Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med gammal grävd brunn?  (läst 22849 gånger)

johan/sandra

• Gäst
Vad göra med gammal grävd brunn?
« skrivet: 29 jul-10 kl 12:25 »
Vi har en gammal grävd brunn som vi vattnar i trädgården med, skicket på den är sisådär. Nu har det börjat lukta lik av vattnet, vi fiskade upp en himla massa döda maskar och salamandrar förra veckan men hittade inget större.

Vi vill inte gå ner i brunnen eftersom den är i så pass dåligt skick (murningen har spruckit en del).

Så vad gör vi? försöker få rent den och i så fall hur? Eller ska vi riva den och fylla med jord? Funkar det i så fal att helt enkelt bila ner betongen och fylla upp?

Ngn som vet och vill komma med bra tips? Tack på förhand

Sandra

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Vad göra med gammal grävd brunn?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-10 kl 12:50 »
Har ett gammalt träbrunn på ägorna som höll på att ge med sig.
Anlitade en sugbil som fick tömma brunnet helt och suga bort bottensediment, för att sedan "fodrade" det med ett rostfritt rör.
Till botten och fyllnadsmedel (mellan bef vägg och rör) använde jag "tvättat grus".

"Ger igen" bra med vatten numera, och smakar helt perfekt!,,,,,

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jul-10 kl 18:07 »
sug rent den med slambil och sätt in rör. Alternativt om det får plats- sätt in nya ringar. min fungerade så bra att jag bestämde mig för att gräva ut den och lägga nya och större ringar utanpå och ta bort de gamla. vattenprovet visade att vattnet var bra :)

vargahagen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 jul-10 kl 20:54 »
intresant tråd! har själv en grävd brunn som är stensatt med natursten,suga ur den och klä med rostfritt rör eller betong låter ju vettigt,vad kan det kosta per meter på ett ungefär tro?

Tapio

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 29 jul-10 kl 21:00 »
Halaj!

Ni skall bara ha vattnet till trädgården?
Låt det isf vara.
Spontant: ju mer illaluktande vatten, ju brunare, äckligare det är, desto mer mumma för växterna.

//T

johan/sandra

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-10 kl 10:29 »
Ja, vi har det bara till trädgården numer, innan när det var fräscht fick också hästar och höns från det.

Sedan vattnet blivit dåligt så tar vi numer från vår djupborrade brunn till djuren. Vi måste alltså inte ha den här brunnen eftersom vi också har en damm där vi kan få trädgårdsvatten från.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 30 jul-10 kl 13:33 »
@ Herr Karlsson.

Sugbil: 1000 - 1500:-/h.
Rostfritt rör i brunnsdimensioner kräver nästan att man har lite kontakter inom VVS/industri  ;) eller annonsering.
Dagspris på cementringar vet jag ej, för det är snart 20 år sedan jag grävde nytt för dricksvatten men samma där,,,,leta i annonser/annonsera om du vill komma billigt undan.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Cementringar_28104268.htm?ca=1_11&w=3

En liten varning dock gällande beg rör/ringar!,,,, köp/använd inte dessa till dricksvatten om ni inte är 100% säker på ursprungligt användningsområde.
SF rör kan ha använts till bla syra/lut, och ringarna i slask/dagvattenbrunn.

@ Tapio.

När brunnet väl har erroderat ihop så behöver man inte bekymmra sig om att vattna överhuvudtaget.

@ Personligen så tycker jag att det är synd att gamla kallkällor och brunnar tillåts förfalla för oftast är det gott och friskt vatten i dessa.
Har restaurerat 2 st, och de används flitigt under bla skogsarbete/älgjakt/bärplockning, osv

åsnemor

• lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 jul-10 kl 15:07 »
5 ringar (ca 5 meter djup) + grävare + renspolning = 15 000 kr
Jag har sandmark..

_ingemar_

« Svar #8 skrivet: 30 jul-10 kl 20:47 »
om du lånar/hyr köper en kraftig länspump å torrkör brunnen så torde du väl kunna se om det är nåt dött djur i brunnen
om inge annat så blir det ju mera omsättning på vattnet en sväng

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 07 aug-10 kl 17:17 »
Det räcker med en drunknad ödla för att vattnet ska lukta as i flera veckor.
Men det går över, det enda ni behöver göra är att täta kring brunnslocket så att inga smådjur kan trilla ner i fortsättningen.

sub rosa

« Svar #10 skrivet: 29 sep-10 kl 21:23 »
Vi hade en brunns-ål i vår grävda brunn när jag växte upp. Växte sig fet och fin på all mask, mus och annat. Byttes ut med jämna mellanrum och blev ett gott tillskott på julbordet.
-Brunnens vatten hölls rent och klart. (vi drack inte vattnet)
-Köp en ål av någon fiskare! (om du bor i en del av landet som kan härbärgera en ål?) Jag har flera ålyngelplatser här omkring på västkusten där man kan fånga in ett yngel (ej tillåtet) :-X
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser