Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill köpa getter!  (läst 7376 gånger)

Rutagården1885

• -
Vill köpa getter!
« skrivet: 29 jul-10 kl 12:15 »
Vi vill köpa getter!

Är främst suga på dom gamla svenska lantraserna. När jag läser runt på olika sidor är det mycket snack om avel. Går det att köpa en sån get utan att kunna garantera säljaren att det blir killingar?

Vet ni vart man kan hitta getter i städerna runtomkring Örebro?
Och vad får man räkna med att det kostar med stängsel osv / hundra meter eller så?
Och råkar ni har bilder på era getters vindskydd?

Vet att jag kan ha frågan om getter här tidigare så ni får väl säga till om jag upprepar mig :)

/Charlotta
http://wheretheforestends.blogspot.com/  
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

Stadsbarn

• Gäst
SV: Vill köpa getter!
« Svar #1 skrivet: 29 jul-10 kl 15:05 »
Självklart ska du köpa någon av allmogegetterna. Vi bor norr om Lindesberg och har lappgetter.
Kostnaden beror helt på längd på stängslet. Kolla hos Granngården eller Agra i Örebro.
Vindskyddet på bilden har min man byggt till getterna. Kontakta genbanksansvariga hos Allmogegeten.
de vet om det finns getter till salu.
Förstår inte din fråga om att garantera att det blir killingar....................

elebo

« Svar #2 skrivet: 29 jul-10 kl 16:23 »
Vi köpte fårstängsel på jula. 1 meter X 100 m för 399kr  Till det behövs pålar en var 4e meter. de kostar ca 40 kr/st. Sedan behöver du komplettera får stängslet med eltråd, elaggreggat mm. det kostar ca 4000. Sedan behövs grindar, vet inte vad de kostar, men kanske någon tusenlapp.
De som bara använder el, verkar getter ibland rymma från. Vi hade bara fårnät först, men de rymde, så vi har både och, och det funkar.

Eltråden med elaggregat köpte vi på biltema, samt granngården. grindar från LG fårprodukter.
Getter har jag köpt genom att googla på killingar samt länet man bor i. Allaannoner.se, mfl har annonser om getter. Även renrasiga lantras getter hittar man på blocket osv. Sedan kan du ju kolla alternativs annonsplats. Men de är lite jobbigt eftersom man inte kan söka på specifikt landskap eller ort.
« Senast ändrad: 29 jul-10 kl 16:26 av elebo »

Rutagården1885

• -
« Svar #3 skrivet: 29 jul-10 kl 19:33 »
Självklart ska du köpa någon av allmogegetterna. Vi bor norr om Lindesberg och har lappgetter.
Kostnaden beror helt på längd på stängslet. Kolla hos Granngården eller Agra i Örebro.
Vindskyddet på bilden har min man byggt till getterna. Kontakta genbanksansvariga hos Allmogegeten.
de vet om det finns getter till salu.
Förstår inte din fråga om att garantera att det blir killingar....................

Har ni killingar ibland som ni säljer kanske?

Kanske uttryckte mig otydligt, ska försöka formulera om mig; Efter att ha kollat på allmogeten.se och även mejlat med någon "genbank" så får jag intrycket av att ingen vill sälja getter såvida man inte tänker bedriva någon slags avel då de flesta gamla lantraserna är utrotningshotade eller på väg att bli.

vi är dock inte (än?) intresserade av att föda upp djuren och därför verkar det svårt att få tag i getter.

Kanske kan kastrerade bockar funka lika bra? (tänker på lukten man hört rykten om)
Men då kommer ju följdfrågan; varför kastrerar man bockar men inte kan sälja getter till hem där inte avel kommer att bedrivas?

Svammel och hundra frågor men man måste ju lära sig  ;D

Får jag passa på att fråga dig hur stor yta ni har / get?

Tack för bilden!
Bor med min dräng, två katter, tio hönor och två underbara shetlandsponnyer på en liten plätt i Sverige. Förutom hela min flock så är fina saker och byggnadsvård något som tar upp mycket plats av intressedelen i min hjärna.

Rutagården1885

• -
« Svar #4 skrivet: 29 jul-10 kl 19:35 »
Vi köpte fårstängsel på jula. 1 meter X 100 m för 399kr  Till det behövs pålar en var 4e meter. de kostar ca 40 kr/st. Sedan behöver du komplettera får stängslet med eltråd, elaggreggat mm. det kostar ca 4000. Sedan behövs grindar, vet inte vad de kostar, men kanske någon tusenlapp.
De som bara använder el, verkar getter ibland rymma från. Vi hade bara fårnät först, men de rymde, så vi har både och, och det funkar.

Eltråden med elaggregat köpte vi på biltema, samt granngården. grindar från LG fårprodukter.
Getter har jag köpt genom att googla på killingar samt länet man bor i. Allaannoner.se, mfl har annonser om getter. Även renrasiga lantras getter hittar man på blocket osv. Sedan kan du ju kolla alternativs annonsplats. Men de är lite jobbigt eftersom man inte kan söka på specifikt landskap eller ort.

Så man får räkna med att kalaset kommer att gå på ett gäng tusenlappar då :)
Bara att börja lägga pengarna i spargrisen!
Men det vore en investering för vi hinner inte hålla tomtens vegetation nere.. och så är dom ju ganska söta  ::)

Stadsbarn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-10 kl 13:07 »
Själva idéen med allmogegetterna är ju att bevara rasen, och det gör man ju bara om man avlar vidare, dvs skaffar killingar. Då kanske du i stället ska köpa någon annan typ av getter; dvärg eller blandras. Håll koll på Blocket tex. Kastrerade bockar tillsammans med getter fungerar ju bra. Tänk på att de är flockdjur så du måste ha flera.
Om ev. allmogebockar kastreras så gör man det eftersom det ofta föds fler bockar än getter. Istället för att slakta dem helt enkelt. Det räcker normalt att ha en icke kastrerad bock per flock. Nyfödda getkillingar försöker man att para ihop med en bockkilling från en annan flock och därmed skapa en ny genbank.

elebo

« Svar #6 skrivet: 18 aug-10 kl 18:07 »
Mjölken smakar olika beroende på ras. Svensk lantras mjölk smakar just get. De ger 2-4 l/dag
Dvärggetters mjölk smakar som komjölk, men de ger ca 1-2 l/dag Om du skall ha mjölken för att drickas så smaka innan så att du tycker om den.

Rutagården1885

• -
« Svar #7 skrivet: 18 aug-10 kl 23:33 »
Jasså, är det så :)

Vi kommer inte använda deras mjölk. Dom ska bara bo här som sällskap och för att hålla allt sly borta  :D

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 19 aug-10 kl 00:30 »
Mjölken smakar olika beroende på ras. Svensk lantras mjölk smakar just get. De ger 2-4 l/dag
Dvärggetters mjölk smakar som komjölk, men de ger ca 1-2 l/dag Om du skall ha mjölken för att drickas så smaka innan så att du tycker om den.

Stämmer inte!! Kanske är det så med just dina getter, men om alla getter av Svensk lantras hade mjölk med "getsmak" skulle den nog inte bli långlivad som produktionsras....  Mjölkens smak varierar sannolikt mer mellan individer eller pga djurets hälsostatus/utfodring än mellan olika raser.

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 aug-10 kl 10:41 »
Kanske kan kastrerade bockar funka lika bra? (tänker på lukten man hört rykten om)

Eftersom du inte ska ägna dig åt avel eller vill ha getmjölk skulle jag rekommendera ett par kastrerade bockkillingar, gärna bröder.  Ev. köp dem okastrerade och låt kastrera dem. Du slipper då brunstande getters bräkande var ca 3:e vecka. Kastrerade bockar blir mycket roligt och trevligt sällskap.

Väljer du ändå hondjur och av svensk lantras ska du se upp så de inte kommer från en mjölkstam, med tanke på jurverhälsan och att de kan "sätta mjölk" utan att ha fått killingar.
« Senast ändrad: 19 aug-10 kl 10:45 av Sussilo »

Rutagården1885

• -
« Svar #10 skrivet: 19 aug-10 kl 10:49 »
Eftersom du inte ska ägna dig åt avel eller vill ha getmjölk skulle jag rekommendera ett par kastrerade bockkillingar, gärna bröder.  Ev. köp dem okastrerade och låt kastrera dem. Du slipper då brunstande getters bräkande var ca 3:e vecka. Kastrerade bockar blir mycket roligt och trevligt sällskap.

Väljer du ändå hondjur och av svensk lantras ska du se upp så de inte kommer från en mjölkstam, med tanke på jurverhälsan och att de kan "sätta mjölk" utan att ha fått killingar.

Mhm ok. Bra info!
Hur kastrerar en veterinär en get? Gör dom det ens på djursjukhuset eller kör dom dem vidriga varianten utan bedövning hemma??

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 aug-10 kl 10:57 »
Mjölken smakar olika beroende på ras. Svensk lantras mjölk smakar just get (.....)
Dvärggetters mjölk smakar som komjölk,

Nej, nej! Utfodring, hälsotillstånd, hygien vid mjölkning och mjölkhantering, individuell smak och ibland även utomhustemperatur och väderlek har betydelse för smaken på mjölken. Getmjölksgårdarna, där främst sv. lantrasgetter används i produktionen, skulle inte existera om mjölken/produkterna smakade "get".

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 aug-10 kl 11:04 »
Mhm ok. Bra info!
Hur kastrerar en veterinär en get? Gör dom det ens på djursjukhuset eller kör dom dem vidriga varianten utan bedövning hemma??

Det är bocken som kastreras, inte geten ;) ;)! Javisst kan det göras på djursjukhuset, men även vid hembesök av veterinär. Det är inte tillåtet att kastrera utan bedövning. Vid de kastreringar då jag varit närvarande, har bocken förutom bedövning också fått lugnande medel. Har inte varit några problem.

Rutagården1885

• -
« Svar #13 skrivet: 19 aug-10 kl 11:12 »
Get, bock, whatever ;) 

Nä det är svårt att vänja sig av med att kalla alla för getter.

Men jag måste endå säga att det är värre när min kille kallar tjurar för kor ;)
"mäh vaddå kodjur"

Sussilo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 aug-10 kl 11:43 »
Men jag måste endå säga att det är värre när min kille kallar tjurar för kor ;)
"mäh vaddå kodjur"

:D Ja, det kan bli väldigt roligt ;D!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 21 aug-10 kl 16:31 »
"Welche Böcke hast Du jetzt zu melken?"

= Vad ska du ha för dig nu, då?

("Vilka bockar har du nu att mjölka?")

Den vidriga varianten är, hoppas jag, ren historia, åtminstone i vårt land.  1968 praktiserades den, men det är ju ett tag sen.  Även veterinärmedicinen går framåt!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Luff

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 21 aug-10 kl 21:51 »
Jag har aldrig hört talas om att det i sverige kastrerats getter utan bedövning dom senaste 30 åren. Men i australien var det ju mandomsprov att bita kulorna av baggarna - är det det du hört kanske.
//Luff

lapphäxan

« Svar #17 skrivet: 07 sep-10 kl 14:12 »
Ang. kastrering,

Om det är djursjukhus som sysslar med sällskapsdjur tar dom iinte i getter utan man får vända sig till distriktsvet.
 ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser