Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röveri...  (läst 4467 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Röveri...
« skrivet: 28 jul-10 kl 22:54 »
Idag gick jag igenom mina nyaste avläggare för första gången. De är gjorda med 2-3 ramar yngel och 2 foder/pollenramar.

I första avläggaren så far det upp en massa bin när jag lyfter täckglaset. Jag tänker inte så mycket på det och när jag sedan upptäcker att de inte har nån mat kvar så tror jag att det är det som de är sura över. De får nya foderramar och jag jobbar vidare i bigården.

Men efter en stunds funderande och iakttagande av binas beteende så förstår jag vad som hänt, avläggaren är utsatt för röveri... >:( :-\

Jag täpper till flustret, lämnar bara nån centimeter, och byter till tak utan nödutgång. Det har varit en del flygande under dan och rövarna har även hittat till kupförrådet. Suck.

Det ska ju bli regn imorgon, så då tänkte jag lasta avläggaren och köra bort den till min utbigård, men frågan är hur det rövande samhället reagerar när jag tar bort "offret"? Kommer de att hitta ett nytt samhälle att terrorisera? Eller kommer några dagars regn att göra att de glömmer bort sig?

Jag har ett samhälle till strax bredvid och några hundra meter bort har jag ytterligare samhällen och avläggare.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Curt

SV: Röveri...
« Svar #1 skrivet: 29 jul-10 kl 14:18 »
Ju senare på säsongen man gör avläggare, ju större är risken för röveri. Det beror på att nektartillgången avtar. Det säkraste sättet är naturligtvis att köra iväg några km och ställa dom på ett bi och myrfritt ställe. Fördelen med flyttningen är att man får behålla alla bina i avläggaren. Då finns det även vaktbin. I hembigården blir bara mycket unga bin kvar i avläggaren. Det dröjer ett tag innan dom har vaktbin.
Det finns dock några saker man kan göra för att minska risken för röveri.
Undvik honung i foderkakor. Sockerlösning luktar mindre och kan användas i en foderram för flytande foder.
Se till att flyghålet inte är större än att endast ett bi kan passera åt gången.
Klipp till en bit nät med tre mm maska. Bocka nederdelen runt tex ett 7 mm borr. Sätt nätet med ett häftstift framför flyghålet. Bina i kupan måste då gå åt höger eller vänster för att komma ut. Dom tar märke där dom kom ut, så det är inga problem för dom att hitta in igen. Tjuvbina går på doften från avläggaren och kommer inte in på grund an nätet. Detta fungerar bra mot getingar också.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 29 jul-10 kl 14:41 »
Tack för svaret Curt!

Jag har packat ihop avläggaren och kör iväg den till min utbigård, 5 km bort. Där står redan ett samhälle men jag får hålla tummarna för att de inte får samma dumma idé. Flustret är litet och det där med nät är ett bra tips!

Till nästa år skall jag skaffa foderramar för sockerlösning och jag funderar också på att hitta ett bra ställe för alla avläggare, så att jag slipper blanda stora och små samhällen.

Vad tror du om rövarsamhället, kommer de att hitta ett nytt samhälle att sno ifrån eller kan faran vara över? Deras grannsamhälle är ingen avläggare men ett rätt litet samhälle; ett yngelrum och en hls-skattlåda och bina täcker sina tio ramar i yngelrummet.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Michailov

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-10 kl 14:46 »
Bina i kupan måste då gå åt höger eller vänster för att komma ut. Dom tar märke där dom kom ut, så det är inga problem för dom att hitta in igen. Tjuvbina går på doften från avläggaren och kommer inte in på grund an nätet.
Kommer de kupbin som är ute och flyger in när de kommer tillbaka? Skall man då montera nätet en sen kväll?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Curt

« Svar #4 skrivet: 29 jul-10 kl 14:46 »
Vad tror du om rövarsamhället, kommer de att hitta ett nytt samhälle att sno ifrån eller kan faran vara över? Deras grannsamhälle är ingen avläggare men ett rätt litet samhälle; ett yngelrum och en hls-skattlåda och bina täcker sina tio ramar i yngelrummet.
Minimal risk, då är det nog större risk för avläggaren i utbigården. Åk och sätt ett nät.

Curt

« Svar #5 skrivet: 29 jul-10 kl 14:50 »
Kommer de kupbin som är ute och flyger in när de kommer tillbaka? Skall man då montera nätet en sen kväll?
Jag monterar nätet direkt när avläggaren tillverkas. Dom flygbin som följde med kommer inte tillbaka. Skall man montera nätet vid ett senare tillfälle, så är det nog bäst att göra det sent en afton.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 29 jul-10 kl 14:52 »
Minimal risk, då är det nog större risk för avläggaren i utbigården. Åk och sätt ett nät.

Det låter ju bra, skall försöka få med mig en bit nät. Avläggaren står fortfarande i bagagen härhemma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1198 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser