Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur fakturera "hobbyhonung"?  (läst 11164 gånger)

ersam

• -
Hur fakturera "hobbyhonung"?
« skrivet: 25 jul-10 kl 21:18 »
Man har ju rätt att sälja sin hobbyhonung utan att skatta om man inte gör vinst. Men om man säljer mot faktura - hur gör man då? Har man inte angivit "har f-skatt" ska ju köparen ansvara för att betala in sociala avgifter - i princip dra av 30% på fakturan och betala in till Skatteverket. Men det ska ju inte betalas in sociala avgifter på hobbyverksamheten...

Har jag missat nått?

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Hur fakturera "hobbyhonung"?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-10 kl 21:35 »
Hur kan det bli sociala avgifter, honungen är ju en vara?

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 25 jul-10 kl 21:51 »
Har en kund som påstod detta men det stämmer nog som du skriver.

Citerar från Skatteverket:
"Om en uppdragstagare inte har F-skattsedel ska den som betalar ut arbetsersättning normalt innehålla skatt. Detta gäller även om mottagaren har enskild firma, är momsregistrerad eller är ett bolag. Om mottagaren är en fysisk person ska dessutom arbetsgivaravgifter betalas."

Alltså arbetsersättning kräver f-skatt. Tack Ulric!

Drönarn

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 27 jul-10 kl 23:05 »
Du måste skilja på att sälja varor är en sak och sälja en tjänst där fu gör någonting som ska avlönas är en annan sak tar du ut lön från den enskilda firman får du allt skaffa dig F-skattesedel

Med andra ord gör det riktigt på engång skaffa F-skattesedel och riktig bokföring

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 27 jul-10 kl 23:45 »
Fast ser man krasst så är det ju min tid man säljer när det gäller honungen. Skulle man bara ta betalt för det faktiska så blir det ju väldigt billig honung. Så jag förstår egentligen inte riktigt varför man inte får debitera tjänst som hobby men varor...  ???

Riktig bokföring har jag men har blivit nekad f-skatt för biodlingen. Surt sa räven när jag hade dragit av initialkostnaderna mot tjänsteinkomst och momsavdrag i nystartade firman som sedan bedömdes vara hobby. Så den risken utsätter jag mig aldrig för igen...  :'(

Rune H

« Svar #5 skrivet: 27 jul-10 kl 23:47 »
Man har ju rätt att sälja sin hobbyhonung utan att skatta om man inte gör vinst. Men om man säljer mot faktura - hur gör man då? Har man inte angivit "har f-skatt" ska ju köparen ansvara för att betala in sociala avgifter - i princip dra av 30% på fakturan och betala in till Skatteverket. Men det ska ju inte betalas in sociala avgifter på hobbyverksamheten...

Har jag missat nått?
Vad är skillnaden mot att lämna faktura eller få kontant betalt ( mot kvitto ) ?
Även det man får som överskott ( vinst) av hobbyverksamhet skall ju beskattas och i detta ingår väl sociala avgifter ?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jul-10 kl 06:09 »
Sociala avgifter utgår när man tar ut lön! Skall det vara så j***a svårt att sälja sin honung och behålla slantarna?
Den som hela tiden läser på Skatteverkets hemsida om hur man skall göra nu, eller vad andra gör kan ju inte vara riktigt frisk i honungsknoppen!!
Det finns några här som gör något så enkelt så förbannat svårt att man får ont i hela maskineriet.
Jag driver verksamhet och köper ofta småskvättar av olika odlare (i drottningbranschen), alla ser mycket glada ut.
Eftersom jag skall ha faktura lägger de på moms 25% och ser minst 25% ännu gladare ut!! och jag betalar! ENKELT! momsen kostade inte mig någonting.

« Senast ändrad: 28 jul-10 kl 06:19 av Sten-Åke Lindell »

Abigail

« Svar #7 skrivet: 28 jul-10 kl 09:48 »
De som säljer honung till dig då Sten-Åke är antingen redan företagare och de ska alltid ta ut moms och redovisa för skattemyndigheten. Om du köper av hobbyodlare som inte redovisar någon moms så har du heller inte rätt att dra av någon moms. Du kan använda deras kvitto i din bokföring, men man kan aldrig dra av moms när man handlar av någon som inte betalar in någon moms.

När jag läser ditt inlägg så ser det ut som om det är företagare som säljer svart och bara tar ut moms om någon ber om faktura/kvitto. Jag utgår från att du har det helt klart för dig i din strålande honungsknopp hur det fungerar.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 28 jul-10 kl 10:29 »
Trodde vi snackade om livsmedel och då är väl momsen ut 12%?  ???

Eller räknas bulk som "råvara" och har 25% momssats.

Drar man av moms från privatsäljare som inte är momsregistrerade kan man råka illa ut.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 28 jul-10 kl 10:31 »
Vad är skillnaden mot att lämna faktura eller få kontant betalt ( mot kvitto ) ?

Har en kund som ville dra av 30% pga av att jag inte har f-skatt och ville betala sociala avgifter. Men ser nu att det är skillnad på varor och tjänster. Så "case closed" tack vara alternativ.nu  :)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #10 skrivet: 28 jul-10 kl 10:54 »
Trodde vi snackade om livsmedel och då är väl momsen ut 12%?  ???

Eller räknas bulk som "råvara" och har 25% momssats.

Drar man av moms från privatsäljare som inte är momsregistrerade kan man råka illa ut.
Jag blir också förvirrad av S-Å:s inlägg ...  ???
Som företagare så hoppas jag att han vet vilka regler som gäller ... En hobbybiodlare får inte tillbaka momsen och kan heller inte lägga på någon vid försäljning! Som företagare däremot får man tillbaka utlagd moms och lägger så klart alltid på moms vid försäljning! Och vad jag vet så är momsen 12 % på honung.
Råvara eller livsmedel? Tja, om jag köper vetemjöl på affären så inte äter jag den som det är ...  :P det är ju snarare en råvara, men det är ändå 12 % moms!  8)

Michailov

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 28 jul-10 kl 11:22 »
Om jag är företagare och köper in varor som jag betalar moms på (ingående moms) så får jag ju också dra av den momsen som står specificerad på fakturan eller kvittot mot den moms jag lägger på på de varor jag själv säljer vidare. Om min "leverantör" verkligen betalar in sin utgående moms, min ingående, är väl inte min uppgift att kontrollera? Så länge jag har ett verifikat med specificerad ingående moms så visst kan jag dra av det?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Abigail

« Svar #12 skrivet: 28 jul-10 kl 11:43 »
Om min "leverantör" verkligen betalar in sin utgående moms, min ingående, är väl inte min uppgift att kontrollera? Så länge jag har ett verifikat med specificerad ingående moms så visst kan jag dra av det?

/Michailov

Det är din uppgift att kontrollera om han har f-skattsedel. Om han tar in moms som han inte redovisar så ligger ni mycket illa till båda två. Låter ordet bluffakuror bekant?

Abigail

« Svar #13 skrivet: 28 jul-10 kl 11:53 »
Luftfaktura kan det också kallas. Ibland kan man läsa i tidningarna om storsvindlerier om sådant. Om det görs i stor omfattning så kan det ge ganska rejäla fängelsestraff.

Michailov

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 28 jul-10 kl 12:20 »
Det är din uppgift att kontrollera om han har f-skattsedel. Om han tar in moms som han inte redovisar så ligger ni mycket illa till båda två. Låter ordet bluffakuror bekant?
Att kontrollera att han har f-skattsedel är en sak. Det kan jag kolla via internet om jag vill. T.ex på det kvitto jag fick på K-rauta igår står inget om att de har f-skattsedel men det finner jag på internet. Kan jag då dra av momsen för det (om det gäller inköp till firman alltså) även om den verifikation de lämnar ifrån sig inte nämner f-skattsedel?

Om de betalar in all momsen bara för att de har f-skattsedel vet ju inte jag eller?

/Michailov

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #15 skrivet: 28 jul-10 kl 12:23 »
Om de betalar in all momsen bara för att de har f-skattsedel vet ju inte jag eller?

/Michailov

Helt riktigt. Om de då inte betalar in momsen så kan du alltid hävda god tro. F-skattsedeln kan dras in om man missköter sig ...   (:)

Abigail

« Svar #16 skrivet: 28 jul-10 kl 12:36 »
Att kontrollera att han har f-skattsedel är en sak. Det kan jag kolla via internet om jag vill. T.ex på det kvitto jag fick på K-rauta igår står inget om att de har f-skattsedel men det finner jag på internet. Kan jag då dra av momsen för det (om det gäller inköp till firman alltså) även om den verifikation de lämnar ifrån sig inte nämner f-skattsedel?

/Michailov
Organisationsnummer ska alltid stå på kvittot när man handlar av företag, då kan man utan vidare utgå från att det är korrekt. Man kan utan vidare använda vanliga kassakvitton med organisationsnummer och datum, en del envisas med att vilja ha skrivna kvitton men det är helt onödigt.

Om säljaren visar att han har organisationsnummer/f-skattesedel så kan man inte göra mer som köpare. Om sedan säljaren struntar i att betala moms ändå så är det säljaren själv som bryter mot lagen, köparen är oskyldig.

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 28 jul-10 kl 13:15 »
F-skatt är inte = momsregisterad. Momsregisterad är inte = f-skatt.

Som privatperson kan du vara momsregisterad. Som f-skattare kan du vara momsbefriad.

Står det inte nått om momsen på kvittot/fakturan så ska man inte heller dra nått. Handlar man tjänster av någon som inte uppger att de har f-skatt ska du dra 30% av fakturan och betala sociala avgifter till Skatteverket.

Angående vetemjölet: Köper du vete av Lantmanna - är det 12 eller 25% moms?

Nässelhäxan - babsan

• -
    • Nässelhäxan
« Svar #18 skrivet: 28 jul-10 kl 15:34 »
Angående vetemjölet: Köper du vete av Lantmanna - är det 12 eller 25% moms?

Intressant. Kanske kan samma produkt ha olika momssatser beroende på hur det ska användas: vete=utsäde=25 % moms, vete=råvara t. mat=12 % moms.
När det gäller honung skulle det kunna vara olika beroende på om det ska användas till livsmedel eller ex.vis kosmetika, men beroende på om det säljs på bulk eller på burk, nej, det tror jag inte skiljer momssatserna.

Å andra sidan så vet ju inte jag när jag säljer honungen vad köparen ska ha den till ...  :-\

Michailov

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 28 jul-10 kl 16:53 »
Organisationsnummer ska alltid stå på kvittot när man handlar av företag, då kan man utan vidare utgå från att det är korrekt. Man kan utan vidare använda vanliga kassakvitton med organisationsnummer och datum, en del envisas med att vilja ha skrivna kvitton men det är helt onödigt.
Jag blir bara mer förvirrad...vad är det som jag kan anta är korrekt bara för att organisationsnumret står på kvittot? Org.nummer säger ju inget om de betalar varken F-skatt eller är momsregistrerade?
Och jag blir j***a irriterad angående detta med skrivna kvitton! Ofta när man handlar till företaget och ber om skrivet kvitto så står nå'n dumdryg kassörska och förklarar att det inte behövs! Om jag har kravet på mig enligt bokföringslagen att de verifikat jag använder i bokföringen (i detta fall ett kassakvitto) skall vara läsbara i 10 år, utan att bläcket från den kinesiska skitskrivaren det företag jag handlar från valt att använda bleknar, så kan de f*n i mig skriva ett kvitto. Att de sen fattar varför eller att de skall använda arkivbeständigt bläck är ju inte att begära. Men gör för f*n som jag ber om. Jag har bytt leverantör några tillfällen för att de inte begriper (slöhet/dumhet/whatever) hur en faktura skall formuleras eller att de lämnar ut skitkvitton. Det är så j***a enkelt att göra det rätt men man ids inte lära sig verkar det som. Sånt skall "straffas" med konkurs/likvidation så kanske polletten trillar ner till slut.

/Michailov (lite lätt ilsken i värmen... ;))

Dela detta:

* Inloggade just nu

1114 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser