Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ???  (läst 1404 gånger)

Okki

  • Inlägg: 74
    • Västerbotten
???
« skrivet: 25 jul-10 kl 12:02 »
Jag har läst Hästmannen och Gården på fjället och nu undrar jag om det finns fler liknande böcker?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: ???
« Svar #1 skrivet: 25 jul-10 kl 12:09 »
Det finns väl någon bok som heter typ "De ovanliga"? Ligger i någon av mina boklådor, så jag kan inte kolla nu. Handlar om människor som valt att leva annorlunda än normen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Okki

  • Inlägg: 74
    • Västerbotten
SV: ???
« Svar #2 skrivet: 25 jul-10 kl 21:02 »
Okej. Jag får kolla upp den.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: ???
« Svar #3 skrivet: 25 jul-10 kl 22:05 »
Alla kungens hästar och Sandor och tidenav Emelie Cajsdotter -hon är med i "De ovanliga" vill jag minnas-, Sen är Monty Roberts böcker likartade. Mannen som talar med hästar (nä, ingen Hollywood version) är lärorik.
Conrad Lorentz berättelser om ällingar och dess prägling, ankors homosexualitet och vad han kallar "Borgfred" djurarter emellan är intressant.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

eremit

  • Gäst
SV: ???
« Svar #4 skrivet: 25 jul-10 kl 22:25 »


De ovanliga finns i två delar-många i den första delen är redan döda.
Dan Korns böcker som jag tror börjar med"På böggda"handlar ju mer om en döende landsbygd som fortfarande hölls vid liv när han var ung.
Sen kan Du ju leta efter böcker om Erik och Sigvard i Hågeryd utanför Växjö före Öhr bor dom.
En kompis som fyller 60 här i dagarna är Ingmar Karlsson i Uråsa.Det finns en videokasett bl.a om honom-Love and peace i lingonskogen.
Sen kan du kolla om en annan av mina kompisar-författaren Erik Yvell kan ha skrivit nåt matnyttigt.Han kommer i alla fall från samma finnmark som Dan Andersson.Sen finns det väl fortfarande några levande original på småländska höglandet.Olle Andersson i Buggeryd står det ju om i Hästmannens bok.



nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: ???
« Svar #5 skrivet: 25 jul-10 kl 22:38 »
lilian ryd´s böcker "kvinnor i väglöst land" och " vi åt aldrig lunch" är riktigt bra.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Okki

  • Inlägg: 74
    • Västerbotten
SV: ???
« Svar #6 skrivet: 28 jul-10 kl 10:43 »
Tackar för alla bra tips

eremit

  • Gäst
SV: ???
« Svar #7 skrivet: 30 jul-10 kl 19:02 »


Jag hittade en intressant bok-Kronotorpens folk en dokumentation av Bo Malmberg om ett skede som ytterst få vet nåt om.

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
SV: ???
« Svar #8 skrivet: 31 jul-10 kl 00:04 »
saltlake och blodvälling är ett skrämmande historiskt dokument över hur ett fattigt liv kunde se ut för ca hundra år sedan. Den finns inte i nytryck, men kanske kan finnas på antikvariat.

Dock ej läsning för de mycket känliga......jag grät när jag läste om "äldrevården".
Live simply......so that others may simply live.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 3 användare (1 dolda)
Linjerat, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser