Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blir galen! Vad har min plattnäbb för kön!?  (läst 3310 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Blir galen! Vad har min plattnäbb för kön!?
« skrivet: 27 jul-10 kl 13:02 »
Som sagt så håller min äldsta anka på att göra mig galen i att aldrig få klart för mig vad för kön den är! Redan som 3 veckor gammal började jag misstänka att det kunde vara en hona så det som "kluckade" i pipet om ni förstår hur jag menar (början gå honljud "eh, eh, eh" ::)).

Men så gick några veckor och lilla kvackisen tappade plötsligt rösten helt och gick och väste bara! Jaha, en hane tänkte jag då... Ett par veckor gick och då ger den ifrån sig ett högt KVACK! Jaha... Det är en hona ändå! Den kvackade ju högt! Och det fortsatte den med att göra ibland mellan pipen som började tona bort.

Nu när jag kommer hem efter att ha varit borta under en vecka går den med ett bräkande, hest, utdraget typiskt hanläte!! ... Jaha... Men då är det en hane ändå!?

Idag när jag tog upp honom/henne så ger den ifrån sig en blandning av hanläte och honläte! Jag tror jag blir tokig, vad är duuu för något!? XD

Den är född 29:e april, så den är alltså 13 veckor gammal. Den har inte utvecklad någon knorr på stjärten ännu och den ser feminin ut... Men den går och låter som en hane... För att sedan låta som en hona under vissa tillfällen...

Kan aldrig minnas att det var såhär svårt att könsbestämma dem! När man var liten kunde man ju när de var runt 5 veckor gamla! Fast då var det flera och man kunde stå och lyssna och jämföra. Det har jag ju inte kunnat med denna som varit ensam. =/

Hade tänkt försöka fixa en inspelning där ni kan få höra hur den låter. Tills vidare får ni nöja er med detta fotot och komma med vad ni tror den kan vara.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

AnnT

• Småland
SV: Blir galen! Vad har min plattnäbb för kön!?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-10 kl 14:08 »
Jag är helt nybörjare på ankor, och helt såld. Vi har tre Pekingankor, ingen kvackar vid 7-8 veckors ålder. Är det honor då?

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #2 skrivet: 27 jul-10 kl 14:11 »
Har man flera ankor är det ganska lätt att höra skillnad. De som är hesa är hanar och de som är gälla i rösten är honor. Hanarna är tystare också än honorna som oftast "snackar" mer. Är de 7-9 veckor och mest är tysta skulle jag tro att det är hanar. Men håll 1 i var hand och lyssna på dem så alla 3 så hör du skillnad om det är hona/hane.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #3 skrivet: 27 jul-10 kl 16:24 »
gäller den "kvack-regeln" på myskankor med?
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-10 kl 16:27 »

Yes box

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 27 jul-10 kl 17:25 »
Nu har kvackisen gått och "bräkkvackat" hela eftermiddagen... Så det känns ju som det är en hane. Men man blir ju misstänksam när h*n plötsligt kan kvacka som en hona också när man minst anar det. =O Har aldrig varit med om förut.

Eller kan drakar ha något slags "målbrott"? ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

anne-lie50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jul-10 kl 17:40 »
Yes box
mina myskisar har då aldrig kvackat, varken hon eller han, de väser.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 27 jul-10 kl 17:47 »
Har aldrig eller hört en myskis kvacka faktiskt. ;D En kompis som jag ofta var med under mellanstadiet hade och har sådana. Antingen var de tysta eller så väste de. När mammorna hade ungar så kvackade de inte eller, utan de hade ett speciellt väsande, tyst lockrop.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jul-10 kl 17:53 »
Har aldrig eller hört en myskis kvacka faktiskt. ;D En kompis som jag ofta var med under mellanstadiet hade och har sådana. Antingen var de tysta eller så väste de. När mammorna hade ungar så kvackade de inte eller, utan de hade ett speciellt väsande, tyst lockrop.

jag är inte så inne på det här med ankor så tänkte att väsandet och kvackande är samma sak haha alltså att hanar väser och att honor inte väser= att man fortfarande kan höra vad som är vad

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 27 jul-10 kl 17:56 »
Hihi. ;D Här snackar vi om riktiga kvack! ;D Du vet hur gräsänder låter? Sådana kvack (fast annorlunda ton på rösten eftersom det är stora kvackare vi snackar om också) ;D!

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 jul-10 kl 18:05 »
Hihi. ;D Här snackar vi om riktiga kvack! ;D Du vet hur gräsänder låter? Sådana kvack (fast annorlunda ton på rösten eftersom det är stora kvackare vi snackar om också) ;D!

haha ja jag förstår, tänker lite för snabbt ibland  ;D men litet kvack ljud tycker jag att honorna gör, alltså myskisar. Inte som en riktig anka, men lågt och svagt. Mest när jag störde dom eller nått, annars är dom alltid tysta...

Lindax

« Svar #11 skrivet: 27 jul-10 kl 22:23 »
Här kvackar myskhonorna till ganska rejält
när hanarna ger dem "ofrivillig" uppvaktning  ;)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #12 skrivet: 27 jul-10 kl 23:47 »

Näe tyvärr.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 jul-10 kl 06:56 »
Här kvackar myskhonorna till ganska rejält
när hanarna ger dem "ofrivillig" uppvaktning  ;)
ja, ett irritationskvackljud kan höras när de blir lite sura, men går omkring o Kvackar det gör de inte, men har långa väs samtal med varandra. /Anne-lie

Rottis

« Svar #14 skrivet: 28 jul-10 kl 07:41 »
Det kanske är en "honom", råkade ut för detta för några år sedan. Köpte ankan som en hona, men den parade sig med honorna men la pyttesmå ägg i storlek med fåglar. Fick höra att det händer i bland att det blir fel i "tillverkningen". Ja, jag tog givetvis bort denna "honom" eftersom den varken var det ena eller det andra eller både och. Den lät inte heller så mycket.

anne-lie50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 jul-10 kl 09:09 »
men om honankor inte har någon manlig partner då kan de "para" sig med varandra, en av dem tar på sig den manliga rollen, så det kanske var en hon iallafall =)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 28 jul-10 kl 09:50 »
Ja, så gör ju höns också. Eller jag har en höna som gått och utvecklat sadelbehäng och tuppfjädrar på gamla dagar nu. ;D En annan bestämde sig för att vara lesbisk under en tid fast med 12 tuppar i gruppen. ::) Hon satte på en höna, alltid samma... Hm.. Hemligt förhållande? ::) ;D Hon slutade med det sen iaf.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #17 skrivet: 28 jul-10 kl 11:02 »
Ankhonor försöker gärna para sig ed varandra under avelssäsogen och det gör de även om de har hane så det är inget onormalt. Har läst om ankhonor som har "bytt" kön men det är tydligen en lång process på flera år.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 28 jul-10 kl 11:46 »
Vad dum jag känner mig nu... Satt nyss och könsbestämde mina ca 2 veckor gamla ällingar genom "kloakkontroll" och är ganska säker på att den ena är en hane och den andra en hona (förutom att den ena hade en liten rosa "snorre" som tittade fram när jag klämde, vilket inte den andra hade så är den med "snorren" mycket tystare med och har hesare pip än den utan snorre som skriker gällt, så ganska säker på dessa) ... Då slog det mig att vadfasen har jag inte kollat kloaken på den äldre för! Man lär ju lätt kunna se om det är en hane eller hona nu när den är så pass gammal nu med! Måste ut och kika nu! Återkommer! ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 28 jul-10 kl 14:03 »
Då var det efter lite protest och grävande bland allt dun för att hitta fram avklarat! Klacken är en tonårsgrabb i målbrottet. ;) Få se om hans röst jämnar till sig lite senare när han blir äldre. ::) 

Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser