Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  avläggare  (läst 7380 gånger)

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
avläggare
« skrivet: 19 jul-10 kl 22:15 »
Jag har nu gjort en avläggare och till satt en parad drottning. Den15/7-10
Jag la på appifond i avläggaren samt att jag flyttade med otäckta honungsrammar  med på sittande bin.
De tog energiskt itu med appifonden och verkade piga.
Igår och i dag är de inte als så ivriga på appifonden och inga bin uttanför kuppan. De ser utt och bråka med drönarna.
Har ännu inte tittat igenom kupan för jag ville ge dem en vecka att komma till ro på.
Vad tror ni? Är allt ocky eller?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: avläggare
« Svar #1 skrivet: 19 jul-10 kl 22:50 »

Hur gjorde du när du tillsatt drottningen ?
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 19 jul-10 kl 23:43 »
Vänta några dagar och njut av annat under tiden! Vad skulle du kunna göra nu...  ;)

ivigtut

« Svar #3 skrivet: 20 jul-10 kl 07:57 »
Hur jag gjorde avläggaren och tillsatte drottningen.

1) Jag tog en ny låda.
2) sate ner ytterst på vardera sida, tomma nya ramar.
3)hade tänkt sätta nyslungade rammar men när jag lyfte ner skatlådan och såg att de redan hade hunnit fylla en del rammar med otäckt hånung så tog jag 6 av dem med på sittande bin.
Sate 3 till var sida.
4) tog 2 ramar med utkrypande bin och larver samt lite ägg. Sate dessa i mitten.
5) la en appifond påse över ramarna. Bina blev mycket aktiva och energiska runt påsen.
Detta gjorde jag vid 19-tiden.
6) klockan är ca 22. Sätter in drottningen mellan yngel ramarna. Höll på att glömma plast ploppen i botten.  Så jag fick dra upp henne i gen och ta bort den.
7) drog appifond påsen närmre drottningen så att den nästan täckte henne.

De följande 2 dagarna var bina ha galna i appifonden och jag tror det var 3 dagen så flägg en del bin runt ingången. Så vi funderade på hur röveri såg ut. men det värkade inte vara så många bin.
Har set 2döda bin bli i väg flugna.
Nu när jag tittar så värkar de inta lika aktiva och det är enstaka bin på appifond påsen. Inga direkt utanför . De bråkade med drönarna.

Vad tror ni.

ivigtut

« Svar #4 skrivet: 20 jul-10 kl 08:00 »
Vänta några dagar och njut av annat under tiden! Vad skulle du kunna göra nu...  ;)
Jag har roat mig lite med att titta på hur de sliter under plast skivan.
Sedan har jag fåt min första hånung. Ca25 kg.
Den ger mig lite huvud bry. Tyckte den blev snabbt seg så vi trodde att vi skulle snart kunna tappa den på burk men i går var den mjukare i gen.
Jag gillar nya utmaningar och huvud bry.
Törs man göra en avläggare till?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 jul-10 kl 08:12 »
Man kan säga så här. Från ett riktigt stort produktionssamhälle kan man göra ca 5 avläggare men de flesta väljer ändå att göra 4 st. De jag har är dragbiavläggarbildningar till 4.
Är man ny och har ett samhälle som producerat 25 kg kan man lätt göra 2 st. Men sedan skall man kanske vänta och se hur de tar sig om det är första avläggarna.
Många av dem som gör 1-5 tappar typ 30% i normala fall, och efter en sådan vinter som varit har det gått hårt åt just avläggarna.
På västkusten har man klarat sig hyffsat men längre in i landet har många tappat upp till 50% och då pratar vi inte nybörjare längre utan odlare som hållt på hela livet.
För att få två avläggare måste man dela hela samhället till 3 dvs göra 3 st i princip avläggare av ett samhälle, fungerar oftast.

ivigtut

« Svar #6 skrivet: 20 jul-10 kl 08:29 »
Min fundering på att göra en avläggare till är att jag kanske är för nyfiken och har för bråttom.
Efter som jag lyssnar på fram för allt 2 odlare, så tycker den ena att det är oky att göra avläggare med drottning. Den andra tycker det är bättre att lotta dem dra upp en egen drottning.
Och det vore roligt att prova båda sätten.
Den ena sa att du kan ju alltid slå ihop de svaga samhällena om det inte fungerar.
I nuläget har jag inte några större planer på stor odling. Först ska jag se om jag trivs och att bina trivs med mig.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jul-10 kl 09:11 »
Men får man till ett övervintrat samhälle för avsalu tidigt på våren ger det bättre betalt än en höstavläggare.

Men då tar man en risk och en kostnad för invintringen, motsvarar den mervärdet av priskskillnaden kan man lika gärna sälja höstavläggaren till någon.
« Senast ändrad: 20 jul-10 kl 09:20 av Sten-Åke Lindell »

ivigtut

« Svar #8 skrivet: 20 jul-10 kl 09:16 »
Jag kommer inte att sälja om jag lyckas.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 20 jul-10 kl 12:41 »
Har själv provat denna metod flera gånger med stor framgång !!!!
Den är skit enkel och den fungerar riktigt bra ;D
               mvh edward  :P

Fem avläggare från ett modersamhälle del 1

Fem avläggare från ett modersamhälle del 2

Fem avläggare från ett modersamhälle del 3

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 jul-10 kl 13:10 »
Metoden heter Circle Split och man kan göra så på 3 och 4:a avläggare också.

ivigtut

« Svar #11 skrivet: 20 jul-10 kl 21:12 »
Jag la på appifond i avläggaren samt att jag flyttade med otäckta honungsrammar  med på sittande bin.
De tog energiskt itu med appifonden och verkade piga.
Igår och i dag är de inte als så ivriga på appifonden och inga bin uttanför kuppan. De ser utt och bråka med drönarna.
Har ännu inte tittat igenom kupan för jag ville ge dem en vecka att komma till ro på.
Vad tror ni? Är allt ocky eller?
Åter till frågan. Vad tror ni.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 20 jul-10 kl 23:33 »
Dax att titta in i kupan .

Har de ätit ut  drottningen ?

Har drottningen börja lagt egg ?

Man kan inte diagnostisera kupan från utsidan upp med locket och ta en titt.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 20 jul-10 kl 23:37 »
Hur jag gjorde avläggaren och tillsatte drottningen.

7) drog appifond påsen närmre drottningen så att den nästan täckte henne.

Man ska vara försiktig så att drottningen inte fastnar i kletit

Michailov

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 22 jul-10 kl 14:26 »
Circle Split:
  • Är det någon tid på året som inte är lämplig att blanda bin från olika kupor på det sättet som görs i filmen?
  • Det påpekas att man inte skall bry sig om att söka efter drottningarna då man gör detta. Vad händer i en kupa där man sätter in en köpt, burad drottning och en annan redan går omkring där? Och vad händer om man blandar ramarna så alla drottningar från modersamhällena hamnar i samma kupa plus en "dyr" köpedrottning?
Metoden verkar onekligen intressant men jag får inte riktigt ihop det med vad jag lärt tidigare.

Tacksam om någon som vet mer kunde förklara  :)

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

ivigtut

« Svar #15 skrivet: 22 jul-10 kl 18:35 »
Yippi drottningen är antagen.  ;D
Visserligen såg jag inte så många ägg men det kan bero på att de är svåra att se och det börjar bli skugga där avläggaren är.
Jag har tagit ifrån dem appifonden. Ca hälften var kvar.
Ni hade rätt om att den rinner ner mellan ramarna.
Det ska bli intressant och se hur det ser ut om en vecka.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 22 jul-10 kl 19:12 »
Kibbigt blir det i värmen och en påse 2.5 kg är kanske lite mycket till en avläggare nu.
Jag har lagt ut centralt vid vattnet en påse gammal apifonda samt en påse gammal nektarpoll som tar ett tag att äta upp. Det går lungt till!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 22 jul-10 kl 23:55 »
Circle Split:Är det någon tid på året som inte är lämplig att blanda bin från olika kupor på det sättet som görs i filmen?
 Vad händer i en kupa där man sätter in en köpt, burad drottning och en annan redan går omkring där?

Man ska ha tillräckligt med tid så att man får ett samhälle som är stark nog att in vintras.

Om en eller fler drottningar hamnar i samma kupan blir det slagsmål  tills en är kvar.

Här får ni lite bilder på ett till fem split , man behöver inte har dom så långt ifrån varann

Michailov

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 23 jul-10 kl 10:05 »
Tackar Edward!

Då kan det ju vara lämpligt att leta upp drottningarna ändå om man skall göra en sådan split. I alla fall om man har en ilsken drottning, så inte hon tar livet av en annan snäll och duktig från ett annat modersamhälle och dessutom kanske en dyr köpedrottning.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 23 jul-10 kl 17:40 »
Man ska ha tillräckligt med tid så att man får ett samhälle som är stark nog att in vintras.

Vad betyder tillräckligt med tid?

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 4 användare (1 dolda)
Lasse-hatten, haakonkarlsson, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser