Jag skall försöka ta några bilder i helgen då arbetet fortsätter.
Jag har provat några olika sorters spännpapp, dels en brun papp som jag köpte hos byggnadsvård nääs, dels gysinges och dels golvskyddskartongen som jag tror är precis samma papp som gysinges. Allt är identiskt - färg/struktur, vikt per m2, bredd på rullen. Hur som helst tycker jag att alla tre pappsorterna fungerar bra, men jag föredrar papp med en vit yta som snabbt ger ett ljust rum i väntan på att målning, lister och tapetsering blir färdigt.
Jag brukar blöta pappen ett par timmar innan jag skall spika upp den, och skall jag börja på morgonen blöter jag den kvällen innan. Jag har sett instruktioner på både 1 och 12 timmar så det är nog bara att välja.
Blötningen sker genom ett dopp i ån där jag med våden flytande i vattnet rullar om den till en hård rulle. Det fungerar säkert minst lika bra i ett badkar. Därefter ställer jag rullarna att droppa av sig några minuter innan jag lägger dem i en plastsäck. Oftast brukar det rekommenderas att blöta våderna med vattenkanna men det har jag inte testat.
Spikremsor tillverkar jag av spännpappen. Det absolut snabbaste är att såga fram dem från en hårt packad rulle i en justersåg eller kap/gersåg, det går jättesnabbt och alla remsor blir raka. Spikremsorna gör jag lite drygt en centimeter breda.
Torremsor och klisterremsor tillverkar jag på samma sätt som spikremsorna men av oplastat tapetpapper. Helst skall kanterna rivas på klisterremsorna för att få så osynliga kanter som möjligt men sågningen ger en ganska "luddig" kant som jag tror fungerar bra.
Självklart kan man riva och klippa alla remsor också men det tar några timmar extra.
Klisterremsan gör jag femton centimeter (fyra remsor på en 60cm tapetrulle) och torremsan hälften så bred.
Hörnkappor tillverkas spännpapp och viks på mitten för att få ett skarpt hörn.
Hur arbetsordningen sedan ser ut kan jag beskriva senare ihop med bilderna.