Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avläggare  (läst 7377 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: avläggare
« Svar #20 skrivet: 24 jul-10 kl 01:04 »
Vad betyder tillräckligt med tid?
Tillräckligt med tid att samhället kan utveckla tillräcklig bi massa för att klara av att invintra och överleva till våren.
mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #21 skrivet: 24 jul-10 kl 09:02 »
Vad betyder tillräckligt med tid?
Det jag själv kommit fram till är att en avläggare på en yngelram med bin tar 60 dagar från att drottningen är äggläggande till samhället har yngel i två LN-lådor under dragperiod. Det behöver dock inte alls vara så starkt för att klara vintern, men ju kortare tid man har kvar till mitten av september desto starkare behöver man göra dem.

Så har jag en äggläggande drottning 1:e juli kan avläggarna göras nästan hur svaga som helst, har jag en äggläggande drottning 1:e juni skulle jag t.o.m. kunna dela avläggarna i början av augusti om jag tillsätter en parad drottning till andra halvan.

Tänk på att tillväxten i bisamhället är exponentiell upp till en viss nivå, det gör att 60 dagar ger mycket, mycket fler bin än 30 dagar, inte bara dubbelt så många.

Gör jag avläggarna 1:e augusti måste de bina som följer med avläggaren själva klara av att föda upp vinternbina och en del av ynglet som följer med avläggaren blir själva vinterbin. Sena avläggare måste alltså vara mycket starkare.

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 24 jul-10 kl 12:44 »
Tillräckligt med tid att samhället kan utveckla tillräcklig bi massa för att klara av att invintra och överleva till våren.

Säker?  :o

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 14 aug-10 kl 09:21 »
Då kan det ju vara lämpligt att leta upp drottningarna ändå om man skall göra en sådan split. I alla fall om man har en ilsken drottning, så inte hon tar livet av en annan snäll och duktig från ett annat modersamhälle och dessutom kanske en dyr köpedrottning.
Ingen svarade ordentligt på denna fråga, och man vill ju gärna veta svaret, med hög sannolikhet.

Det jag har hört är att en nyparad eller oparad drottning "alltid" vinner över en äldre drottning, eftersom den gamla är tyngre och långsammare. Någon statistik har jag inte hittat, men de flesta av bigubbarna var överens om detta, vilket inte är vanligt  ;).

Vilka erfarenheter har ni?

Själv hoppas jag kunna omlarva och driva upp egna bruksdrottningar till våren/försommaren, och kan förhoppningsvis dra upp några extra, så att jag har möjlighet att slå ihop samhällen om någon parning misslyckas eller om något annat går fel. Jag har dock inga parningskupor, och vill helst inte bygga så många sådana i vinter, jag har nog med att rengöra och laga begagnade kupor, bygga ramar och fixa fluster, samt göra vid lite i min bivagn. Förutom mina andra djur och renoveringen av huset, alltså  ;). Kan man göra en circle split och tillsätta oparade drottningar, eller täckta drottningceller? Vilket är bäst?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

olof

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 14 aug-10 kl 09:40 »
...
Det jag har hört är att en nyparad eller oparad drottning "alltid" vinner över en äldre drottning, eftersom den gamla är tyngre och långsammare. Någon statistik har jag inte hittat, men de flesta av bigubbarna var överens om detta, vilket inte är vanligt  ;).

Vilka erfarenheter har ni?
...
Jag chansar aldrig. Den gamla drottningen SKA hittas när jag gör avläggare från samhället, annars får jag ta till en annan lösning.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #25 skrivet: 14 aug-10 kl 09:42 »
Jag chansar aldrig. Den gamla drottningen SKA hittas när jag gör avläggare från samhället, annars får jag ta till en annan lösning.
Exempel på annan lösning?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

olof

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 14 aug-10 kl 09:47 »
Den enklaste är såklart att leta upp drottningen i ett annat samhälle, men har man inte ett sådant får man göra avläggare från skattlådorna istället men de bina måste stängas in ett tag och helst flyttas (kan vara bra att ge dem lite vatten också när de är instängda om det är varmt). De brukar dessutom behöva förstärkas innan drottningens egna bin kryper ut,  denna förstärkning behöver göras med tidningspapper mellan eller yngelramar utan bin. En hel del merarbete med andra ord.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #27 skrivet: 14 aug-10 kl 09:54 »
Ok, får hoppas jag hittar drottningarna till våren då, de är omärkta och jag har trots noggrann inspektion inte lyckats få syn på dem ännu. Lägger ägg gör de flitigt dock...

