tja Virvla, jag är urkass på mått, när jag bakar bröd kör jag allt på måfå, måtten sitter i händerna och jag kör inte samma ingredienser varje gång, utan blandar i av det jag har hemma, förutom vanligt vetemjöl brukar jag ta rågsikt, havregryn, havrekli, rivna morötter, tom polenta har åkt i degen nångång.
Men på ett ungefär så gör jag en sats gröt som är ca 4 dl vatten och 2-3 handfull havregryn+ lite extra grovsalt, som ska täcka hela brödets saltbehov.
Degvätskan för övrigt brukar vara ca 5-6 dl ljummet vatten, om jag inte kör skållat kli till för då har ju klina med sig lite extra vätska.
Blandar i lite socker (ca en matsked),smular i jästen. Men du kör ju med surdeg där. Hur mycket surdeg krävs för en normalstor bakning, ca 1.5-2 kg mjöl?
När jästen är upplöst så brukar jag ha i lite smaksättare, fänkål, anis eller annat gott kanske rivna morötter.
SEn är det bara att röra ihop gröten med dessa 5 dl vatten och hälla ner det i ca 1 kg mjöl.. Rör om och tillsätter mjöl tills jag känner att degen släpper och är knådvänlig.
Degen får inte bli för styv o stel, utan gärna en liten aning klibbig inför jäsningen. Efter jäsningen så tillsätter jag mjöl tills degen inte klibbar längre och det går att forma småbröden.
Jag gör oftast småbröd, eftersom jag tycker det håller bättre då, varje bröd får sin egen yta och håller fukten bättre.
Iofs blir brödet ofta uppätet på 2 sekunder så det är inget större problem