag fylla på med lite yngel från ett annat samhälle. Eller så får jag en drottning i reserv alt. kan slå ihop avläggaren med någon annan liten avläggare.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 30 jul-10 kl 09:40 »
Ja det är vettigt tänkt, bättre att ha en drottning för mycket än en för lite i september och då slå samman de svagaste samhällena om man tror det behövs.

Men var försiktig att fylla på med "sista ramen" med yngel från något samhälle, det finns mycket Varroa i den när yngelsättningen går ner på hösten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1100 gäster, 2 användare
Peter, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser