Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höautomat för häst  (läst 10713 gånger)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
Höautomat för häst
« skrivet: 23 jul-10 kl 11:56 »
Hej!

Jag har sökt/bildgooglat på höautomater för häst, men hittar bara sådana man typ toppmatar, som släpper ned hö efter hand eller med timer, men det är inte alls det jag är ute efter.

Jag vill bygga en mojäng där hästarna själv kan pillra ut höet när de vill. Mina hästar äter när det finns mat och jag vill att de ska ha mat hela tiden eftersom de går på lösdrift, men jag vill undvika att ställa in hela rundbalar. Det är Basjkirer jag har och de gillar att pillra och pyssla med saker. Förmodligen kommer de äta upp hela automaten ifall den är gjord i trä :P

Någon som vet vad jag söker? Släng gärna med en bild så kan jag säga om det är en typ av anordning jag funderar på.

Tacksam för svar
Jo du vet, förr i ti'n, då va dem dum i huve na djävulskt!

http://vildhast.blogspot.com/

Falin

• -
SV: Höautomat för häst
« Svar #1 skrivet: 24 jul-10 kl 15:31 »
Googla på Active Stable. Jag vill minnas att de har något liknande det du beskriver.

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #2 skrivet: 24 jul-10 kl 18:09 »
Tack :)

Jag hittade exakt vad jag sökte efter!

Nu ska jag bara hitta nå'n som vill svetsa i syrafast ;)

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 25 jul-10 kl 10:58 »
Det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med!  ;)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 25 jul-10 kl 12:15 »
Lastpall + pallkragar + nät svetsat av armeringsjärn i lagomt små fyrkanter är bra för att fördröja ättiden iaf =).
//Lina

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #5 skrivet: 25 jul-10 kl 15:47 »
Låter som en bra idé, fast jag kan inte ha trädetaljer på mina automater.

Har fått tips av en bekant; Kubikdunkbehållare, försöker hitta hur en sådan ser ut..

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 25 jul-10 kl 17:28 »
Bekanten menar nog en såndär vit fyrkantig plastdunk som det går en kubik vätska i. Den står på pall och så är det en gallerbur runt. Man tar ut själva dunken och använder gallerburen som foderhäck. Jag har haft en som jag satte tak och väggar halvvägs ner för att skydda mot väder och vind.

Falin

• -
« Svar #7 skrivet: 25 jul-10 kl 17:35 »
Hittade bild!

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #8 skrivet: 25 jul-10 kl 18:52 »
Hittade bild!

Jamen en så'n verkar ju toppen!

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 15 aug-10 kl 23:49 »
Sök på "foderautomat" denna tavla så kommer två länkar upp.
Den där jag skrivit innehåller gammal länk till en ny hemsida:

http://www.sundhast.se/automater.html

men tydligen finns modernare idéer. Det kanske var dem du redan sett.
Ursäkta surrandet... klockan är mycket, igen...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

SannaF

• -
« Svar #10 skrivet: 16 aug-10 kl 20:26 »
Jag vill bara säga att jag har en sån höhäck - alltså plastdunkbehållare - och den funkar inte alls - allt hö hamnar i mitten och hästarna kommer inte åt det.
Testade att göra en kon som stod i mitten men då fastnade höet ovanför och packade sig så att det inte kom ner alls i stället  :-X

Har än inte hittat det optimala så jag kan inte tipsa dig men ville bara berätta min erfarenhet innan du börjar bygga.

Lycka till!
Mot nya äventyr!

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #11 skrivet: 16 aug-10 kl 21:39 »
Men jag har sett varianter med kon som funkar och Basjkirer är mycket finurliga och gillar att pyssla. De har också bra finmotorik. Jag tänkte variera höautomat samt hel bal när förutsättningarna är sådana.

Tack för ditt svar, jag ska finurla på

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #12 skrivet: 16 aug-10 kl 21:40 »
Sök på "foderautomat" denna tavla så kommer två länkar upp.
Den där jag skrivit innehåller gammal länk till en ny hemsida:

http://www.sundhast.se/automater.html

men tydligen finns modernare idéer. Det kanske var dem du redan sett.
Ursäkta surrandet... klockan är mycket, igen...

Bra länk!

Tack

Nina W

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 17 aug-10 kl 11:24 »
Finns det någon tät häck eller liknande för boxar? Skjöldur slänger i sig maten och det beror nog på att då han var unghäst och gick i flock så utfodrades dom tillsammans. Han var inte hög i rang så om han skulle bli någorlunda mätt så gällde det att äta jättefort!

Vanligt hönät är alldeles för glest, han får i sig höet nästan lika fort som annars. Han har haft kolik ordentligt en gång, och kolikkänning flera gånger så det vore värdefullt att kunna bromsa
ät-hastigheten.

Jag vet precis hur vattenbehållar-gallerbur ser ut, har bevattnat med en sådan behållare. Det gallret är glest så det ransonerar inte hö´t alls! I alla fall inte för små hästar med god aptit...
Men själv behöver jag något för inomhusbruk.
« Senast ändrad: 17 aug-10 kl 11:27 av Nina W »

Falin

• -
« Svar #14 skrivet: 18 aug-10 kl 11:58 »
Jag har lånat...  8) en kon från vägverket och satt i, funkar väldigt bra. Men begränsar gör den inte något vidare, precis som Nina W säger. (Jag ger fri tillgång.)

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #15 skrivet: 18 aug-10 kl 17:44 »

Jag vet precis hur vattenbehållar-gallerbur ser ut, har bevattnat med en sådan behållare. Det gallret är glest så det ransonerar inte hö´t alls! I alla fall inte för små hästar med god aptit...
Men själv behöver jag något för inomhusbruk.

Det finns olika gleshet på gallren.
De glesa är otänkbara för mig då jag tror mina hästar kommer undersöka dem med fötterna och fastna eller liknande.. Jag kommer skaffa de med mer material i sig

Mánadis

• Ångermanland
    • Mánadis' Vildhäst
« Svar #16 skrivet: 18 aug-10 kl 17:49 »
Jag har lånat...  8) en kon från vägverket och satt i, funkar väldigt bra. Men begränsar gör den inte något vidare, precis som Nina W säger. (Jag ger fri tillgång.)

Jag tänker kombinera automat och fri tillgång eftersom förutsättningarna är skiftande under vintern (som senaste vintern). Fördelen med automaten är att allt hö passerar mina händer innan hästen äter. Trasiga konservburkar etc är ett allt vanligare fenomen i rundbalar.

Jag köper hö, har ingen möjlighet att ta tillvara eget foder.

En kon från vägverket :o
Funkade verkligen det?

Falin

• -
« Svar #17 skrivet: 19 aug-10 kl 13:03 »
Jajamen, det är klockren! Precis lagom höjd, bara att skruva fast den i mitten.

Jag funderade också på det där med att fastna med hovarna, eftersom jag först hade den enbart på en pall. Risken minskar nog betydligt när man får upp den en bit, som på kärran på bilden. Mina har aldrig visat minsta antydan till att peta in hovarna, men det är ju väldigt olika från häst till häst, och man känner ju själv dem bäst!

bo_i_dala

« Svar #18 skrivet: 26 aug-10 kl 09:54 »
Hej!
Vi har en vanlig foderhäck till våra och enda nackdelen är att det spills en del (och en del av dom blir lita tjocka)
men varför krångla till det med finmaskigt osv? Är det spillet eller har ni också "födgenier" som blir runda?
mvh

SannaF

• -
« Svar #19 skrivet: 09 nov-10 kl 19:17 »
För en häst är det "ättiden" som har stor roll inte mängden.
(ja, det är klart att han måste få i sig för att hålla vikten rätt förstås!)
Men många hästar får äta för sällan - det är det jag vill undvika med att ha något slags nät så att de inte kan äta för fort utan få sin ättid per dygn utan att bli som rullande bollar i hagen.  8)

Därför vill jag inte ha en vanlig foderhäck - de vräker i sig hela tiden och blir tjocka. Inte bra för hälsan och inte bra för min plånbok  (:)

Mina raser som jag har haft och har som detta gällt är: Bruks nordis, Kallblodstravare, Frieser och Islänning.
Mot nya äventyr!

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 3 användare
eriksjos, ärt, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser