Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yngel-Larv?  (läst 2869 gånger)

svartvest

  • Inlägg: 29
Yngel-Larv?
« skrivet: 18 maj-06 kl 22:18 »
Har väl prata för mycket om biodling för mina arbetskamrater. :-[ Jag fick dock en fråga idag:
Varför heter det yngeloch inte larv. Hon menar att yngel lever i vatten och larver på land. Som bidlare så använder vi båda uttrycken "yngelram" "omlarvningnål".

Kanske kallas det yngel för att de ligger i foder??
Vad tror ni? ;)

Eyvind

  • Inlägg: 239
  • Gör så gott man kan....men är snäll.
    • Östergötland
Re:Yngel-Larv?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-06 kl 11:51 »
Har väl prata för mycket om biodling för mina arbetskamrater. :-[ Jag fick dock en fråga idag:
Varför heter det yngeloch inte larv. Hon menar att yngel lever i vatten och larver på land. Som bidlare så använder vi båda uttrycken "yngelram" "omlarvningnål".

Kanske kallas det yngel för att de ligger i foder??
Vad tror ni? ;)
Biyngel är ett samlingsbegrepp på alla stadier av bin efter att ägget är kläckt tills det kryper ut ett fullbildat bi ur puppan, cellen.
Från att ett biägg har lagts och tre dygn framåt är det ägg i olika utvecklingsstadier. På tredje dagen kläcks ägget och det blir en liten larv. Och larven är larv i sex dygn och i olika stadier. På det nionde dygnet efter äggets läggning spinner larven in sig i en puppa. Och på det tjugoförsta dygnet efter äggläggningen kläcks det färdigutveckalde arbetsbiet. En dörnare har att göra tjugotre dygn innan den kryper ut ut puppan, cellen och en drottning kläcks redan på det sextonde dygnet och kryper då ut ut cellen.
En larv ligger i Royalfoder under hela sin utvecklingstid, från att ägget är kläckt tills att larven spinner in sig i en puppa. Detta avseer en larv som ska bli Drottning. En Drottninglarv och en Arbetsbilarv är lika till ca. 1,5 dygn vad avseer Royalfoder. Men efter denna tid så drygas Arbetsbilarvens mat ut med Nektar och Pollen. Med andra ord, det är maten som skiljer om det ska bli en Drottning eller ett Arbetsbi. Yngelram är ett av flera inventarier i ett bisamhälle. Att det heter yngelram är för att den innehåller biyngel i olika utvecklingsstadier. Att det heter larvnål är att man med en speciell nål flyttar larver av en viss ålder till en cell där man ska odla drottningar. ::)
« Senast ändrad: 20 maj-06 kl 17:28 av Eyvind »
Mvh
Eyvind


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser