Idag gick jag igenom mina nyaste avläggare för första gången. De är gjorda med 2-3 ramar yngel och 2 foder/pollenramar.
I första avläggaren så far det upp en massa bin när jag lyfter täckglaset. Jag tänker inte så mycket på det och när jag sedan upptäcker att de inte har nån mat kvar så tror jag att det är det som de är sura över. De får nya foderramar och jag jobbar vidare i bigården.
Men efter en stunds funderande och iakttagande av binas beteende så förstår jag vad som hänt, avläggaren är utsatt för röveri...

Jag täpper till flustret, lämnar bara nån centimeter, och byter till tak utan nödutgång. Det har varit en del flygande under dan och rövarna har även hittat till kupförrådet. Suck.
Det ska ju bli regn imorgon, så då tänkte jag lasta avläggaren och köra bort den till min utbigård, men frågan är hur det rövande samhället reagerar när jag tar bort "offret"? Kommer de att hitta ett nytt samhälle att terrorisera? Eller kommer några dagars regn att göra att de glömmer bort sig?
Jag har ett samhälle till strax bredvid och några hundra meter bort har jag ytterligare samhällen och avläggare.