Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtkam och Rosenkam m.fl  (läst 14140 gånger)

Kista

• Gäst
Ärtkam och Rosenkam m.fl
« skrivet: 24 jul-10 kl 22:06 »
Jag blandar oftast ihop olika kamsorter vad dem heter och hur dem ser ut och även vilka raser som har vilken kam.
Så jag tänkte att här kan vi samla alla olika kammar och skriva namn på kammen och även vilka raser som har den!
Bilderna måste vara på kammen så man ser den tydligt, helst tuppar då man ser bäst på dem, men även hönor är välkomna här!

hoppas ni orkar ladda upp lite bilder!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Ärtkam och Rosenkam m.fl
« Svar #1 skrivet: 24 jul-10 kl 22:17 »
Kronkam , tack Azoo-Lina för namnet :P

« Senast ändrad: 24 jul-10 kl 22:29 av ╚ⓥⓐⓡⓖⓖⓡⓐⓥ╝ ♂ »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 24 jul-10 kl 22:24 »
Bilderna som varggrav postade föreställer kronkam

Här kommer ett par bilder på hornkam

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

nittonhundranittiofem

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 jul-10 kl 22:27 »

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-10 kl 18:07 »
Undrar om

det finns uttrycket rosenkam på svenska (som Hamburger Höns har).

januschka,
tacksam för hjälp
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 25 jul-10 kl 18:15 »
Undrar om

det finns uttrycket rosenkam på svenska (som Hamburger Höns har).

januschka,
tacksam för hjälp
Jo, det heter Rosenkam på svenska (= Rose comb)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 25 jul-10 kl 18:30 »
Tack!

Och har Isbar höns en rosenkam ??   :o

januschka
NEJ
« Senast ändrad: 06 jan-12 kl 16:56 av Prydfjærfe »
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

gernsö

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 aug-11 kl 21:16 »
Jag tycker att många bilder man ser, visar att dessa två ser väldigt lika ut, vad gör egentligen skillnaden?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 16 aug-11 kl 22:04 »
Jag satt alldeles precis nu och googlade för fullt på just det, då jag inte heller hänger med på skillnaden... hoppas det är ok att jag lånar tråden lite.

Jag har ett gäng 6-veckors wyandottekycklingar och blir mer och mer fundersam på hur det kommer sig att de har olika kam? Wyandotte ska ha rosenkam väl? Vad är det andra för kam och hur vanligt är det? (Jag antar att den lilla "bullen" på den högra kycklingen är rosenkam)

Exempel på hur de ser ut, har tyvärr inga bättre bilder än så här just i dag då min server bråkar:

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

gernsö

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 aug-11 kl 22:29 »
totalt ok att du  lånar tråden.
ja jag fattar inte heller, då jag googlar på rosenkam och ärtkam så tycker jag att det inte är någon större skillnad.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 17 aug-11 kl 10:49 »
Wyandotte hara rosenkammar. Det din ena kyckling ser ut att ha är en vanlig enkelkam.

Ärtkammar

Och här är bilder på rosenkammar. Ärtkammar är mindre och som rundare, som ärtor. :) En rosenkam liknar vad det låter - En ros (tänk en röd ros med alla bladveck och det). Rosenkammar är större än ärtkammar och tar som mer plats på huvudet än vad en ärtkam gör. Både ärtkammar och rosenkammar kan såklart ha lite varierande utseende.

Exempel på raser med ärtkam:

Brahma
Araucana

Exempel på raser med rosenkam:

Sebright
Bantam
Wyandotte

Sedan finns det ju ytterligare kammar som kan blandas ihop med ärtkam, t.ex. valnöt. ::) Bild på olika kammar.

Comb types: (A) single, Plymoth Rock; (B) pea, Brahma; (C) strawberry, Malay; (D) cushion, Chantecler; (E) walnut, Silkie; (F) buttercup, Buttercup; (G) V-shaped, La Fleche; (H) rose, Hamburg.

http://www.grit.com/multimedia/image-gallery.aspx?id=1344&seq=25
« Senast ändrad: 17 aug-11 kl 10:55 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 aug-11 kl 10:53 »
så man kan säga att storleken lite avgör

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 17 aug-11 kl 10:56 »
Nah. Det är väll olika anlag som bestämmer vad för typ av kam individen får. Rosenkam o ärtkam ser i mina ögon inte allt för lika ut, de har olika utseenden. Här finns lite att läsa om genetik om olika kamtyper.
http://curbstonevalley.com/blog/?p=2966
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 17 aug-11 kl 11:00 »
jag tror jag ska ta lite bilder i dag på mina höns och tuppar och se om jag kan lista ut vad som är vad..... annars får ni hjälpa mig.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 17 aug-11 kl 11:25 »

Detta är ingen rosenkam även om det är en blid som kommer upp när man googlar rosecomb. Jag skulle säga att en är en mycket ful mullbärskam med bitaggar Hade en del Silkestuppar som fick sådana förr :-\

gernsö

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 17 aug-11 kl 12:41 »
Vad kallas då denna kam?

gernsö

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 17 aug-11 kl 12:42 »
samma fast från sidan

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #17 skrivet: 17 aug-11 kl 12:54 »
Alltså nu måste jag bara fråga. Höna 1 har väl en ärtkam?! Hon är grönvärpare och dotter till höna 2 (som väl har rosenkam??) och tupp 6 (kommer i nästa inlägg. Vad kallas det?!). Tupp 4 är bror till höna 1 och han har väl rosenkam?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #18 skrivet: 17 aug-11 kl 12:56 »
Tupp 5 är son till höna 1 och en tupp med enkelkam. Kammen delar sig, "finns" det?!

Höna 3, avlägsen släkting och grönvärpare, misstänker att hon hade marans i sig. Vad kallas den kammen?
« Senast ändrad: 17 aug-11 kl 12:59 av Svarthönan »

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #19 skrivet: 18 aug-11 kl 13:17 »
Wyandotte hara rosenkammar. Det din ena kyckling ser ut att ha är en vanlig enkelkam.

Som jag misstänkte då, att det är en vanlig enkelkam... :) Hur kommer det sig att några av kycklingarna har såna kammar? Är det vanligt inom rasen eller är det nån annan ras inblandat i mina? För egen del spelar det ju egentligen ingen roll, men kan ju vara bra att veta om man ska sälja kycklingar eller byta bort nån... 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser