Jag har hittat ett par verkningsgradssiffror på likströmsgeneratorer nu. Inte bilgeneratorer utan stationära maskiner där man inte har behövt snåla på material för att hålla nere vikt och storlek. Källa: Asea:s tidning mars 1933.
Asea B 1: 30 V 12 A 600 varv/min. Tillverkad 1882. Verkningsgrad 49 %. Förlusterna fördelar sig så här: järnförluster 22 W, friktionsförluster 80 W, magnetiseringslindning 150 W, rotorförluster 125 W, borstförluster 7 W. De höga friktionsförlusterna beror på onödigt grovt tilltagna glidlager, och att det går åt så mycket effekt till magnetiseringen beror på att det på den tiden inte fanns stålgjutgods med bra magnetiska egenskaper till statorn utan tillverkaren fick klara sig med vanligt gjutjärn.
Asea LD 8: 30 V 12 A 750 varv/min. Tillverkad 1932. Verkningsgrad 64 %. Förlusternas fördelning: järnförluster 12 W, friktionsförluster 20 W, magnetiseringslindning 60 W, rotorförluster 92 W, borstförluster 18 W.