Fast om jag har egna ungdrottningar tror jag att jag bara chansar med drottningen i avläggaren från i år. Inget stort problem om hon får gå kvar till på hösten, och jag lär ju märka om det är hon som blir kvar på att äggläggningen är stor direkt. Så kan jag byta henne till hösten istället, om jag hittar henne då.

Måste förresten fixa fram färg o dy för att märka drottningar, om jag väl får syn på dem är det ju bra att kunna märka dem så att jag lättare hittar dem i framtiden.

Sen får man ju hoppas att mina två samhällen övervintrar, annars blir det inga avläggare gjorda...

Michailov

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 14 aug-10 kl 11:57 »
Om jag klarar samhällena över vintern är jag intresserad av att prova circle split. Jag har några frågor till er som vet mer eller provat själva:
Måste avläggarna efter att avläggarbildningen s.a.s är "klar" står kvar i det mönster de bildats? Och om man inte vill ha dem så utspridda - måste de flyttas utanför flygområdet några veckor för att sedan flyttas tillbaka och ställas upp snyggt och prydligt?

Varför jag frågar är att där jag har bina idag finns inte utrymme att breda ut sig (mellan en bäck och en åkertillfart) mer än i en riktining så jag vill ha 10-12 kupor i en rad längs en bäck.

Kanske bättre att börja allt med att flytta dem några kilometer och sedan göra spliten på det nya stället. Och flytta hem igen efter 3-4 veckor och då placera ut i en lång rad...?

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #29 skrivet: 14 aug-10 kl 16:51 »
Nej man behöver inte mycket plats för att göra spliten.

Efter att du har gjort den kommer du att förundras över hur enkel den är att göra. ="var det inte svårare än så?" :o

Mina splittar har jag flyttat så att de står i en rad i genom att flytta dom 20 - 30 cm om dagen helst på kvällen eller någon regnig dag.
Sakta sakta kommer dom dit jag vill och eftersom flytet är mindre än 1/2 kupans bred så hittar de utan problem till sitt nya adress !
Kan säga att de stod kvar i splittet minst 2-3 veckor innan jag började snigel flytten.

Vet inte om det behövdes men tänkte att de skulle ha en liten period där de fick bli till en  enhet.
                                        Lycka till  mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

shsimon

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 30 jun-11 kl 21:32 »
skulle jag kunna få fråga, vad är en avläggare? Har sökt och googlat men hittar inget svar. =)

Edward.

• Gästrikland

Edward.

• Gästrikland
« Svar #32 skrivet: 01 jul-11 kl 00:09 »
En avläggare är ett lite bi samhälle som man har tagit ifrån ett stort.

Den ska helst ha bin , egg , larver och täckta yngel .

Man kan tillsätta en ny drottning eller chansa på att de dra upp en egen själv från ett litet larv.

mvh edward :P

Edward.

• Gästrikland
« Svar #33 skrivet: 01 jul-11 kl 00:18 »
Här har du en länk till lite förklaringar om alla termer som kan dyka upp när man håller på med bi odling  ;D

http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/781/Biordlistan%20%20Ver%20%201%20%2026%20aug%20%202009.pdf

Kan även rekommendera lite klipp på bla YouTube  http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/890/1/

även start sidan där du kan vandra vidare är inte dum  http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/2/1/

Välkommen och lycka till med dina framtida bi kompisar , hoppas ni får en massa honung  :P ;D

mvh edward :P

shsimon

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 01 jul-11 kl 00:33 »
okej, tack så hemskt mycket. Då var det alltså det vi gjorde, jag och min kära far. =) får hoppas på att dom tar upp en ny drottning. Hörde att det kunde vara riskabelt att göra så.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #35 skrivet: 01 jul-11 kl 00:42 »
Ja det är inte alla gånger det lyckas , om ni ser ett lod rätt hängande jordnöt stor cell var rädd om den och låt den vara , den är känslig för rörelser under vissa dagar av ut vekling.

Om ni ser att det är fler än ett egg i varje cell så kan det vara så att en av de in fertil döttrarna har fått för sig att lägga egg , inte bra och behöver åtgärdas.

lycka till mvh edward :P

shsimon

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 01 jul-11 kl 00:52 »
jo, de vet jag. Han sa det och visade mig en del. :P Måste säga att man blir otroligt intresserad när man lyssnar och läser om biodling. förhoppningsvis är det så jag känner i framtiden också. =)

Edward.

• Gästrikland

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
Stengrim, Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser