Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färdskrivare eller?  (läst 5655 gånger)

Digger

färdskrivare eller?
« skrivet: 25 jul-10 kl 13:35 »
Tänkte köra igång en firma sidan av jobbet, som ska transportera saker på släpvagn(modell stor). Bilen som drar är min egen som jag kördagligen, släpet skrivs på firman. Hur ska man göra med färdskivare eller räcker en bok som man fyller i? Bilen är ju privat, men drar av mil till firman blir det väl.

Gissar att det nog inte blir många timmar per månad i körning, då ordenariejobb går före
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: färdskrivare eller?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-10 kl 19:44 »
Tja, grattis, då blir det http://www.yrkestrafiken.se/ och du måste skaffa dig ett tillstånd för yrkestrafik om du inte enbart transporterar primärprodukter från lantbruket och några till undantag.

Sedan om du behöver färdskrivare beror på om totalvikten på ekipaget är över 3,5 ton. Under det så klarar du dig med tidbok. Din bil behövs eventuellt också anmällas för yrkestrafikmärke.

Jag kan uppmuntra dig med att den eventuella handläggare du kommer att prata med på transportstyrelsen inte heller har en aning om vad som gäller med BE-trafik.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jul-10 kl 06:02 »
Tja, grattis, då blir det http://www.yrkestrafiken.se/ och du måste skaffa dig ett tillstånd för yrkestrafik om du inte enbart transporterar primärprodukter från lantbruket och några till undantag.

Sedan om du behöver färdskrivare beror på om totalvikten på ekipaget är över 3,5 ton. Under det så klarar du dig med tidbok. Din bil behövs eventuellt också anmällas för yrkestrafikmärke.

Jag kan uppmuntra dig med att den eventuella handläggare du kommer att prata med på transportstyrelsen inte heller har en aning om vad som gäller med BE-trafik.

Om jag inte minns fel eller reglerna är ändrade, så kommer inte färdskrivarkravet förrän du använder fordon med en totalvikt över 12 ton. Men ska du utföra transporter mot betalning, så krävs trafiktillstånd

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 26 jul-10 kl 13:17 »
Om jag inte minns fel eller reglerna är ändrade, så kommer inte färdskrivarkravet förrän du använder fordon med en totalvikt över 12 ton. Men ska du utföra transporter mot betalning, så krävs trafiktillstånd

Ojj, det skulle passa mig väldigt bra, har du nån källa??

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jul-10 kl 17:14 »
Ojj, det skulle passa mig väldigt bra, har du nån källa??
Kolla på trafikverket. Det är länge sedan jag tog körtkort och bilarna jag kör har alltid 60 ton totalvikt, så för min del är det ingen tvekan.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 26 jul-10 kl 20:15 »
Kolla på trafikverket. Det är länge sedan jag tog körtkort och bilarna jag kör har alltid 60 ton totalvikt, så för min del är det ingen tvekan.

Jag har kollat och frågat trafikverket och inte fått några raka svar. I åkerihandboken står inget vettigt heller.

Digger

« Svar #6 skrivet: 26 jul-10 kl 20:57 »
på jobbet har vi en lätt lastbil som bara används för byggvirkes transport, och den har i allafall ingen skrivare
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 jul-10 kl 21:46 »
Jag har kollat och frågat trafikverket och inte fått några raka svar. I åkerihandboken står inget vettigt heller.
Jag kollade med Bring Express och dom har inga skrivare i sina budbilar. Dom kör med bok

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jul-10 kl 21:48 »
på jobbet har vi en lätt lastbil som bara används för byggvirkes transport, och den har i allafall ingen skrivare
Sådana behöver inte ha det och det krävs inget trafiktillstånd heller. Transporterar man bara eget gods och inte kör beställningstrafik mot betalning, så är allt mycket enklare

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser