Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förkläde.  (läst 4725 gånger)

ankianka

• Södermanland
Förkläde.
« skrivet: 28 jul-10 kl 18:35 »
Vet någon hur man lättast syr sig ett lite romantiskt förkläde, med bröstlapp typ.
Har letat hela dagen på nätet.
Litar på er;)
5 barnsmor,maka o mormor/farmor till 6 st.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Förkläde.
« Svar #1 skrivet: 28 jul-10 kl 23:26 »
"Förklädesboken" av Kerstin Lokrantz innehåller mängder av "recept". Kolla närmaste bibliotek.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 29 jul-10 kl 08:59 »
Annars kan man ju kopiera formen på ett förkläde som man gillar. Tyg och fickor och sådant ändrar man ju lätt till det man vill ha.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ankianka

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-10 kl 13:07 »
Tack Anna, den ska jag genast reservera.

Vet ingen som har ett förkläde...ingen av mina vänner iaf
Och jag är inget syproffs....än;)

Tulipanros

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 aug-10 kl 09:09 »
Jag har sytt en hel del förkläden. Kan man lugnt säga...dock inga romantiska. Har inte passat in i den kollektion jag har.

Har inte haft mönster från början utan mätt. Grejat och tänkt tills jag blivit nöjd.
Vill du ha tips och råd, kanske en bild så hör av dig.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 01 aug-10 kl 10:44 »
Mina favoriter bland förkläden är några gamla/antika, sydda i tungt hemvävt linne och inköpta i Frankrike. De är enkla och utan bröstlapp men långa och breda så att de går runt ordentligt.
Jag har annars några gamla förkläden med bröstlapp liggande, typ skolkök, du kan få  ett av dem mot porto. Du kan använda det som mall och se hur det är sytt o.s.v. Ditt eget kan du sedan smycka med volanger eller spetsar, hur fint som helst.

Pma mig om du vill ha det, jag gissar att portot hamnar på 36 eller 48 kr med posten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ankianka

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 05 aug-10 kl 22:01 »
Tack ni båda..jättegulligt
Men fick tag på ett gammalt hos en vän på Öland i helgen.

ankianka

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 15 aug-10 kl 10:10 »
Men det hade ingen ficka, och det vill jag ha...
Men vet inte hur jag ska göra den...snälla hjälp

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 15 aug-10 kl 10:22 »
Hurdan ficka vill du ha?

En enkel ficka, som inte ska rymma mer än typ en handduk eller liknande syr du genom att klippa till en tygbit i den form och storlek som du vill ha, med en cm sömsmån runt om, utom i öppningssidan, dör du bör vika dubbelt för stabilitet och för att få en fin kant. Där tar du en cm plus hur bred kant du vill ha, tex 2 cm.

Pressa in sömsmånen, sy en stickning för att hålla vikningen i öppningssidan på plats, och sy fast fickan på förklädet. Klart.

Vill du ha en ficka med mer plats, sy en bälgficka. Återkom om du vill ha beskrivning på en sådan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ankianka

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 aug-10 kl 10:27 »
Tack.
Är det svårt att sy en bälgficka..jag är inte så duktig på att sy, men förklädet ser bra ut iaf, än så länge.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 15 aug-10 kl 12:17 »
Nej, det är inte svårt, men om det ska bli snyggt måste man pressa och sy stickningar (sömmar nära kanten som hjälper dem att hålla formen), samt mäta och sy noga. Som med allt annat man syr alltså  ;).

Däremot är det svårt att beskriva hur man gör utan bilder, men om du googlar kanske du hittar en beskrivning med bilder.

träsleven

• -
« Svar #11 skrivet: 03 sep-10 kl 11:20 »
Jag har sytt en hel del förkläden. Kan man lugnt säga...dock inga romantiska. Har inte passat in i den kollektion jag har.

Har inte haft mönster från början utan mätt. Grejat och tänkt tills jag blivit nöjd.
Vill du ha tips och råd, kanske en bild så hör av dig.
Nej romantiska skulle inte passa till mina "sketiga" jobbarbyxor. Men annars kan det ju vara bra med ett förkläde ibland när man hålls med nåt kladdigt.

bajo0200

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 10 okt-10 kl 08:22 »
Hej i Johanna Brunsons vävbok finns det förkläde som jag tror du tänker på. Det är med bröstlapp och lite rysch och pysch på. Boken bör finnas att låna på biblioteket.

MVH Barbro

Lucy

• Ett skogstroll i Tallinn
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 10 okt-10 kl 18:14 »
Skulle vara kul att sy ett förkläde, jag kan nog göra ett enkelt, men jag har aldrig sytt en sån där snygg volang, några tips?
Funkar det om man bara rynkar ihop en lång remsa, tråcklar fast och sedan syr på maskin?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 10 okt-10 kl 20:07 »
Man fållar remsan längs ena långsidan och båda kortsidorna, eller helst så rundar man av kortsidorna så att man inte får några hörn. Andra långsidan sicksackas, om man inte syr ihop med overlockmaskin. Sedan Syr man med raksöm, med så långa stygn som möjligt, längs med den sicksackade raksidan, och med hjälp av den sömmen rynkar man ihop till lagom längd och fördelar rynkorna jämt. Sedan lägger man volangen räta mot räta med förklädet och syr fast det. Pressa sömmen mot förklädet, och sy gärna en stickning, så att volangen lättare ligger rätt.

Det är faktiskt ganska lätt att sy volanger, nåla bara noga, så ska det nog gå bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 3 användare (1 dolda)
Lena III, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser