Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa postorder-frö-firman?  (läst 3337 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Bästa postorder-frö-firman?
« skrivet: 26 jul-10 kl 23:23 »
Nästa år vill jag beställa mina fröer ur katalog/på internet. Vilka företag rekommenderar ni? Vilka är billigast etc?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Irmelinis

• Gäst
SV: Bästa postorder-frö-firman?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-10 kl 23:27 »
Jag gillar Runåbergs fröer bäst, de har bra ekologiska fröer. Till ett bra pris, tycker jag. Servicen är mycket god och leveransen snabb :D
De har också väldigt bra odlingsråd och beskrivningar gratis på sin hemsida eller i den stora katalogen, står allt man behöver veta.

En roligare katalog med jättefina bilder har www.impecta.se, därifrån beställde jag också några stycken fröpåsar, de har en del gamla sorter och även ekologiskt.

växtnörden

• Småland
    • http://www.flickr.com/photos/cicci_thorin/
« Svar #2 skrivet: 26 jul-10 kl 23:36 »
Jag skulle nog tipsa om samma som Irmelinis, men även lägga till Lindbloms, där beställd vi våra grönsaksfröer ifrån när jag jobbade i Slottsträdgården i Malmö.
Utbildad trädgårdsmästare med motorsågskörkort. Har studerat traditionellt textilhantverk på Bäckedal. Ska nu odla grönsaker på heltid i Småland :) Vill driva en liten gård med djur, odling, hantverk, och förädling av diverse produkter. Vill lämna ett så litet ekologiskt fotavtryck som möjligt.

mistel

• -
« Svar #3 skrivet: 27 jul-10 kl 08:46 »
Jag shoppar också hos Runåbergs, de testar ju även fröerna i vårat klimat innan de tar in dem i sortimentet = odlingen funkar oftast. +Grobarheten är ju oftast bra, de år det varit dålig grobarhet av någon sort (vilket Runåbergs testar) så har jag ibland fått 2fröpåsar till samma pris av en med orden att "vi tyckte grobarheten var lite för dålig men istället för att dra in sorten så skickar vi extra mycket frö för att garantera att man får rätt antal plantor".

Och de är ju smarta också en liten fröfirma kan ju inte ha testodlingar över hela sverige så de har kunder som testar fröer åt dem i olika delar av sverige mot att man skriver och talar om hur odlingen gick.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 27 jul-10 kl 08:54 »
Jag köper nästan allt från Runåbergs och är jättenöjd med både urval och service :)

Knöde

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 26 feb-11 kl 20:58 »
Hej
Köper sedan många år nästan allt hos Runåbergs! Mycket bra!! Köper även groddfrö. Att tugga en mungböna som inte grott är inte bra för tänderna. Det händer aldrig med Runåbergs, 100% grobarhet, helt unikt, som ett exempel på deras kvalitet.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #6 skrivet: 27 feb-11 kl 07:21 »
Kanske ska ta och beställa sedan till nästa år. Har handlat i butik detta år och får se hur det blir med resultatet. Någon insnöad på Nelsons sortiment efter att ha packat och sorterat deras fröer  8) till hela landets butiker. (uppvuxen i Tingsryd)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 feb-11 kl 08:01 »
impecta har ett ganska bra sortiment...finns det mesta till överkomligt pris...
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser